HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ariston vinylspelare..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/01/28 :  19:08:43  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Hej!

Som så många andra på forumet börjar jag känna en märklig dragning till dessa otympliga antikviteter...vinyl alltså...
Lade av med LP för 15 år sedan och sen dess har vinylen liggat på vinden o samlat damm...
Men det är ju lite trist, där finns en del godbitar..dessutom har min flickvän en stor vinylsamling som hon torterar med en Kenwoodanläggning..räddas det som räddas kan alltså..

Ok, till ämnet...jag har en 15-20 år gammal Ariston Q-deck med en OM-10 liggande på vinden...är det värt besväret att ta fram denna maskin..? Är totalt okunnig på detta område...
Nålen är säkert slut..går det att byta till t.ex en OM-30 utan vidare..??
Eller bör jag skaffa någon annan spelare..?

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/28 :  19:27:36  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det går alldeles utmärkt att att byta till ortofon 30 eller 40 eller något. plocka fram spelaren och damma av den kolla remen och och byt nål sedan kör på den till du kan köpa något bättre. det är definitivt mycket bättre en kenwood prylarna.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/28 :  20:14:11  Show Profile Send poman a Private Message
Den skivspelaren har jag för mej är inte så tokig.

/PO



Edited by - poman on 2003/01/28 20:16:26
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/28 :  20:24:06  Show Profile Send poman a Private Message
Det kan nog vara klokt använda sina gamla om den är i någolunda bra skick sen om man tycker det är kul och vill ha bättre så finns det en hel del begangnat och givetvis nytt att köpa narturligtvis lycka till.



Edited by - poman on 2003/01/28 20:35:39
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/29 :  01:50:40  Show Profile Send nin a Private Message
Men vad kul att du börjar komma till insikt med musik CH
Jo, det skulle nog gå, men varför inte kolla på lite billigare nyare spelare på mässan till helgen?? Behövs inte för mycket pengar för att det ska låta bra.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/29 :  06:01:12  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ariston ägdes till hälften av Ivor Tiefenbrun numera legendarisk ägare/högsta höns på Linn. Han hade säkert mycket stor del i framtagningen av Aristons första skivspelare.

Byt du pickup men kolla också om spelaren behöver justeras in något om den inte har spelats på på länge. Har du inte långt till en Linnhandlare så kan du fråga där. Dom brukar vara duktiga på just vinyl.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/29 :  10:42:06  Show Profile Send divander a Private Message
Fler och fler vaknar från den digitala drömmen. De inser att de är analoga människor med analoga öron med ett analogt behov.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/01/29 :  11:32:53  Show Profile Send mapem a Private Message
Äger själv en drygt tio år gammal spelare som heter Ariston Q-deck Pro. Vet inte riktigt vad som är skillnaden, men nånstans har jag för mig att det har att göra med att Q-deck hade nån form av automatisk lyft. Kan det stämma? Q-deck pro har en manuell lyft. En AT-95E sitter i armen på min. Jag tycker spelaren låter mycket bra, plocka fram din gamla apparat du, kanske du behöver byta remmen dock. Sök på Google så hittar du flera firmor som säljer remmar. Vad jag vet har OM-30 exakt samma mått som OM-10, så det är väl bara att byta rakt av.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/29 :  12:03:41  Show Profile Send Hepcat a Private Message
japp det är bara att byta nålinsats.

mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/29 :  16:13:42  Show Profile Send divander a Private Message
Det är bra med system som Ortofons OM och Grados Prestige där det går att byta upp sig med nålen.

Är det någon som känner till några andra serier där det går att byta nålen på samma sätt?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/29 :  21:37:20  Show Profile Send nalle a Private Message
Är det någon som vet om det även fungerar med deras dyrare refernce-serie?

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/29 :  21:39:28  Show Profile Send nalle a Private Message
Grados reference-serie menar jag.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/01/30 :  13:55:34  Show Profile Send mapem a Private Message
CH: Finns det nån sorts pickuplyftautomatik på din Q-deck? Hur ändrar man hastighet 33/45 varv? Lite nyfiken bara!
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/30 :  18:24:01  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by nalle

Är det någon som vet om det även fungerar med deras dyrare refernce-serie?



Hej Nalle!

Att sätta en Grado Referens serie på din skivspelare är nog lite väl mycket "overkill" dvs din skivspelare kostade ny ca: 1500kr inklusive arm och pickup. Och den var endast snäppet över budgetklassen. Möjligen kan du sätta en Grado Reference Platinum på den om remmen etc är i mycket bra kondition.
Mvh
Kenth

"vinyl är alltid bäst"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000