Author |
Topic |
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 14:53:22
|
Jag har mätt en hel del i mitt lyssningsrum, gjort alla möjliga justeringar med absorbenter, diffusrer och omplaceringar samt vinklingar av högtalare etc. jag är nöjd med hur det låter i lyssningsposition och även nöjd med hur det mäter. Det som jag finner intressant är att när jag kör mätningar för varje högtalare separat har jag lyckats uppnå en nästintill identisk frekvenskurva vilket ju är eftersträvansvärt. Väljer jag istället att köra samma mätning men med båda kanalarna inkopplade så vill jag ju att totalkurvan skall se likadan ut fast då dubbel output, dvs +3dB/+6db beroende på vem du frågar. ;)
Mitt "problem" här är att jag i min nuvarande setup ser en dipp kring 8kHz. Denna dipp kan jag mäta fram, däremot upplever jag det inte som en dipp när jag sitter i min lyssningsposition.
Uppenbarligen finns det en dipp i frekvensgången beoende på att de två källorna hamnar i motfas vid just denna punkten och frekvensen. Räknar jag lite på det så är väglängden vid 8kHz ca 4,5cm vilket innebär att ett så litet avstånd som 2.25cm gör att signalerna kommer i motfas och ger en utsläckning. Oavsett hur jag än vänder och vrider på det kommer jag alltså vid en mätning inte få en rättvis bild över vad mina öron hör pga att jag ju då lyssnar med två mikrofoner skilda ca 20cm från varandra. Tycker dessutom det är intressant att våra öron befinner sig just på ungefär detta avstånd som ger väglängder/ halva våglängder kring de frekvenser som vårt tal är i och som vi är absolut mest känsliga för.
Min poäng om ens någon är att det är omöjligt att få en setup att spela helt i fas genom hela frekvensområdet, speciellt inte med tanke på att du har två öron. Att mäta i en punkt, mitt i lyssningsfältet kommer inte ge en rättvis bild av det du hör. Inte heller att köra två mätningar med en mic placerad där resp. öra befinner sig . Egentligen skall man placera mikrofonen vid dina egna öron i två mätningar och sitta med i mätningen, då får man i alla fall koll på hur frekvensgången in i varje öra är. Sedan får man lägga ihop dessa kurvor på samma sätt som hjärnan gör. :)
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 18:44:42
|
quote: Min poäng om ens någon är att det är omöjligt att få en setup att spela helt i fas genom hela frekvensområdet, speciellt inte med tanke på att du har två öron. Att mäta i en punkt, mitt i lyssningsfältet kommer inte ge en rättvis bild av det du hör. Inte heller att köra två mätningar med en mic placerad där resp. öra befinner sig . Egentligen skall man placera mikrofonen vid dina egna öron i två mätningar och sitta med i mätningen, då får man i alla fall koll på hur frekvensgången in i varje öra är. Sedan får man lägga ihop dessa kurvor på samma sätt som hjärnan gör. :)
Jag vet att Peter Steindl på Faktiskt.se har läst på ordentligt om hur hörselorganet fungerar och hur all info tolkas och vägs av för att bilda den pågående upplevelsen, mycket intressant läsning om du söker. Tillbaka till fasproblematiken så verkar det svårt att åstadkomma absolut fas in i våra huvuden, men hur känsliga är vi egentligen för mindre fasavvikelser? Fasproblem i de flesta högtalare lär vara av mångfaldigt större sort. Men det du skriver handlar ju också om psykoakustik, men är det så att du upplever högtalarna ha en jämn energikurva vid lyssning i stereofonisk uppställning så är väl allt som det skall då. Men klart är ju iaf att vi inte upptar ljud som rundstrålande mickar gör, därav vikten att dra rätt slutsatser av mätningar och inte fastna i oväsentligheter eller rent felaktiga slutsatser om hur bra en högtalare är som återgivare.
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2011/09/22 21:24:54 |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/09/23 : 08:54:22
|
Intressant, skall läsa vidare om detta.
En högtalares fasgång är i regel inte så farlig. Däremot kommer det ju beroende på din placering finnas områden där vissa frekvenser släcks ut pga att de olika elementen hamnar i motfas. tar du sedan två högtalare så blir ju fenomenet ännu tydligare. Räknar vi sedan in rummet bidrag som är väldigt stort i de flesta fall inser man att det ljud som våra öron bombarderas med är långtifrån det som lämnar resp- högtalare.
Om vi rent teoretiskt förutsätter ett oändligt stort perfekt rum och trollar bort detta ur ekvation. Skulle vi här placera upp två högtalare med exakt samma frekvensgång och spridningsmönster på ett exakt lika stort avstånd från position X och sedan mäter där borde rent teoretiskt de båda högtalarnas output summeras och ge en likadan tonkurva som resp. högtalare för sig. Det räcker däremot att du flyttar mikrofonen någon cm för att frekvenser i det hörbara området skall hamna i motfas och ge utsläckningar. Dessutom är vi ju själva utruistade med två mottagare som befinner sig runt 20cm från varandra. Dvs. Sitter du i Sweetspot så kommer vä högtalare ha närmre til lvä öra och tvärtom. Ljudet som du får till de båda öronen skiljer säkerligen markant både vad det gäller frekvens och fas. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/10/01 : 20:19:14
|
Mikrofonen skiljer inte på direkt- och reflekterat ljud. Det gör din hjärna. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/10/02 : 00:18:09
|
nja, många mätprogram kan dela upp direktljud från reflekterande ljud. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/10/02 : 07:51:08
|
Det har jag aldrig sagt emot, läs inlägget igen
Hur har du gejtat? Det skrev du inget om i första inlägget... |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/10/02 : 09:01:12
|
hehe. Jag såg att du skrev mikrofon men med rätt mätutrsutning så kan man plocka ut rätt myckedt info. Kör man bara en puls så kan man ju direkt se bidraget som kommer från högtalaren, golvet,taket väggarna etc och hur en ev justering påverkar. Enligt mig är det dock totalen man skall kolla på mer när man EQar, dvs inte bara stirra sig blind på direktljudet. Bäst är dock om direktjud och eko är så lika varandra som möjligt. Dvs , eftersträva en jämn avklingningskurva. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/10/02 : 09:06:07
|
quote: Enligt mig är det dock totalen man skall kolla på mer när man EQar, dvs inte bara stirra sig blind på direktljudet. Bäst är dock om direktjud och eko är så lika varandra som möjligt. Dvs , eftersträva en jämn avklingningskurva.
Tänk på att om det reflekterade ljudet inte är perfekt diffuserat så kommer reflexens fas spela stor roll för summeringen direkt/reflekterat ljud. |
|
|
|
Topic |
|