Author |
Topic |
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 16:11:00
|
Har fått hem Mylene Farmer konsert DVD "Mylenium Tour"
Detta är ett visuellt spektakel som är väldigt intressant att se på och höra.
Ett måste för alla er som har fattat Mylene Farmers storhet, eller för er som levt ovetandes i många år. Musiken är glad eller bitterljuv och åt det poppiga hållet. Men det finns betydligt mer än vanlig skvalpop. Melodierna har en harmoni som gör mig på gott humör. Jag skall tillägga att jag inte kan stå ut med vanlig mass-pop av dålig kvalité.
Alla Mylene remake ā la Kate Ryan i all ära. Kate är nog inte helt överflödig för hon har säkert fått många att få upp öronen (he) för Mylene. Att sedan Kate Ryan är helt musikaliskt överflödig är en helt annan sak. Kate Ryan är som en bra marknadsförare för Mylene. |
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 17:12:57
|
Originalet är alltid bäst! Desenchantee är betydligt roligare i originalversionen än i pop-versionen. |
Man borde inte sova. |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 17:55:20
|
99:- på Ginza! Man kanske skulle våga ? Garanterar ni att man får ståpäls? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
bubblebobble
Member
119 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 18:12:36
|
Måste bara tala om (skryta)att jag upptäckte Mylene Farmer redan 1986 då jag var 13 år och bodde i Paris. Jag har för mig att hennes första platta precis hade kommit ut då. Tror den hette "Libertine". Mylene Farmer har gjort en hel del bra, men nu tycker jag att det låter lite för mycket 80-talspop om det... |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 18:16:04
|
Grymmebilligt!
Det är samme kille som varit med och gjort Alienfilmernas prylar som gjort scendekoren på Mylenium Tour. Får du inte gåshud av den här konserten så blir jag faktiskt förvånad. Jag har själv inte lyssnat så vansinnigt mycket på Mylene, men jag hade hört henne innan jag såg konserten så jag var bekant med hennes stämma. För 99:- så behöver du inte tveka, särskilt om du har kul hemmabio. Svulstigt, känslosamt, spektakulärt, pompöst och faktiskt riktigt bra. Om man orkar med ekofylld (reverb) produktion på en ljus fransksjungande tonsäker* kvinnoröst, förstås. (Tänk Enya, fast poppigt och på franska)
Det bästa stället är när Mylene får tårar i ögonen för hon blir rörd när hon sjunger någon känslosam sång.
För övrigt är Mylene Farmers musikvideos från 80talet är rena kortfilmsmästerverk.
*(Kanske autotune, vad vet jag...) |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 21:28:12
|
quote: Originally posted by SZR
99:- på Ginza! Man kanske skulle våga ? Garanterar ni att man får ståpäls?
Nej det är inte saaaant... Betalde precis 269kr i Malmö. |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 22:59:12
|
Den tiden då man vågade göra impulsköp är förbi!
Kolla ALLTID med Ginza och CDON före köp!
Jag lider med dig Per100, jag har också gjort som du. Vaknat för sent, typ! |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 09:24:30
|
quote: Originally posted by SZR
Den tiden då man vågade göra impulsköp är förbi!
Kolla ALLTID med Ginza och CDON före köp!
Jag lider med dig Per100, jag har också gjort som du. Vaknat för sent, typ!
Jag kollade överallt trodde jag. Beställde och väntade i fyra veckor. Mylene dvd finns knappt att få tag på i Sverige. Allt franskt är ju relativt begränsat utanför frankrike.
Lindvall, Jag såg den där scenen när hon börjar gråta precis innan jag läste ditt inlägg. Vackert! Jag vistte väl att det var en värsting scenograf inblandad i det hela. Jag är mycket intresserad av film och estetik och jag kunde se med en gång att detta höjer sig över det normala. Fast att tänka på alien när jag ser Mylene konstert får mig nästan att må illa |
Edited by - Per100 on 2003/02/18 09:26:23 |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 21:48:34
|
quote: Originally posted by Per100
Har fått hem Mylene Farmer konsert DVD "Mylenium Tour"
Detta är ett visuellt spektakel som är väldigt intressant att se på och höra.
Ett måste för alla er som har fattat Mylene Farmers storhet, eller för er som levt ovetandes i många år. Musiken är glad eller bitterljuv och åt det poppiga hållet. Men det finns betydligt mer än vanlig skvalpop. Melodierna har en harmoni som gör mig på gott humör. Jag skall tillägga att jag inte kan stå ut med vanlig mass-pop av dålig kvalité.
Alla Mylene remake ā la Kate Ryan i all ära. Kate är nog inte helt överflödig för hon har säkert fått många att få upp öronen (he) för Mylene. Att sedan Kate Ryan är helt musikaliskt överflödig är en helt annan sak. Kate Ryan är som en bra marknadsförare för Mylene.
Detta var en intressant "topic" jag har lyssnat på Mylene sedan skivan L´antre... kom 1991 och hon är fantastiskt bra. Härlig röst och låtarna har alltid en bra grundmelodi med många finesser, skönt sound. Några av dom bästa låtarna tycker jag är Désenchantée, Je t´aime mélancolie, Regrets,L´Ame-Stram-Gram, Ręver, Optimistique-Moi, Pas Le Temps De Vivre och Innamoramento. 2001 kom hon med en "Best-of" som samlar ihop dom bästa låtarna, som jag rekommenderar. Och självklart skall ni se Mylenium Tour på DVD.
Och som någon annan skrev så är låten där hon fäller en tår verkligen bra och man blir onekligen rörd när man ser och hör henne framföra denna mycket känsliga låt, tyvärr kan jag ej franska men jag tror den handlar om brusten kärlek...
På något sätt finns det också en mystik runt henne...eller hur...
mvh Arcam
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 21:50:39
|
quote: Originally posted by Stefan007
Originalet är alltid bäst! Desenchantee är betydligt roligare i originalversionen än i pop-versionen.
Instämmer helt och hållet
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 21:55:30
|
quote: Originally posted by bubblebobble
Måste bara tala om (skryta)att jag upptäckte Mylene Farmer redan 1986 då jag var 13 år och bodde i Paris. Jag har för mig att hennes första platta precis hade kommit ut då. Tror den hette "Libertine". Mylene Farmer har gjort en hel del bra, men nu tycker jag att det låter lite för mycket 80-talspop om det...
Hej bubbelibubbel, du som har bott i Frankrike och kan franska vet du vad låten Ręver handlar om? sorglig tidigare kärleksaffär?
mvh Arcam
|
|
|
bubblebobble
Member
119 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:27:54
|
Hej Arcam! Jag satte precis på skivan, men det är ju inte lätt att höra vad hon sjunger... Extremt ljus röst! Hittade texten till låten på nätet: http://www.paroles.net/texte/21193
Jag nöjer mig med att försöka översätta refrängen. Min franska är lite ringrostig. ;-)
j'ai ręvé qu'on pouvait s'aimer au souffle du vent s'élevait l'âme, l'humanité son manteau de sang j'irai cracher sur vos tombeaux n'est pas le vrai, n'est pas le beau j'ai ręvé qu'on pouvait s'aimer
Jag drömde att man kunde älska varandra i vindens bris uppenbarade sig själen, mänskligheten dess "jacka" av blod jag ska spotta på era gravar (en känd fransk bok) är inte det sanna, är inte det vackra jag drömde att man kunde älska varandra
Puh! Resten av texten verkar vara lika avancerad... Är någon bättre på franska får ni gärna översätta resten. Titeln "Ręver" betyder i alla fall "Drömma".
Bonne soirée mes amis!
|
|
|
bubblebobble
Member
119 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:34:16
|
Hej igen! Har läst igenom hela texten nu. Den verkar som refrängen antyder handla om att man ska tycka om varandra... I inledningen sjunger hon om någon som lagt sin själ i våra händer och som vi sedan "krossat" (?)... Verkar nästan som om hon syftar på Jesus. Längre in i låten sjunger hon om änglar. Verkar nästan som om Mylene är lite religiös. |
|
|
bubblebobble
Member
119 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:38:41
|
Gillar ni Mylene Farmer borde ni lyssna på en sångerska som heter Liane Foly. Jag har en platta med henne som heter "Ręve Orange". Den tyckte jag var grymt bra under den perioden jag lyssnade på M. Farmer. Hon påminner lite om Farmer men musiken är lugnare och hon sjunger bättre.
Beställde faktiskt dvd'n igår också. ;-) |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:55:48
|
Tack för ditt svar Bubble...det verkar som Mylene är väldigt dramatisk i sina texter och kan vara svår att direkt översätta till svenska, jag rådfrågade en tjej på jobbet som tyckte detta. Hennes texter handlar väl ofta om förlorad kärlek död och blod.
Tack för tipset om Liane Foly, det skall jag kolla upp. "Ręve Orange"...drömmande apelsin... ha´ det så bra
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
|
bubblebobble
Member
119 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:06:55
|
I had the dream that we could love Within the wind blow Rised up the soul humanity And its coat of blood I'll go and spit upon your graves Is not the true, the beautiful I had the dream that we could love
Stämde ju ganska bra med min översättning. |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:10:14
|
...mycket bra "Bubble"...du förresten har du hört Alizée vars musik skrivs av Mylene´s låtskrivare och text av Mylene
|
|
|
bubblebobble
Member
119 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:25:02
|
Nej, de/han/hon känner jag inte till. |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:31:37
|
quote: Originally posted by bubblebobble
Nej, de/han/hon känner jag inte till.
alizée är en ung tjej jag tror runt 20 som hittils har gjort en skiva, låtarna är skrivna och producerade av Boutouna som också skriver och producerar för Mylene dessutom har Mylene skrivit texten, det låter mycket Mylene om henne...mvh Arcam/Mylene
|
|
|
bubblebobble
Member
119 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:36:20
|
OK, då ska jag kolla upp det. Jag gillar sångerskor. Tack för tipset! |
|
|
|