HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Advantage S1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/16 :  15:45:53  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Den lovar mycket, denna maskin...DVD-Audio, SACD, Rumskorrigering, Surround, Analogt försteg...
Så den har potential att bli den enda signalkälla man behöver.
Samtidigt så vet jag o många med mig att det kommer att ta tid, lång tid, innan alla dessa funktioner blir verklighet...konstruktören har en annan tidsuppfattning än vi andra...
Men ok, analogkortet skall dock finnas nu.

Idag är det alltså en CD-spelare med digitalt både in o ut..så den som inte vill vänta på t.ex rumskorrigering kan loopa in en Tact eller använda S1:an som DAC för andra källor.
Fjärrstyrd volym finns oxo.

Har haft denna maskin hemma tidigare, innan den var släppt på marknaden. Det blev en kort bekantskap.
KAN ha varit fel på just detta ex...det var en väl använd testmaskin som troligen har fått utstå mycket...Den lät inte bra i mitt system, alldeles för påträngande ljud, kändes som allt ljud fokuserades framåt, precis tvärt emot mitt ljudideal...då spelar det mig ingen roll hur bra andra parametrar är...
Sen dess har jag dock bytt ut både kablar o slutsteg, så det kan oxo mycket väl ha varit en klockren mismatch...

Så en ny chans var den väl värd, inte minst efter alla skriverier o hyllningar...

Nu låter det annorlunda.
Ljudbilden har dragit sig tillbaka...tack..låter precis som jag vill ha det...den spelar högt, brett o djupt..
Upplösningen i diskanten är hög, klart bättre än min Krell...låter oerhört läckert i de översta oktaverna..
Röster återges mycket naturtroget...
Basen är godkänd med bra upplösning, men här anser jag Krellen vara betydligt bättre, går djupare och tightare...
Dynamiken är även den mycket bättre på Krellen...

Men de ovan uppräknade parametrarna är inte det avgörande för mig...det är helt enkelt ett bättre driv o fart i HTS'en..framförallt är det mycket roligare att lyssna på musik med Krellen..känns mer (?) äkta...

Krellen jag här skriver om är en HTS, ett bioförsteg, men ett mycket välljudande sådant...tämligen föråldrade dac'ar till trots...

Så i mitt system är det ingen mirakelmaskin...hoppas inte Pjotre o Jorma o Sladd o co blir putta på CH nu...

Och Sladd, jag kör med Valhalla...tror du det kan bero på kablaget..

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/17 :  05:57:48  Show Profile Send ekman a Private Message
trevligt med en rescension av s1an dar den for en gangs skull far lite kritik ocksa etfer att manga hyllat den som "varldens basta cdspelare"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/17 :  14:45:08  Show Profile Send Timbre a Private Message
Tar en djup klunk och bara ler...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/17 :  23:14:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag håller inte med CH hela vägen och han håller inte med mig om vad vi tyckte om S1,an i hans anläggning. Och du som vill ha mjukt ljud, Timbre, kan jag slå vad om vilken du hade gillat

Jorm
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/18 :  12:37:39  Show Profile Send Timbre a Private Message
Hej Jorma!

Vi pratar ju om apparater i den ovre kvalitetsregionen, sa det skall vara bra helt enkelt.
Nej, vad som fick igang smilbanden var ekmans uttryck "varldens basta".
Har i veteranklubben kan vi ju ta sadant med storsta lugn. Smaken avgor, och S1:an ar definitivt i min smak...

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/18 :  12:56:56  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Timbre:Hur kommer det sig att du inte kan använda åäö?

*nu har jag inget att skriva för då kanske jag förolämpar någon
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/18 :  17:05:00  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Timbre:Hur kommer det sig att du inte kan använda åäö?

Misstänker att det smuttas paraplydrinkar på annat håll än "sommarsverige"...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/18 :  17:34:53  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Tänk att vissa inte kan släppa forumet ens när de är på semester..
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/19 :  00:18:48  Show Profile Send Timbre a Private Message

Forumstjot ar ju semester...

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/19 :  01:43:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Forumstjot ar ju semester...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Hej Timbre, är du ute och reser?
Om du är i närheten på lördag och vill höra vad en DCS Elgar kan gå för i en jämförelse med S1,ans Dac, så är du välkommen hem till mig.

Jorm
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/19 :  02:40:11  Show Profile Send ekman a Private Message
TIMBRE

kul att jag kunde fa nagon att le iallafall =) jag fick grejen jag ska skicka till dig idag kollade igenom lite ser riktigt trevligt ut =) men iallafall ha en trevlig semester jag ska forsoka mig pa det samma sjalv just nu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000