HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur ska subbarna placeras?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/09/20 :  08:49:25  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag har två "platta" XTZ-subbar, 99 W12.16 ICE, en LEFT och en RIGHT. De är symmetriska d.v.s. spegelvända.

http://www.xtz.se/se/produkter/subwoofers/99w12.16s-right

Jag har ställt dem bakom mina golvhögtalare, en i varje hörn, tätt mot väggen.

De är uppställda med baselementet riktat mot lyssningspositionen och basreflexportarna riktade in mot stereobänken.

Är detta den optimala placeringen eller borde jag testa någon annan lösning?

Jag har 30 cm fri luft mellan baselementen och golvhögtalarna, och minst en meter fri luft mellan basreflexportarna och stereobänken.

Skulle exempelvis byta plats på LEFT och RIGHT och spela in mot stereobänken med basarna och framåt med basreflexportarna.

Eller att bara rotera dem 90 grader och spela in mot stereobänken med basarna och BAKÅT med basreflexportarna, har i så fall plats för max 20 cm luft mellan sub och vägg?

Jag har idag en bas som är lite "luddig" och trist, hade förväntat mig ett tightare ljud. Har experimenterat med skumgummipropparna men de gör problemet värre.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2011/09/20 09:00:08

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/09/20 :  09:19:40  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Manualen säger följande om placering:

"Eftersom vi har svårt att riktningsbestämma basfrekvenser så är
inte placeringen lika kritisk som tex fronthögtalarna men olika
placeringar påverkar dock ljudet påtagligt. En grundregel är att
placera subwoofern vid eller i närheten av frontsystemet (särskilt
viktigt om fronthögtalarna själva återger basfrekvenser) då detta
minimerar risken för fasutsläckningar i rummet.
OBS! ställ dock aldrig basen allför nära väggen, då det lätt
uppstår oönskade reflexer vilket ger ett orent ljud."

STÄMMER DETTA? Trodde att subbar trivdes nära vägg.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/20 :  09:44:55  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Inte alltför nära en vägg står det men det är såklart en smaksak. Väggen ger ett basstöd som i vissa fall kan ge en trevlig boost och i andra fall ge en otrevlig boost.
Mina erfarenheter har alltid varit att det ger en otrevlig boost men jag är ingen basknarkare heller.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/20 :  09:53:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag har idag en bas som är lite "luddig" och trist, hade förväntat mig ett tightare ljud.
Det låter som tidsfel. Har du möjlighet att ställa delay på dina burkar? Alternativt, kan fasen justeras? (Spelar du med dator och flerkanals ljudkort som källa kan det mesta ändras i J.River Mediacenter)

Man kan alltid labba med högtalarplacering och även prova att vända polaritet på högtalarkablarna. När det spelar högst är det i fas. Kan du ställa in fasen på subbarna så föreslår jag att du spelar nån ton som ligger vid delningsfrekvensen och justerar tills du får lägsta nivå med högtalaren polvänd. (Ta höger och vänster var för sig) Polvänd sedan högtalarna så sub och högtalare kommer i fas igen.

Det kan också bero på att de drar igång basmoderna i rummet. Har du någon form av basabsorption idag: Helmholz, Tubetraps etc?
Jag tror det är det dom menar med oönskade reflexer. Rumsmoderna modulerar direktljudet och det blir dåligt artikulerat i alla register, inklusive diskanten. De här bekymren dyker upp när man har mer baskapabla högtalare.

Lite rörigt inlägg kanske, rörig tankeverksamhet så här dags.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2011/09/20 :  10:57:06  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Det finns ett intressant "white paper" härhttp://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Technologyleadership/Documents/White%20Papers/multsubs.pdf

Slutsatsen verkar vara att om man vill ha en någorlunda jämn tonkurva i basen i ett rektangulärt rum så är det bäst att ha fyra subbar placerade i var sitt hörn eller mitt på varsin vägg. Nästan lika bra är att placera två subbar mitt på motstående väggar.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/20 :  12:55:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp. Angående multisubbar kolla gärna Petters byggen, 8 subbar:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?whichpage=6&TOPIC_ID=71454#989554

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/09/20 :  15:03:49  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tack för svaren hittills.

Jag kan laborera med fas eftersom jag har detta på subbarna. Tycker dock att det är svårt att höra vilken inställning som blir bäst, eftersom jag varit ensam när jag gjort detta.

Med en kompis hade det säkert gått bättre. :)

Min enda basabsorbent är en stor soffa och en stor & tjock tygmatta.

Harmans "white paper" var intressant. Enligt bilderna där ska basarna vara riktade mot varandra, ej mot lyssnaren. Frågan är då om man ska ha basreflexerna framåt eller bakåt?

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/20 :  16:20:38  Show Profile Send mangs a Private Message
Ett förtydligande kan ju vara på sin plats, det är alltså bäst återgivning vid lyssningsposition du vill eftersträva antar jag. Därför bör du vid varje åtgärd lyssna/mäta från just lyssningsposition. Du kan ta hjälp av en kompis eller tex XTZ Room-analyzer som är mer exakt. Sätt upp en mätmic i lyssningsposition och börja mät samtidigt som du tweakar med utrustningen. Kontrollera då och då med egna lyssningstester. Det finns helt klart mycket att göra bara genom att leka med volymnivå,fas och delningsfrekvens, har du sedan parametriska filter och möjlighet att tex placera om basarna har du ännu fler verktyg.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/09/21 :  00:39:35  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Nu har jag vänt subbarna så att elementen spelar mot varandra, och basreflexerna är riktade mot bakvägg.
Jag har också flyttat fram dem så att det är 15 cm luft mellan basreflexportarna och väggen.
Skillnaden blev markant! Ljudet är fastare och mer distinkt nu. Så här ska det låta! :)

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/01 :  20:27:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ställ subbana 1/4 av rummets bredd in från vardera sidovägg. Börja
sedan med basarna mot väggen bakom högtalarna och flytta dem succesivt
framåt tills god integration med frontarna uppstår.

Att placera en sub på vardera sida om rummets mitt elliminerar
grundtonen och placeringen 1/4 in från väggen tar bort 2 övertonen.
Dvs. Har du en stående våg vid 40 och 80 Hz, ~4 meter brett alltså,
så kommer båda de resonanserna ellimineras av den placeringen.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2011/10/01 :  22:18:54  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Testa att ställa en subb vid lyssningpos och spela sedan ex musik/toner och gå/kryp rent i rummet och där du tycker basen låter stramt ställer du sedan subben, kör du med två så ställ den andra på motsvarnade spegelvänt.
Men tänk på att hur du ställer fasen kan innebära att du får göra om det hela igen.
Det kan också bli lite problem och du inte riktigt vet vart dina fronthögtalare rulla av i de låga tonerna, ta reda på det enkelt med en testskiva och ställ subbarna lågt om frontarna går djupt i frek.
Det finns många olika sätt att hitta den bästa möjliga plats och det är ganska olika i olika rum och utrustningar så prova lite olika tipps så skall du se att det går vägen snart.
OBS jag har ej testat det där med subben vid lyssningspos/gå runt, vore lite kuligt om det fukade med lite otestade tipps som dök upp i hjärnkontoret
Någon som testat detta eller

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2011/10/01 22:29:28
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/10/02 :  03:52:43  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tack för alla fina tips! Ska testas framöver!

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2011/10/08 :  00:06:07  Show Profile Send poppen a Private Message
Minna subbar står brevid mina högtalare så här

VH VS stereobänk med en TV HS HH . Subbarna står aldeles brevis golvhögtalarna.
Subbarna är koplade til preout från försteget.

En för höger kanal en för vänster kanal.

valde 2 eftersom i bland står bassisten till vänster och i bland till höger.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000