HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC skillnad mot CD. Vilket är bättre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/09/20 :  09:02:36  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Efter lite switchande mellan utgången på min Musical Fidelity A3 CD och A3.24 DAC har jag i stort bara märkt 2 skillnader.

1: Ljudbilden är lite mindre med DACen
2: Det finns en efterklang, reverb, med CDn som försvinner med DACen.

Med en 2åring hemma och massor av leksaker lite överallt (även framför högtalarna) så är det inte så lätt att verkligen göra en riktigt bra utvärdering, högtalarna står inte speciellt bra ens.

Finns det någon teknisk förbättring som förklaring till de 2 skillnaderna?

Matar DACen med en click-tronic optisk 1m-kabel. Vet inte om det är någon skillnad att byta, har en uppsättning Supra DACx RCA, trodde det var en digital signal-kabel men eftersom man fick 2 så läste man lite och det var ju vanliga signal-kablar. Dumt namn på en sådan, men de funkar säkert bra att mata digitala signaler genom också. Kanske borde prova men har inte så mycket tid att lyssna just nu ändå så det har inte prioriterats.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/09/20 :  09:05:32  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Teknisk förklaring:
Dacen är inte byggd på det sättet så dina öron skulle föredra, om det nu inte är så att de föredrar mindre ljudbild.

Inte krångligare än så.

Sälj dacen och köp skivpr. :)=
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/09/20 :  09:10:01  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har inte sagt något om vilken jag föredrar, bara vilka skillnader jag noterat? Oavsett vilket köpte jag bara DACen för att den passar så bra med övriga delar i systemet utseendemässigt. Nu har jag radio, cd, dac, försteg och slutsteg i A3-serien så DACen var väl den sista delen som saknades (fast i ärlighetens namn är slutsteget en A3.2, så funderar på att byta det mot en A3 den också). Kanske dum anledning att handla, men DACen förbättrar helt klart ljudet om man ánvänder den istället för en Denon 755AR-cd, så där kommer den utan tvekan till användning.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/09/20 :  09:55:49  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
Ljudbilden är lite mindre med DACen

Det är oerhört viktigt att jämföra digitalkomponenter med exakt samma ljudnivå (volyminställning så att högnivåsignalen är lika). Om man jämför två komponenter bara genom att switcha inputväljaren så kan olika utnivå ge just en liten skillnad i ljudbildens storlek om utsignalen varierar litet.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/20 :  20:04:34  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Om jag förstår dig rätt så jämför du två olika apparater ?

Dvs, antingen två olika Dac-chip eller lika dac-chip men troligtvis inte riktigt samma koppling och komponenter i signalvägarna..

är väl inte speciellt konstigt om det låter olika, eller är det något jag missar ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/21 :  08:01:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Vilket är bättre?

Tja, det du gillar bäst så klart!

Skulle vara intressant att höra din upplevelse om du byter till en elektrisk digital överföring till dacen.
De skillnader du noterar kan vara tecken på en och samma sak, att du via DAC'en tappar de små nyanserna i musiken. Sådant som ger otroligt mycket rumsinformation, och "atmosfär" eller vad man ska kalla det. Är "mikrodynamik" rätt ord?
Låter Denon CD'n lika som MF CD3'an om den kopplas via DAC?
Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/09/21 :  10:14:43  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jag vet inte riktigt om det är samma med Denonen, eftersom jag har den på jobbet. Vet bara att jag föredrog att lyssna via DACen med den men kunde inte riktigt sätta fingret på varför. Skall testa med elektrisk överföring så fort jag kommer hem.

Funderade på om den reverb som finns med CDn och den aningen bredare ljudbilden kanske berodde på sämre klocka, mindre faslinjär analogdel eller en PU som inte var i klass med den i DACen, så det var därför det blev en dämpad ringning som egentligen inte skall vara där. Eller om det helt enkelt var DACen som trots allt presterar sämre med sämre upplösning. Tyckte dock inte att det borde vara så eftersom nypriset på DAC var samma som för CDn IIRC. Men som vanligt speglar inte priset alltid prestanda ;)
Tycker inte att den ena låter sämre än den andra egentligen, gör man inte A-B jämförelse är skillnaderna inte sådana att man reagerar på dem, fick slå fram och tillbaka några gånger och lyssna noga för att höra vad det var som hände, första gångerna var det enorm skillnad dock, ljudbilden flyttade sig en aning i sidled dessutom, visade sig bero på att jag skiftat höger och vänster kanal, höger sida är nära sidovägg (30cm) och vänster har väl 3m till sidovägg. Kan tyvärr inte göra något åt möblering pga barn just nu heller.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/21 :  12:04:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Intressant, samma funderingar har även jag haft.
Är en större ljudbild alltid positivt för musikupplevelsen?
Eller är det ett resultat av fasskiftningar mellan kanalerna?
Är "rummet" i inspelningen alltid en referens till den verkliga inspelningssituationen eller är det digitala fragment av processandet från inspelning till media? (I det digitala fallet)

Om man drar jämförelsen med en vinylskiva hörs ganska lätt att många pressningar har överhörning mellan spåren. Detta borde rimligen ge "atmosfär" till det totala ljudet.
Masterband har väl också egenheten att de magnetiserar intilliggande ytor?
Kanske ger samma resultat?

Obs! Bara spekulationer från mitt håll!
Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/10/03 :  10:40:51  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Satt och lyssnade lite på David Bowie igår och kom fram till att jag inte tycker om en alltför stor ljudbild, jag vill nog helst ha den mellan högtalarna, svävande. För om den sträcker sig ut till högtalaren tycker iaf jag att det blir "ljud från högtalaren" och det irriterar mig en aning. Visserligen är det inte svårare än att blunda, så blir man ju av med det problemet, men ändå :)
Skall fortfarande kolla med elektriskt digitalsnöre istället för optisk, men man skall inte göra saker för fort, då har man ju inget att se fram emot ;)

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2011/10/03 :  11:51:50  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
Så det skulle vara något slags föreko (kan även åstadkommas med lossy komprimeringstekniker: http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-echo) och eko på vinyl och gamla band?

Så MP3:a hårt och lägg sedan på lite echo i mediaspelaren så har man ju sin breda ljudbild.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2011/10/03 11:52:22
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/10/03 :  12:37:08  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
att jag inte tycker om en alltför stor ljudbild

Jag tycker att man kan anpassa ljudbilden storlek och 'luftighet' genom att ändra högtalarnas invinkling. Med högtalarna riktade direkt mot öronen blir ljudbilden mindre och om man låter dem stråla rakt ut utan att vinkla in så får man en mycket större ljudbild.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000