Author |
Topic |
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/08/31 : 15:59:52
|
Hej på er alla glada.
Jag satt och funderade på om det skulle finnas intresse för en liten rolig "tävling" med hifi.
Min tanke som absolut inte är klar är att man under en tidsperiod (vet ej hur lång kanske tre månader ett halvår) köper en komplett anläggning för max 10.000 kronor och sen träffas man och peoples choise bestämmer vem som "vinner". Vet inte om man ska tillåta Diy eller inte men begagnat skulle iaf vara med, vad tycker ni? Frågan är hur bra kan vi få till det?
Tanken med tävlingen är att jag vet att det finns studenter som suktar efter välljud men har ej pengar plus att man på vägen kan lära sina vänner att bra ljud inte behöver kosta skjortan. Samtidigt blir det en kul grej där man får ligga i att hitta fynden på begagnat marknaden.
Anläggningen skall vara komplett (undantaget för dator om man väljer en lösning med streamad musik) men annars valfri signalkälla, förstärkare alternativt försteg/slutsteg och högtalare samt kablar.
Om alla som deltar lägger en summa på säg 250 kronor som sedan delas ut efter principen första plats 50% andra plats 35% och tredje plats 15% så kan man ju ha en liten motivator att anstränga sig det lilla extra, eller blir det fel med pengar som pris?
Vad tycker ni?
Kom med åsikter/förslag eller rena sågningar av idén om ni vill |
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/08/31 : 22:30:32
|
Måste man sälja anläggningen för 10000:- om nån vill köpa? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 07:58:50
|
miaber: jo du har rätt det blir nog ganska mycket pengar...förhoppningsvis har man gjort så bra köp så det inte är några problem att sälja grejerna igen...om man inte vill behålla dom vill säga
räven: Hade nog inte tänkt att man måste sälja grejerna (det är ju inte folkrace vi pratar om ) |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 09:09:56
|
Hur är det tänkt att "bevisningen" om att 10.000 SEK inte har överskridits skall göras? Förslagsvis skulle rävens förslag om "tvångsförsäljning" vara ett sätt att minska risken för att folk bluffar. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 09:25:12
|
Jag gillar idéen! Man kanske kan tillämpa de lite som "Halv åtta hos mig"-konceptet? Dvs inom ett visst område så plockar man ut t.ex. Fyra deltagare/lag för en gruppfinal. Vinnaren går sedan vidare till regionsfinal, vinnaren där hamnar i riksfinalen.
Det vore väl definitivt något för våra klubbstugor, och vilken vit handske i nunan på våra bröder på faktiskt.se och euphonia m.fl.
För övrigt tycker jag att summan kanske är i överkant, det räcker säkerligen med halva pengen. Är man då fyra i lagen så tror jag inte att de flesta drar sig för att lägga in lite över en tusenlapp maximalt som sedan återbördas vid försäljning?
Mvh Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 11:08:25
|
Tävlingen kan ha flera bedömningspunkter: Ljudkvalitet (delpunkter som 3d, bas, diskant...) Stilighet Säljpris minus inköpspris (för begagnatgänget) Finesser
halvåtta-konceptet verker bra. gemensam bedömning bland de fyra.
|
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 12:22:06
|
Nu börjar det likna något, vilka bra idéer Tände själv till på halv åtta konceptet även om jag själv aldrig har sett ett helt program (tittar nästan bara på film hemma). Tack AlfaGTV (för övrigt en mycket trevlig bil)
Bedömningsgrunderna är klockrena tycker jag men säljpriset innebär att man inte kan kora en vinnare förrän efter försäljning av delarna. Bra? Inte så bra? Vet inte själv därför frågar jag Mycket bra förslag Sundström
Att det blir försäljning av grejerna verkar stå tydligt och låter efter en del tänkande som en mycket bra idé. Tack Räven och Vox för att ni styr upp mig
Musiken som används under utvärdering? Själv tycker jag att man ska ha en rejäl blandning av musik för att verkligen testa anläggningarna. Vad tycker ni?
En liten fråga Alfa, tror du att 5000 kronor räcker för en komplett anläggning? Det kanske det gör bara jag som känner mig lite osäker vad tycker ni andra om priset på anläggningen för dyr?
Fortsätt att komma med tankar det här kan ju bli hur bra som helst |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 13:43:52
|
Jag tror inte alls på idén, sorry ...
En tävling i att köpa prylar, som dessutom är oerhört svårbedömd i slutänden. Vad mer kan man tävla i? Vem som köpt bästa slalomutrustningen för 10 papp, eller finaste vardagsrumsmöblemanget, eller kanske vem som har fått finaste verktygsuppsättningen i verkstan för 10.000 ... |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 14:56:56
|
Jag är helt övertygad om att 5.000:- är mer än tillräckligt för att anskaffa en anläggning som både spelar musik och övertygar på flera hifi-orienterade områden.
Däremot måste man nog räkna in eget arbete på något sätt, och därför är det nog bra om man likt folkrace, helt enkelt lottar ut optionen att köpa anläggningen för den fastställda summan. (Kanske alla deltagande lag deltar i utlottningen av optioner efter finalen?) Om någon då köpt billiga komponenter och därefter renoverat/byggt med egen tid och material så blir det en del av värderingen.
Tycker Sundström är inne på helt rätt spår där man delar upp bedömningsgrunderna i ett fåtal områden och betygsätter resp område till ett slutbetyg för helhetsintrycket.
Och vad gäller musiken kan man ju välja ut kanske tre stycken som obligatoriska moment, det finns ju mycket musik tillgänglig både på CD och vinyl (eller kasettband eller vad man nu väljer). En ide är ju också att låta resp deltagande bidra med ett eller två egna stycken som man själv framhåller sin anläggnings starka sidor? Nog kan man väl skapa nån form av poll på hififorum va? Så kan kollektivet rösta fram tre stycken ur t.ex. rock/pop, jazz och blues genrer? (Eller kanske akustiskt är ett bättre val?)
Sen är det ju bara att UTMANA sin hifipolare i regionen! MVH /Micke |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 21:29:45
|
Detta blir inte tillräckligt överskådligt tror jag, reglerna är för lätta att överträda, hade ju blivit lite match om man åtminstone betygsatte några objektiva parametrar också.
Slump kommer att avgöra hellre än kunskap.
Sen skall man bli av med eländet man dragit på sig..
Min alldeles personliga åsikt. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2011/09/01 21:32:02 |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 22:02:20
|
Men det är kul att spåna lite! |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/01 : 22:35:18
|
quote: om man åtminstone betygsatte några objektiva parametrar
Jodå, ungefär lika enkelt som i en matlagningstävling...
Men i sak har du ju rätt, det vi håller på med är ju ändå en bedömningssport, om kan kalla det så? Utlåtande om ljud-upplevelser kommer alltid att vara subjektiva och med all sannolikhet kommer de att variera beroende på humör, lufttryck och kulör på kallingarna..
Jag tror dock att det skulle kunna bli riktigt skoj om man fick till det. Inte bara för tävlingsmomentet utan för att jag tror det skulle vara både lärorikt och kul att träffa forumister och likasinnade IRL. Utmana din lokala hifihandlare vetja?
MVH /Micke |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2011/09/02 : 01:13:42
|
Sen får man sucka över att någon fick ihop ett system under 5000 som låter bättre än...jag bor nog för långt bort för att vara med. Puh! |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/09/02 : 06:56:53
|
Det tävlas i matlagning, kläder, bilar jag i det mesta till och med hundar och katter...därför man kanske har myntat begreppet "best in show"...subjektiva bedömningar i en subjektiv värld därför tror jag att det skulle gå att tävla i detta med
Jag tror det var därför jag skrev att det kunde vara en rolig tävling eftersom jag tror, hoppas att syftet i första hand handlar om att träffas ha kul och få en liten utmaning (hur bra kan jag få till det för 5 papperslappar) samtidigt som man får chansen att briljera i konsten att förhandla, pruta och bygga om
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2011/09/02 : 18:35:08
|
Man kanske kan göra det virtuellt? dvs inte köpa utan beskriva. Intresserade kan få tips och de som vill kan lyssna där de bor eller på annat sätt. Typ posta ett systemförslag med bilder och redovisade inköpspris (alltå hänvisa till någon butiks prislista).
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/09/02 : 19:26:51
|
quote: Man kanske kan göra det virtuellt? dvs inte köpa utan beskriva. Intresserade kan få tips och de som vill kan lyssna där de bor eller på annat sätt. Typ posta ett systemförslag med bilder och redovisade inköpspris (alltå hänvisa till någon butiks prislista).
Micke
Jag vet inte om man kan tävla, men Micke, ditt förslag var bra. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2011/09/02 : 22:23:16
|
Det kan bli lärorikt om det blir ett antal genomtänkta virtuella tävlingsförslag. Varje bidrag bedöms av en liten jury eller av alla som vill. Svagheter styrkor. Det är nog någon tok av oss tokar som inte kan hålla sej från att sedan köpa in det vinnande bidraget och meddela sin upplevelse av systemet och granska den bedömning som vinnarsystemet fick. |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/09/03 : 17:55:06
|
Kanske det kan vara första steget i alla fall? Virtuell tävling där man lägger upp annons och om det är okänt märke så kanske man kan lägga till länkar till beskrivning av ljudet?
Kan ju bli kul det också eller vad tycker ni
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/09/03 : 21:07:32
|
Nej det känns inte som en bra ide tycker jag. Jag vill inte vara neggig men att tävla i Hifi känns verkligen skumt. Tävla i diy känns mer relevant, att köpa något är väl ingen prestation??? Hifi är väl en väg till en form av tillfredställelse, nja jag är tveksam. Jag är med i ett litet Hifigäng som träffas regelbundet, demar nyheter, provar inlånade och medtagna prylar, äter gott, dricker gott. Musiken är alltid i focus och ny medtagen musik är obligatorisk.Visst finns det en inneboende konkurens och en inofficiell tävling pågår alltid, men mer som en utveckling och en strävan där vi delar erfarenheter och goda råd. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2011/09/04 : 11:03:11
|
För några år sedan satte jag ett tak på 2000 för ett system. Boston golvare en Gainclone diy förstärkere en bärbar CD räckte det till. Denna ultrabudget anläggning spelade riktigt braa.
Skulle jag plocka ihop ett system för 10 loppor skulle det bli Edison 60 förstärkere ca 5000 kr Snell E3 ca 3000 kr Squsebox classic ca 1000 kr Kablage fötter ca 1000 kr
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 06:19:15
|
Dåså, tycker vi har några som är intresserade och som tycker att det vore en kul grej att testa på. Vad anser ni, ska vi testa? Ska vi börja med att köra virtuellt först?
Adagio: Jag förstår din oro och kan till viss del dela den.
Det jag är ute efter är något roligt, lärolikt och utmanande. Många av oss är ganska nöjda med våra system och gör bara mindre justeringar alternativt att man inte har råd att göra det man vill. Genom denna "tävling" får man tillbaka upptäckarlusten och kanske vågar testa andra alternativ än det man annars skulle välja (pris, märken eller källa).
Svejk: Låter som du fick en bra anläggning för pengarna, tvåtusen kronor är inte alls illa Din sub 10kkr är mycket kvalitativ och skulle ge mycket välljud för pengarna |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 12:10:00
|
För sjutton! Jag tar upp handsken och anmäler ett system! Finns i Falun och ev kombattanter är välkomna att PM:a! Jag är endast intresserad av IRL-tävlingen!
Skall man presentera systemet här och nu eller ska jag PM:a dig med komplett system Cyberpunkare? Jag har inte bestämt mig ännu för källa, men det kommer avslutas med EKK-kabel och Snell E/III högtalare (Renoverade)
MVH /Micke |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 19:04:06
|
För att hålla lite mystik över denna första holmgång så tar vi väl det över Pm Vi kan väl alltid leverera slutresultatet här på forumet...kan däremot erkänna att högtalarna är densamma för mig |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 09:18:10
|
Jag skulle vilja lägga till en fundering gällande lyssningsrum i det hela. En person kan ju sätta ihop en anläggning som låter riktigt fint hemma i dennes rum men om den sedan skall bedömas i en okänd lokal så kan ju resultatet bli både bra och dåligt där, troligtvis sämre än vad som är möjligt att uppnå med tanke på att det oftast tar tid att sätta upp en anläggning ok.
Vänder man på det och låter folk dema anläggningen i deras respektive hem så blir det ju orättvist pga att ett rum kan vara perfekt för musiklyssning medan ett annat uselt.
Jag gillar förslaget på tävling men tror som sagt det skulle vara svårt att bedömma med tanke på ovanstående.
En begagnad anläggning i 10K-klassen som är placerad i ett bra rum lär ju åka åttor kring en betydligt dyrare anläggning som är felaktigt uppställd.
Jag hoppas att jag inte trampar på några ömma tår nu men jag blir ibland förvånad över hur vissa entusiaster lägger allt fokus på utrustning, komponenter och kablar för saftiga belopp utan att ens lägga ett uns av en tanke på rum, lyssningsposition etc. För mig känns det mer som prylsamling än Hifi vilket ju inte är fel i sig men det känns lite som att sitta och provsmaka sin allra finaste Whisky när man är kraftigt förkyld och illamående, den blir liksom inte så bra som den kunde bli vid just detta tillfälle. jag tycker mig dock se en trend där fler och fler famtiskt har en tanke bakom lyssningsrummet vilket är glädjande och och borde borga för bättre anläggningar. |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 14:23:49
|
Håller med dig mangs och ni andra som har haft åsikter om tävlingen, det finns problem med tävlingen som gör att det inte skulle bli 100% rättvist.
Jag tror ändå att man skulle kunna köra igång och sedan revidera efterhand som man tävlar så kanske slutresultatet blir om inte 100% (tror hifi är för subjektivt för att kunna bli hundra procent) så väldigt bra och framför allt roligt
|
|
|
|
Topic |
|