HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behövs TV för att spela dvd-a?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:09:41  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag undrar om man behöver en TV för sköta menysystemet osv. när man spelar dvd-a.? Om det är så, så suger ju det formatet riktigt fett!!!

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:17:57  Show Profile Send KC a Private Message
Jag vet inte, man får olika svar beroende på vem man frågar. Jag tror meningen är att man skall klara sig utan, om man kan knapptryckningsserien utantill. Men om jag förstått det rätt så beror det hela på skivorna och spelarna. En del spelare klara inte av alla val med frontpanelens knappar utan kräver att man gör valen på en OSD. Samtidigt finns det skivor som inte följer standarden och då måste man också in i OSD också. Jag tror dock problemet inte är så stort om man alltid kör DVD-A MCH, eftersom det skall vara default på alla spelare och skivor. Problemet uppstår väl när man vill ha nåt annat än standardinställningen.

Men jag kan ha fel i allt jag skrev, så ta det med en nya salt :)
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:20:30  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hmmm...Ok.tack för svaret! Tycker dvd-a verkar lite krångligt..sacd sköts som vanlig cd i stort sätt..mycket bättre..dvd-a verkar vara gjort för hemmabiofantaster!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:23:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message

NEJ, man måste inte ha den kopplad till en TV.
Det är bara konstiga rykten som cirkulerar.


Om man har en DVD-Audiospelare så tar den multikanalspåret om det finns ett sådant (6 x 24/96), annars tar den stereorpåret (2 x 24/192).

Man kan behöva trycka på play två - tre gånger för att ljudet ska komma. (för att den ska hoppa förbi grundmenyn)


Om man inte har DVD-Audiospelare men tänker spela DVD-audioskivan i en DVD-Videospelare, så tar den Dobly Digitalljudet. Där kan man i och för sig behöva välja om det finns flera ljudspår, t ex DTS.


Men om man har en DVD-audiospelare så har man den ju även till att titta på DVD-filmer med, så det är ju tämligen naturligt att koppla den till en TV.


Ofta kan man se låttexter till musiken, det är bara trevligt. Vill man inte se det, är det ju bara att stänga av TV:n.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:32:21  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Det är spelarna det är fel på inte formatet
Spelaren kan ju bara gissa vad du skall göra när du stoppar in en dvd. Skall du kolla extramaterial, lyssna på dvd-a, lyssna på DD 5.1, DTS, läsa information på skivan mm beroende på vad som är lagt in på den. Jag tror dock att spelaren har en förvald sekvens den väljer om du bara trycker på "play".

Det fina med dvd är väl just möjligheterna att lagra alla dessa valmöjligheter men detta kräver en startmeny där du får välja vad du vill göra.



Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:48:49  Show Profile Send KC a Private Message
OK, Knoppen, det var ett klart besked

Men, om jag inte vill spela MCH spåret utan stereo spåret? Fungerar det lika dant på alla skivor och spelare då? Kan jag ränka med att alltid kunna trycka t.ex. play, play, down,, down, right, righ, down, left, play, play, up, up, right, left, play för att komma åt stereo spåret?

Sedan håller jag inte med om att man nödvändigtvis har DVD-A maskinen för att titta på film också. Jag har absolut inget intresse av det, t.ex., och har helst TV/film i ett helt annat rum, om jag har TV överhuvudtaget. För att inte tala om extrakonstnader som det innebär med videokretsen som behövs i maskinen, eller hur dessa kan störa audiokretsarna.

Priset för valbarhet, men tänk om t.ex energikommisionen tog fram sina standarder på DVD WG-vis....*rysningar*
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:51:44  Show Profile Send marbrink a Private Message
Varför kan inte någon tillverkare göra en ren musikspelare som tar dvd-a., sacd och cd...och hoppa över dvd-video och alla andra bildformat!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/01/30 :  10:42:42  Show Profile Send sopwith a Private Message
Ja Jösses!!!, snacka om teknikfientlighet, kanske frimärkssamlande vore något, annars finns det säkert någon vevgramofon att få tag i, om vi nu klarar av att den mekaniskt snurrar.

mvh
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/30 :  10:50:37  Show Profile Send brumel a Private Message
Vore det inte smart om det fanns ett litet menyfönster på displayen till spelaren. Kan ju bli lite smått och pilligt men man slipper tv-åbäket och tveksamheten.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/30 :  10:53:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by KC

OK, Knoppen, det var ett klart besked

Men, om jag inte vill spela MCH spåret utan stereo spåret? Fungerar det lika dant på alla skivor och spelare då? Kan jag ränka med att alltid kunna trycka t.ex. play, play, down,, down, right, righ, down, left, play, play, up, up, right, left, play för att komma åt stereo spåret?

Sedan håller jag inte med om att man nödvändigtvis har DVD-A maskinen för att titta på film också. Jag har absolut inget intresse av det, t.ex., och har helst TV/film i ett helt annat rum, om jag har TV överhuvudtaget. För att inte tala om extrakonstnader som det innebär med videokretsen som behövs i maskinen, eller hur dessa kan störa audiokretsarna.

Priset för valbarhet, men tänk om t.ex energikommisionen tog fram sina standarder på DVD WG-vis....*rysningar*



Då blir det något svårare. Jag provade den dyraste Denonen för 35000. Där skulle jag velat ha en knapp på fjärren för att välja ljudspår, såsom det är på DVD-videospelare. Men det fanns inte på den. Det kanske finns andra som har det så? Den var också dum på så sätt att man inte kunde spela upp Dolby Digitalspåret eller DTS-spåret, den förutsatte att man inte ville det av ljudkvalitetsorsaker förmodligen. Men man kanske vill lyssna på det spåret ändå t ex för att höra att DD verkligen låter kass, då tycker jag att det ska gå.



Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/30 :  10:53:09  Show Profile Send KC a Private Message
He he, OK sopwith. Vet du ens vad teknikfientlighet är? Nä, jag trodde inte det heller.
Låt oss vuxna vara i fred så kan du gå och leka i sandlådan.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/01/30 :  11:03:07  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag går och väntar på min DVD-A spelare och med lite tur så får jag den imorgon Jag har bara en DVD-A skiva med Fourplay så det blir spännande att se hur det fungerar På min andra dvd-spelare startar DD spåret när jag trycker på play har jag för mig.

Jag kanske får lära mig KC's knappkombo ovan för att få igång den

ps. Jag har ju en Pronto också så jag kan väl spara ett par Makro som fixar denna knappkombination
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2003/01/30 :  11:04:06  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag tror inte att det handlar om teknikfientlighet, utan att många, inklusive undertecknad, vill ha en musikanläggning där hela pengen lagts på bästa möjliga ljud för en given summa pengar.
Då vill man inte ha bilddelen, utan man vill ha möjligheten att t.ex. välja tvåkanalsspåret utan att behöva en TV. Dessutom är det ju mycket troligt att de högfrekventa bildsignalerna kan ha en negativ inverkan på ljudet.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/30 :  11:17:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Leif Eriksson

Jag tror inte att det handlar om teknikfientlighet, utan att många, inklusive undertecknad, vill ha en musikanläggning där hela pengen lagts på bästa möjliga ljud för en given summa pengar.
Då vill man inte ha bilddelen, utan man vill ha möjligheten att t.ex. välja tvåkanalsspåret utan att behöva en TV. Dessutom är det ju mycket troligt att de högfrekventa bildsignalerna kan ha en negativ inverkan på ljudet.



Man kan ju ha en liten 14-tums TV för en tusenlapp lite undanskymd bara för att ställa in den i så fall. Jag tror inte bilddelen kostar många ören i och med att man kan köpa en hel DVD-videospelare för en tusenlapp numera.

På de flesta DVD-Audio- och SACD-spelare så kan man stänga av bildkrestarna medelst knapptryckning om man är orolig för att det stör ljudkvaliteten.


Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/30 :  12:21:11  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag kommer nog satsa på en ren sacd/cd spelare i alla fall...eller om det kommer några fler bra multispelare...det ryktas om nån från HK
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/30 :  12:59:10  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Man får väll skaffa ett försteg med inbyggd LCD som Rotel RSP-1098:

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/01/30 :  15:36:22  Show Profile Send sopwith a Private Message
(He he, OK sopwith. Vet du ens vad teknikfientlighet är? Nä, jag trodde inte det heller.
Låt oss vuxna vara i fred så kan du gå och leka i sandlådan.)

Oj, visste inte att det var såhär att vara vuxen, skojigt....., då väljer jag nog hellre att aldrig bli vuxen och bitter.

mvh
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/30 :  15:45:41  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Man får väll skaffa ett försteg med inbyggd LCD som Rotel RSP-1098:


Har Rotel sneglat lite på Mark Levinson No 40 media console skulle man kunna gissa.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/01/30 :  15:46:28  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag har en Pioneer 656a. Där kan jag ställa in om den skall visa menyerna om jag stoppar in en DVD-A. SÅ när jag stoppar in en DVD-A så kör den i gång musiken direkt. Fast jag är inte säker på vilket ljudspår det blir. Får ta å kolla det när jag kommer hem. Med SACD kan jag ju ställa in vilket ljudspår den skall köra.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/30 :  18:24:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Jag har en Pioneer 656a. Där kan jag ställa in om den skall visa menyerna om jag stoppar in en DVD-A. SÅ när jag stoppar in en DVD-A så kör den i gång musiken direkt. Fast jag är inte säker på vilket ljudspår det blir. Får ta å kolla det när jag kommer hem. Med SACD kan jag ju ställa in vilket ljudspår den skall köra.


Nöjd? Bra ljud?
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/01/30 :  19:06:37  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jodå jag är hyfsat nöjd. Väldigt smidigt med alla format i samma maskin. Ljudet är väl OK men CD-motsvarigheten till de DVD-A och SACD jag testat har låtit bättre på min Thule CD150B. Det är ju lite svårt att jämföra ibland eftersom mixningen är lite olika.

Testade att stoppa i en DVD-A och den startade på 6-kanalsspåret. Skulle jag vilja höra 2-kanalsspåret itsället (vem vill inte det) så måste TVn på för att man skall kunna knappa in rätt ljudspår i menyn. Hmmpf. Det skulle varit som för SACD där jag kan ställa n vilket ljudspår den skall "defaulta" till.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000