HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya högtalare... det trycker över öronen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/09/22 :  11:10:49  Show Profile Send Bogus a Private Message
Hejsan.

Jag byggde nyss ett par sådana här högtalare: http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830875.htm

Jag gillar verkligen ljudet, men jag tror jag har fått lite problem med akustiken i min lägenhet. Det trycker nämligen över öronen? Och nej, jag spelar inte för högt =) Det trycker även på låga volymer.
Jag vet inte hur jag ska beskriva det, men det känns nästan som det slår lock för öronen. Det här hände inte med mina tidigare högtalare (Hfls-1), och jag har spenderat timmar med att placera ut högtalarna på bästa plats i rummet och har fått till det så jag minimerar problemet.
Jag har gjort frekvenssvep (20-120 hz) och jag har en del pucklar där, men jag kör med J River och har eq-at bort det en del.
Saken är att när jag kör frekvenssvepet så hör jag mer på högerörat, eller nästan bara ljud på högerörat mellan säg 50-95 hz och sedan vid 96-110 hz går ljudet över till vänsterörat?
Jag har trippelkollat så allting inne i högtalarna är på rätt plats. Plus på plus och minus på minus. Inga fasfel där.

Vad tusan kan göra sånt med öronen? Jag vet inte om ni behöver mer fakta om rummet eller så för att kunna svara och jag förstår att det säkert kan vara svårt att svara överhuvudtaget, men ibland har man tur att någon säger något i stil med: "Ta och sänk just den frekvensen med 6 db, eftersom den brukar spöka i just lägenheter". =)

Ps. Jag har tyg upphängt på väggen bakom högtalarna och även på väggen bakom soffan för att minska reflexer.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Edited by - Bogus on 2011/09/22 11:12:39

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/22 :  11:22:50  Show Profile Send MartinN a Private Message
Låter tyvärr som rummet. Kanske högtalarna inte passar i rummet, och det är baspucklar och stående vågor som ger de oönskade effekterna. Pröva flytta högtalarna på flera olika ställen igen - det är nog det enda som är relativt enkelt och billigt - om man inte vill byta rum
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/22 :  11:24:44  Show Profile Send MartinN a Private Message
Ett tips kan vara att plugga igen basreflexporten med skumpluggar.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2011/09/22 :  11:51:56  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kolla så att du inte har kopplat dem i motfas. Beskrivningen av ljudet passar rätt bra på basar som jobbar i motfas.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/09/22 :  11:55:39  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jo, att plugga igen basporten har jag testat. Det hjälpte föga tyvärr.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/22 :  12:05:38  Show Profile Send MartinN a Private Message
Det skulle kanske vara värt att flytta högtalarna och koncentrera sig på att det i hela basområdet låter lika i båda öronen och sedan korrigera övriga basproblem i J River.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/22 :  12:12:49  Show Profile Send mangs a Private Message
Hmm, vad hände rom du flyttar huvudet en aning, en första åtgärd kan vara ställa sig bak o fram på samma ställe så att hö öra befinner sig där vänster var och tvärtom.

Som andra varit inne på så kan rummet med spela roll men vid låga frekvenser brukar det inte vara gigantiska skillnader på avståndet mellan vä och hö öra. Däremot om du kör dem i ofas då kan det bli en lite lustig upplevelse, testa att fasvända ena basen och se vad som händer.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/09/22 :  12:42:45  Show Profile Send Bogus a Private Message
Om jag flyttar huvudet så ändrar sig trycket över öronen. Om jag vänder mig om så är trycket fortfarande på höger sida av rummet, det flyttar sig alltså från öra till öra.

Jag testade att flytta över fasen på ena basen och det blev klart bättre med trycket över öronen, men nu låter det ju å andra sidan ganska diffust med ljudbilden. Det verkar ju vara mellan specifika frekvenser som det är problem. Vet inte om det egentligen hade hjälpt, men hade varit kul om det funnits något insticksprogram till J River där man kunde ändra fasen på vissa frekvenser så man kunde släcka ut stående vågor =) Eller har jag helt fel angående det?

Jag kör med Ozone Izotope 4 till J River... har pulat en del med det, men har inte hittat någon sådan funktion där tyvärr.

Tack för er hjälp så länge i alla fall. Men ös på med mer input =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Edited by - Bogus on 2011/09/22 12:43:53
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/09/22 :  13:00:19  Show Profile Send Bogus a Private Message
Ändring. Jag gjorde ett frekvenssvep igen och då är trycket över öronen kvar som tidigare, och växlar mellan höger och vänster öra. Det var kanske skillnaden i ljudkaraktär som gjorde att jag lurades tidigare =(

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/22 :  13:23:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mats T har hetaste tipset tycker jag. Har du kollat upp det ordentligt?

Ficklampsbatteri är användbara för att kolla elementen så de beter sig lika hö-vä.
Kan ju till och med vara felmärkt på nåt element.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/22 :  14:29:48  Show Profile Send mangs a Private Message
Efter dina senaste efterforskningar tycker jag det låter mer som att rummet trilskas. I ett normalt (ej perfekt) rum, kommer man råka ut för ojämnheter i frekvensgången. Kör man då ett svep blir detta väldigt uppenbart. Var de olika topparna coh dalarna ligger varierar då givetvis med platsen i rummet. Om du har möjlighet så testa att köra de toner där du har problem och flytta dig sedan runt i rummet så lär du höra att nivån skiljer markant.

har du märkt liknande saker i detta rum tidigare? Hur är rummets mått, var befinner sig högtalarna och din lyssningsposition? har du gips eller betonväggar?
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/09/22 :  14:35:36  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jag har kollat polariteten på basarna nu (alla basar, eftersom det är samma element till mellanregistret med) men allt är rätt.
MEN jag upptäckte en sak. Nämligen att ena högtalaren innehöll lite mindre dämpull än den andra. Bakom den övre basen (som spelar mellanregistrer). Så jag stoppade i lite mer, skruvade i basarna igen och ta mig tusan om det inte låter bättre??
Kan någon bekräfta att lite dämpull kan göra sådan skillnad eller är jag bara ett offer för placeboeffekten?

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/09/22 :  14:51:35  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jag har tänkt att köpa en Xtz room analyser. Det skulle tydligen komma en uppdaterad variant om en månad sa de på Fyndbörsen när jag pratade med dem igår. Kan ju vara en bra investering inför framtiden i andra rum också.

Så här ser rummet ut:



Det är tegelväggar. Golv och tak är nog med största säkerhet betong.
Jag har upplevt detta i detta rum liiite tidigare med mina gamla högtalare, men jag tror att problemet förstärktes lite nu eftersom de nya klarar av att spela med lite mer pondus om man säger så. De gamla Hfls ettorna var lite mjukare i sin framtoning.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Edited by - Bogus on 2011/09/22 14:55:39
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/22 :  15:01:15  Show Profile Send mangs a Private Message
Vilken typ av väggar? Vid de frekvenser du nämner så kommer tyget inte ha någon inverkan på ljudet och jag tror inte heller mängden dämpull gör SÅ stor skillnad vid dessa frekvenser.

Din placering av soffan vid bakvägg kommer troligtvis ge dig en enorm puckel vid vissa frekvenser i basområdet.
En annan sak som jag ser är att vänster sida har en öppning samt en diffusor i form av en bokhylla medan höger sida är relativt obehandlad.
Då ditt rum ser hyffsat "enkelt" ut finns det diverse program som kan räkna ut hur frekvensgången är i just din lyssningsposition. Däremot vill jag slå ett slag för att faktiskt mäta upp rummet. XTZ är utomordentligt enkelt att jobba med och det jag så gott som alltid använder numera. Låt dock alltid öronen få sista ordet.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/09/22 :  15:19:56  Show Profile Send Bogus a Private Message
Det är tegelväggar, och tyget har jag märkt gör ganska stor skillnad på efterklangen i de övre registrena men du har helt rätt i att de inte gör någon skillnad i de frekvenserna som jag har problem med nu.
Höger vägg har balkongdörr och fönster också som jag glömde rita ut. Jag har alltid persiennerna nerdragna och lite vinklade så de borde diffusera lite. Jag har även flertalet växter, små lampor, stor datorskrivare, skrivbordshurst, fotpallar till soffan, så det finns en hel del småprylar här inne i alla fall. Eller vad var det du menade med "enkelt" mangs?

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Edited by - Bogus on 2011/09/22 15:21:11
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/09/22 :  18:52:56  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du kanske förflyttade högtalarna lite när du kollade dämpullen?
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/09/22 :  20:51:46  Show Profile Send Bogus a Private Message
Nej jag hade satt tejp på golvet så jag skulle veta var de stod förut.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/22 :  21:06:50  Show Profile Send MartinN a Private Message
Soffan är ganska nära bakväggen. DET är ett problem, jag har samma uppställning här hemma. Pröva med soffan längre in i rummet (ex från 30cm till 60cm).
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/23 :  09:01:12  Show Profile Send mangs a Private Message
med enkelt menade jag enkelt att simulera pga rummet är rektangulärt. Öppningen in mot resten av lägenheten gör det lite svårare att räkna på dock. Bäst är att mäta i din aktuella lyssningsposition. En lyssningsposition kloss intill en vägg kommer ge en orolig frekvensgång i basområdet. Du kan avhjälpa detta med basmumsare, parametriska filter etc. men det fungerar oftast minst lika bra att flytta fram lyssningspositionen. Det kanske inte fungerar möbleringsmässigt men det kommer ge en rejäl vinst i ljudet, även vad det gäller reflektioner av andra högrfrekventa ljud.


Upplever du liknande problem om du bara köra ena högtalaren i taget?
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/09/23 :  16:29:29  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jag har inte testat med att bara köra på ena kanalen åt gången... ska göra det... återkommer senare =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/09/24 :  10:42:54  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jag kom på en sak. Tidigare när jag hade mina stativare så hade jag en hemmabyggd absobent bakom högtalarna på väggen. Det var egentligen inte så mycket, men det det var ett väldigt tjockt överkast som jag vikt tre gånger och sedan spänt upp på en ram. Det var ganska tjockt och kom ut några centimeter från väggen. Basporten på stativarna var alltså riktade rätt in i dessa och kanske blev dämpad.
Jag tog inte bort panelerna direkt i samband med högtalarbytet, men när jag hade hängt upp det veckade tyget över hela väggen såg man ju inte panelerna längr eoch jag tänkte att de ändå inte hade gjort någon skillnad. De kanske gjorde större skillnad än jag trodde?
De nya högtalarna har ju basporten mycket längre ner mot golvet och spelar bara rätt in mot en väggen utan dämpning.
Så jag testade att lägga en massa filtar, kuddar och mjuka saker mot väggen bakom basporten, och visst gjorde det skillnad! Det blev helt klart dämpat i basen, på ett bra sätt.
Jag kom även på att min pappa fått 7-8 lådor med akustikskivor av en kompis... han frågade om jag ville ha en låda =)

Skivorna är väl egentligen tänkta att man ska sätta upp i taket, men det kan väl inte spela någon roll om man sätter fast dem mot väggen istället? Skivorna är 60x120 cm (6-7 cm tjocka) och jag kan klä större delen delen av väggen med dem. Det fina är att de inte kommer att synas då tyget kommer att maskera dem. ska man satsa på att sätta dem kloss an mot väggen eller ska jag försöka få ut dem några centimeter?

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/26 :  09:22:17  Show Profile Send mangs a Private Message
Låter ju kalas, Tycker helt klart du skall placera dessa med en luftspalt på så mycket som du estetiskt och praktist har möjlighet att göra i ditt rum. Desto större avstånd desto mer bredbandiga blir absorbenterna. placerar du dem direkt mot väggen kommer de enbart fylla funktion för frekvenser från 400Hz och uppåt. genom att få ut dem kommer de även ta basen. testa att placera 1-2 skivor på tvären i varje hörn och lyssna om du upplever skillnad, detta borde göra mest just för basfrekvenserna. Nu när du verkar ha en hel del möjligheteer att åtgärda rumemt tycker jag definitvt att du skall investera i mätutrustning, den kommer hjälpa dig mycket i ditt labbande. :)
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/09/26 :  12:37:41  Show Profile Send Bogus a Private Message
Japp, jag ska försöka få ut dem några centimeter från väggen. Ska åka till pappa nu till helgen efter hifi-mässan i Göteborg och så blir det att bygga på söndag och måndag.
Room analyzern skulle ju komma i en ny version om några veckor och då hänger jag på dörren samma dag som den kommer!
Tack alla för all hjälp =)

Ps. Har jag någon nytta av att sprida ut akustikskivorna på olika väggar? Alltså t ex sex stycken på väggen bakom högtalarna och fyra på väggen bakom soffan? Visst, det är ju bara att prova sig fram, men jag tänkte att någon kanske visste så man sparar lite tid. Ds.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/26 :  12:47:31  Show Profile Send mangs a Private Message
Hmm , detta varierar från rum till rum och din personliga smak men rent gernerellt i ditt rum skulle jag börja med att absorbera enligt följande:

1. Flytta fram soffan 30cm och absorbera bakom lyssningspositionen
2. Första sidoreflexen på sidoväggarna
3. Andra sidoreflexen på sidoväggarna
4. Hörnen i rummet som medger det.
5. Bakom högtalarna.
6. Andra ställen.


Lider du av mycket eko i rummet skulle jag fundera på att hänga ned absorbenter från taket. Mycket hänger på hur stora ingrepp du anser dig vill göra. 1-3 ovan kan estetiskt bli väldigt snyggt men övriga ingrepp gör ju i regel att rummet påverkas negativt estetiskt sätt.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/09/27 :  00:29:11  Show Profile Send Bogus a Private Message
Mycket bra tips där mangs... ska testa det när jag får hit akustikskivorna =) Jag tror dock att jag kanske har en förkylning på gång (som inte velat bryta ut helt ännu) och att öronen har varit lite extra känsliga såhär dagarna innan. Vem vet, det kanske bara är det som spökat? Men hur som helst så kommer ju inte akustikreglering göra saken sämre ändå.
Tack än en gång för hjälpen! Jag återkommer med resultat (när förkylningen brutit ut och gått över såklart) hehe.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/30 :  14:42:41  Show Profile Send mangs a Private Message
ha ha, det är lugnt. krya på dig.
vet själv hur jobbigt ljud kan uppfattas när man är förkyld. Vi får hopaps at tdet bara var det. precis som du säger så kommer dock akustikregleringen väl till pass trots allt. Man brukar få ett heolt annat lugn i inspelningen och möjligheten att placera ut musikerna ökar ofta en stor portion jämfört med ett obehandlat rum.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000