Author |
Topic |
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2011/10/05 : 21:31:37
|
Fann ovanstående märkning på en skiva för ett tag sedan! Lite efterforskning gav följande: quote: Ultra High Definition 32-Bit Mastering is a proprietary ultra-high-quality mastering system. This leading-edge system has achieved unprecedented sonority and musicality, reproducing as closely as possible the sound of the original master tape! This format employs what is currently the highest attainable resolution bit depth (word length) in the professional audio field, i.e. 32-bit. 32-bit resolution makes possible maximized, undistorted dynamics, and the lowest noise floor, allowing even the quietest musical information to be heard more clearly. This breakthrough results from the development, through years of experience and application of advanced digital technology, of a sophisticated A/D and D/A processing system.
Ultra HD 32-Bit Mastering does not specify a sampling rate; this allows flexibility in meticulously choosing the appropriate bandwidth for a particular recording. The higher the sampling rate -- for example, 192 kHz -- the greater the bandwidth. However, merely employing the greatest bandwidth may not guarantee the ultimate sound. With some recordings, a lower sampling rate -- 96 or 176 kHz -- may offer better musicality and more homogeneous harmonics. This determination requires careful and discerning auditioning and professional judgment. In the end, the human being#8217;s hearing and emotions should be the final arbiter, rather than the print-out of testing equipment or technical measurements.
Recognizing these variables, FIM nevertheless tries to use 32-bit depth and 192 kHz bandwidth whenever the original analog master is at hand. Alternatively, if the original recording is on 24/96, the 32/96 may eventually be used to maintain the integrity of the sonority particular to that recording. With this flexibility, First Impression Music believes that preeminent sound is only achievable when the chemistry of the recording, mastering, glass-stamper making, replication, and quality control is right. As always, listening is believing.
Har någon provat? Det var dyrt iallafall, så mycket kan jag säga..
|
- |
|
coldcut
Member
747 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 21:14:12
|
Marknaden är galen. Ingen borde gå på det här, för det kommer inte att låta bättre med 32bitar och 192KHz. Det handlar bara om att sälja den gamla skåpmaten ytterligare en gång till. |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 21:43:43
|
Dem måste ändå ommastras till 16 /44.1 för att kunna spelas i din CD spelare.
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 22:01:49
|
Visst är det tebax till 16/44 för att vara kompatibel med Red Book CD formatet.
Men jag är nog lite inne på att man kan vinna kvalitet i slutändan genom att den (förhoppningsvis måttliga) bearbetning som sker, sker med högsta möjliga kvalitet och upplösning.
Jag kan se likheter med bildbearbetning digitalt, där slutresultatet alltid blir det bästa om man gör bearbetning då bilden har sin högsta möjliga upplösning, för att låta den sista åtgärden bli nedskalning till önskad storlek.
Mvh Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 22:50:28
|
Vad jag funderar på är följande:
Om du har en riktigt bra analog master, kan det då vara en fördel att digitalisera den i 32bit 96/192 eller vad du nu väljer för samplingsfrekvens, för att få med all rumsinformation och sedan justera denna för anpassning till 16/44? Kan det vara så att man kan ta vara på information på det sättet som en lägre upplösning på utrustningen hade klippt bort eller åtminståne haft problem att återskapa? |
- |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/10/07 : 00:41:01
|
quote: Om du har en riktigt bra analog master, kan det då vara en fördel att digitalisera den i 32bit 96/192 eller vad du nu väljer för samplingsfrekvens, för att få med all rumsinformation och sedan justera denna för anpassning till 16/44? Kan det vara så att man kan ta vara på information på det sättet som en lägre upplösning på utrustningen hade klippt bort eller åtminståne haft problem att återskapa?
Nej knappast och speciellt inte om inspelningen är gjord utan någon typ av brusreducering. En analog inspelning kommer aldrig i närheten av 16bitar/-96dB. Den förbättring man möjligen kan få när man spelar in analogt är ett något bättre frekvensomfång. Men det är inte heller så säkert eftersom magnetband kroknar vid höga nivåer. |
|
|
|
Topic |
|
|
|