Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/07/20 : 15:34:41
|
Har levt med denna pickup i 3-4 år. Bytt en gång, och tänker att det är dags att byta snart igen. Brukar byta varannat år, då jag spelar mycket vinyl. Denna pickup är således något sliten.
Responsen (mätt från Cardas Sweep record) är något klen i basen, utmärkt från 200 Hz upp till ca 15 kHz, där den faller brant. Detta kan bero på vinylens inbyggda begränsningar, sliten pickup, fel på testskivan etc, eller kombination av dessa. Kanalbalansen är i snitt över registret ca 0.2 dB, men varierar lite med frekvens. Som vanligt behövs länken klistras in i fältet varefter return trycks ner.
http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/clearaudioalpha.htm
En lustig sak är att den rekommenderade lasten är låga 100 pF. Detta är i princip lasten från kablarna. Och ingångssteget har 220 pF, vilket torde ge sammanlagt runt 350 pF. Sagt och gjort så mätte jag responsen, och fick då en topp (resonans) vid 12-13 kHz. Jag knipsade bort kondingarna och toppen försvann (vilket är mätningen i länken). Så ett tips till den som har en Clearaudio Alpha eller tänker köpa den, se över lasten till pickupen. Det kan ge mer välljud.
Thomas
|
|