Author |
Topic |
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 00:32:05
|
Sitter på CDON och kollar på AC/DC-skivor. Det finns två upplagor av de flesta... Är det så enkelt att de som är 30 pix billigare är i pappförpackning och de andra i vanlig plastpacke? Varför detta lustiga påhitt?
/Walking wondering... |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
nalle
Member
686 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 01:26:53
|
Gå in på http://www.skivhugget.se/ där står det vilka som är remastrade och dessutom är det en bra och ganska billig butik. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 01:31:30
|
Sedan kommer frågan, är det remasterade bättre eller sämre? |
|
|
nalle
Member
686 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 01:37:45
|
Jag såg att den remastrade verisionen av The The´s Mind bomb sågades rejält på testmusiksidan men jag har ännu inte fått svar på vad det är som är galet med den. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
Edited by - nalle on 2003/01/29 01:38:50 |
|
|
GibsonSG
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 13:08:31
|
Båda varianterna är remastrade. I fallet AC/DC kan jag säga att i.a.f. 70-talsskivorna med Bon låter mycket bättre remastrade. Första CD-utgåvorna låter i vissa fall (Powerage, Let there be Rock) riktigt illa! Kritik mot remastrade utgåvor brukar väl ofta bygga på att de skulle vara komprimerade.. (pink floyd osv...). Så är det inte här, remastringarna låter bättre på alla parametrar!
|
Edited by - GibsonSG on 2003/01/29 13:12:38 |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 01:35:29
|
Läste just på ginza att Remastering betyder "Digital ljudförbättring". Kanske man skulle köra på fler skivor? :) |
Almost Famous |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 14:01:35
|
Det som är problem med många av dagens remasterad skivor är inte bara att dom är mer komprimerad utan att man har skummat okring med EQ och höjt diskanten lite och basen... Man ska allt vara försiktig med dessa olika nysläpp. AC/DC släppet har jag ingen info om det är så eller ej...Men det finns att kolla upp. |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 22:39:49
|
Har inte hört några re-mastrade AC/DC plattor, har dock alla deras plattor, och många både på LP och CD. Let There Be Rock skulle jag gärna tänka mig att införskaffa i en re-mastrad version om ljudet var bra... |
|
|
x2000
Member
411 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 09:01:35
|
hi
har highway to hell med ac/dc, förövrigt deras bästa vilket vi inte behöver diskutera, va skönt det är att få skriva så bestämma liksom... jag har den remastrade versionen (av Ted Jensen) och den låter väldigt bra (om den är bättre än den ursprungliga vet jag ej) nu är det enligt, jag tror det var expressen, som skrev det att ac/dc kommer att ge ut sina skivor en gång till under året och de är ännu mer "remastrade" ännu mer pengar till bolaget mao, tilläggas kan väl att alla skivor är mastrade och är man inte nöjd med den första mastringen gör man en sk remaster vilket inte alltid betyder att det låter bättre men eftersom digitaltekniken har gått framåt så låter skivor som är mastrade/remastrade från ca 1995 och framåt bättre i mina öron iallafall mvh thomas |
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 10:46:06
|
Milleniumking : Let There Be Rock är mitt favvo album oxå! Den finns på 180 grams Vinyl men det vet du nog redan |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 10:56:19
|
Jag har "Let there be rock" på Simply vinyl press, skramlar på rätt bra "Let there be rock" är deras bästa platta, helt klart! |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 17:57:53
|
Har en version av "Dirty Deeds" från -76, som är remastrad av Atlantic, vilket år står faktistk inte?! En kamrat har "Back in black" från Atlantic också, och deras bookletar är väldigt trevliga med alla texter osv. De andra remastrade versionerna(bland annat av "Back in black") som finns är av ATCO. Tycker de låter bättre, men har ju ingen booklet. Vad är det för hyckleri egentligen, att släppa samma skivor, remastrade, från olika bolag? Får man göra så? :)
/Walter |
Almost Famous |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 18:39:21
|
tilläggas kan väl att alla skivor är mastrade och är man inte nöjd med den första mastringen gör man en sk remaster vilket inte alltid betyder att det låter bättre men eftersom digitaltekniken har gått framåt så låter skivor som är mastrade/remastrade från ca 1995 och framåt bättre i mina öron iallafall
Nja, smaken är olika. Nu är ju inte alla ny remasteringar dåliga, inte alls men med dagens teknik och vad dom tror micro stereo folket vill ha så låter många sämre nu är dom tidigare släppen. Sedan så kan ni räkna med att AC/DC kommer att komma på SACD framöver...Det ryktas redan om detta på nätet... |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
|
|
Topic |
|