HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Taffligt byggd - men bra
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2011/09/29 :  20:10:09  Show Profile Send Njord a Private Message
Jag tänkte att vi kunde vädra vår frustration över taffliga, simpla och felkonstruerade hifi-produkter som trots sina tillkortakommanden ändå låter bra.

Själv irriterar jag mig över diffusorn Golden Horn från Svanå.

Den består i princip av ett antal stora Legoklossar i plast. Dessa är slarvigt hoplimmade. Det är stora springor mellan klossarna och limrester är fullt synliga. Kanterna är ojämna och måtten stämmer inte exakt.

För en sådant plastschabrak på 55x55 cm får man punga ut över 1000 kr. Man behöver ett antal sådana för att det ska ge någon effekt.

Men bra är dom! Det musikaliska värdet överstiger mer än väl vad de kostar.

Berätta om din taffliga men förträffliga grej.

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2011/09/30 :  15:24:45  Show Profile Send Fimax a Private Message
är det inte en fördel om det inte finns ngn som helst symmetri? ;-)

/filip

Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2011/09/30 :  16:07:23  Show Profile Send Njord a Private Message
Fimax, det är korrekt. En diffusor ska vara osymmetrisk. Golden Horn är matematiskt beräknad och därför överlägsen de flesta andra diffusorer. Så det är inte det som irriterar mig. Klossarna har olika höjd och djup men det är själva sammanfogningen av dem som är slarvigt gjord.

Men jag tror att det finns många fler exempel än Golden Horn. Ibland har jag läst om kinesiska rörförstärkare där allting måste lödas om och rören bytas. Men den låter trevligt!

Och squeezeboxar måste omgående skickas vidare till något annat företag för att byta nätdelar.

I off topic-delen ställer vi ofta kolossalt höga krav på kaffekvarnar, kockknivar och cyklar. Men när det gäller hifiprodukter så verkar det ibland finnas en annan måttstock.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/10/01 :  05:21:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hade inte Micromega-spelarna mycket hög ljudkvalitet men var alltför ofta inne på reperation?!
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/10/01 :  18:53:53  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Klipsch ser ut som lågprisbyggen i 1000-kronorsklassen men låter avsevärt mkt bättre... Plastfront och vinylträ...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/10/03 :  15:07:23  Show Profile Send softishman a Private Message
Gamla Wadia spelare lät ju bra men behövde alltför ofta repareras...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000