Author |
Topic |
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 19:12:20
|
Hej igen på er. Denna gång har jag en högtalar relaterad fråga. Jag håller på att "lura" in brorsans son i hifivärlden eftersom min egen bara är ett år Han håller på att uppgradera hans anläggning allt eftersom han får in pengar men nu har vi fått en högtalarfråga. Han är bara 15 och har därför inte jättemycket med pengar. Idag har han Audio Pro A2,42 live högtalare som han fick av en ovannämnd farbror (kostade mig 100 kronor ) men han funderar på att uppgradera dom när han får råd.
Min fråga är vad ska han byta till i rimlig prisklass (max 2000 begagnat)? Han lyssnar mycket på hårdrock och rock och vill ha baskapabla högtalare men ändå med finess. A 2,42 spelar ju ganska rent (-mellanregister) för sin prisklass utan att kompromissa med "dunket" för mycket. Själv går jag bet på uppgiften eftersom jag har snöat in mig på "finlir" Kan någon komma med råd och idéer?
Edit: Galna stavfel som det blir när man har bråttom |
Edited by - Cyberpunkare on 2011/09/05 19:40:39 |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 19:37:48
|
Skulle vilja skriva Cerwin Vega men det bär emot för dom låter verkligen inte bra.. inte i mina öron iaf. men dom är väldigt baskapabla.. Ett par Dali kanske, eller lite äldre Jamo.. Ett tips är ju att hålla utkik i fyndtråden här på forumet, där kommer det upp lite intressanta modeller ibland.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 19:43:20
|
Håller med Cv går bort...bara dunka dunka inget annat :) Dali, Jamo? Har dålig koll på dessa nuförtiden. Problemet är att A2,42 går djupt i basen (tror han vill behålla det) spelar hyfsat i mellanregister och helt ok i diskant (enligt mig) och man kan spela skapligt högt ändå. Kan för att förtydliga mig säga att han tyckte B&W 603 S2 lät bättre men saknade lite information i djubasen vilket jag håller med om. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 21:42:24
|
Ett tips kanske skulle kunna vara ett par gamla Dali 18 MkII ? De spelar med en jäkla pondus o glädje utan att sabba för mycket.
Mvh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 11:43:53
|
Gamla Dali (fanns det en 108?) 808 var ju rätt rockvilliga vill jag minnas. 109 och 909 gick för långt och var väl mörka i ljudet.
Kanske lättare att få tag i den nyare 8008 men jag vet inte hur den låter.
Uppgradering efter det är given - fläktlöst pa-slutsteg från Thomann.
Klipsch är ju en klassiker på rock som man kan få tag på jäkligt billigt - men frågar är om man gillar ljudet. Diskanten kan anses påträngande för vissa.
Gillar man rock och är 15 med hifiambition är det nog inte helt fel att leta upp en gammal Cerwin. AT-serien eller DC-serien går ju grymt billigt och låter förvånansvärt ok. Det verkar som att begpriset står sig så att sälja vidare borde inte betyda att man förlorar jättemycket.
Som jag nämnde så räkna in ett slutsteg som nästa uppgradering. "Alla" baskapabla högtalare gillar ström.
EDIT: Glömde nämna det självklara - kolla upp upphängningen på elementen vid köp av gamla burkar. ANnars blir det lätt lika mycket pengar till för att få renoverat. |
Edited by - Johan4130 on 2011/09/06 11:45:10 |
|
|
Levator
Member
295 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 11:51:46
|
Jag har ett par Dali 18 mk2, låter väldans bra, men kräver ganska mycket effekt, jag har hängt på ett slutsteg för att få det att låta bra, så om ni inte har ca 100w riktiga watt så kan jag inte rekomendera denna. Kolla på JBL kanske kan passa! http://www.blocket.se/sodermanland/Jbl_tlx8_35697747.htm?ca=14&w=2
|
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 11:57:04
|
JBL var ju ett ännu bättre tips än mitt! 1000:- också.. har ni nästan råd med ett slutsteg också (sponsra grabben!!) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 12:03:03
|
JBL blir nog perfekt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 12:41:26
|
Jag avråder bestämt ifrån JBL tlx8,har ni lyssnat? (är ju rent skräp och Cerwin Vega är då ett klart bättre alternativ, även äldre billiga Jamo modeller är inget som jag skulle rekomendera) Lite äldre Dali modeller kan däremot vara något. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 13:33:59
|
TLX8:orna är helt ok för mig om man får dem för 3-400 paret... Men du kan INTE jämföra dem med andra tips i denna tråd. MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 14:19:16
|
Hej och tack för alla fina förslag. Jag bör kanske nämna att han kommer att börja med för/slutsteg uppgradering och jag tittar mest på pa slutsteg, fläktlöst är självklart . Jag har även kikat på Diy gainklone men inte hört dessa själv. Vilket tror ni skulle låta bäst och orkar Gainklone driva till ex Dali 18Mk2?
Har själv lyssnat på Cervin (även gamla)och Audio pro#180;na åker åttor runt dom när man lyssnar efter detaljer men Cervin dunkar på gott
Jbl Tlx8 har min tio åriga dotter i sitt rum (köpte för 500 kronor)och den låter ok men inte i klass med Audio pro högtalarna.
Dali och Klipsch verkar vara intressanta...tror jag. A2,42 Live går ju ner till 28hz, vet ni hur det är med dessa märkens modeller i rätt prisklass?
Sponsring kommer det att bli men det får han inte veta förrän det är dags |
|
|
Levator
Member
295 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 15:34:09
|
Ska man spela rock/hårdrock behöver man nog inte titta på låga frekvenser (under 30HZ) utan kanske få en högtalare som har lite mer punch lite längre upp i frekvens, kanske inte helt linjärt eller korrekt men blir lite roligare.
Mina Dali 18 har jag prövat ihop med T-amp 150 slutsteget, det blev bra driv i basen men ett Yamaha M2 var bättre i mellan och diskant, prövade inte att ha thoman t-amp i basen och yamahan till mellan/diskant men tror att det hade varit det bästa av 2 världar.
Tidiga Audiopro högtalare har jag varit grymt imponerad av, och dom gamla Dali högtalarna är väldigt prisvärda. Om ni har skaffat bra förstärkeri så kan jag rekommendera en lyssning på DLS R55 Riktigt trevliga om man har bra förstärkeri, många gör misstaget att försöka driva dom med lite för dåliga grejor.
http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_767_Dls_r55_Obs_PRIS_35830958.htm?ca=8&w=3 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 15:57:40
|
Dali 808 och 8008 är det inte någon direkt större skillnad på..Möjligtvis diskanten som skiljer lite..
Klipsch är helt ok högtalare men som sagt, diskanten kan bli påträngande.. Dom är ganska känsliga på elektronik, sen är väl många av dom 2-vägare om jag inte minns fel och saknar en del information i mellanregistret.
Gamla jbl skulle jag nog inte satsa på, inte deras "hifi"-modeller..
Nej om han vill ha rockiga högtalare så är nog Dali hetaste tipset.
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 16:32:04
|
Jag skulle komplettera Audio Pro högtalarna med en sub! Det behövs tryck när man ska lyssna på hårdrock!
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 19:06:50
|
"Sponsring kommer det att bli men det får han inte veta förrän det är dags"
Då får jag rekommendera dig att hålla honom borta från forumet åtminstone tills dess att han köpt sina högtalare.mvhKristofer |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/09/08 : 00:02:11
|
Många bra råd och Klipsch låter mycket intressant Fast helt ärligt så låter tanken med sub också bra...finns en del hifi entry egenskaper i A 2.43 Live högtalaren.
Angående att hålla honom borta från hififorum så är det den enda platsen han inte känner till...än så länge Vi får se vad som händer men tack för alla råd, nu ska jag kolla vad han har för ekonomi för för och slutsteg först för det var det han ville börja med |
|
|
|
Topic |
|