HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vienna Acoustics
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/08/27 :  08:23:15  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Har läst otroligt mycket possitivt om denna fabrikat av högtalare.
Tyvärr undviker handlarna i huvudstaden att ha dessa i sin sortiment av någon konstig anledning och därför blir det så att endast recenssionerna är min informationskälla beträffande dessa skönheter. Men nu blir det ändring. Kommer att besöka Wien och hoppas komma hem med ett par.
Min fråga: Beethoven har två varianter, Baby och Grand. Har någon lyssnat på dessa. Prisskillnaden är ju ganska stor, varför ?
Gör recensssionerna rättvisa i sina possitiva beskrivningar ???
Rent allmänt information +/- skulle uppskattas.

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/08/27 :  20:53:08  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Modellerna du tänker på heter nog Baby Grand eller Concert Grand. Jag hade Baby Grand innan och kan inte annat än att rekomendera dom. En kompis köpte ett par Concert Grand och dom hade en ljusare karaktär tyckte han. Den senaste versionen (kom ifjor tror jag) av deras högtalare har ett ljusare, mer neutralt ljudideal än de äldre. Så det är upp till dig vilket ljudideal du föredrar. Själv föredrar jag det varmare, mörkare ljudet och därmed dom äldre versionerna. Detta delvis eftersom dom tillåter mig att lyssna på dåligt inspelad musik med mer njutning.

Vienna Acoustics är ett av mina favoritmärke på högtalare. Har mycket goda lyssningserfarenheter av de större modellerna Strauss och Mahler oxå.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/08/27 :  21:02:43  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Oj då, det visste jag inte. Är just ute efter "det varmare, mörkare ljudet" och blir otroligt besviken om jag missar där igen.
Varför bytte du och vilka har du idag ?
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/08/28 :  13:25:09  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej bibi50! Jag har spelat en del på Haydn Grand ( stativaren )

Detta är några år sedan, men vad jag minns så var dom inte direkt varma / mörka i sin karaktär ( för då skulle jag ha köpt dom ) Tyckte basen gick djupt ( för att vara en stativare ) men i övrigt spela dom ganska slankt och sakna värme/fyllighet i mellanregistret och därmed blev toppen också lite för ljus för mig.

Jag köpte då istället Dynaudio Focus 110 som spela mer värme och bas med ett fylligare mellanregister. Idag spelar jag på Focus 140 och där får man allt som 110,an har men lite mer av allt.

Mvh...
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/08/28 :  16:06:11  Show Profile Send Vox a Private Message
Att jämföra högtalarintryck utan att samma elektronik, kablar och lokal använts ger ingenting utan är tomma ord.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/08/28 :  16:21:26  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Håller med dig Vox! Meningslöst att tipsa om tex högtalare på ett hififorum. Bättre att tipsa om hur man bygger ett kök

Mvh..
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2011/08/28 :  22:05:54  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Fa mig f*n den bästa kommentaren jag läst på detta inskränkta forum!

---
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/08/28 :  22:26:50  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Welcome back Fluffy

Mvh..
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2011/08/28 :  22:29:24  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Nödvändigt ont tyvärr. Kan ju inte låta pöbeln rajera i all oändlighet...

---

Edited by - Fluffy on 2011/08/28 22:29:44
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/08/28 :  22:36:54  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Nej det har du rätt i

Lyssnar nu på Rage : och dricker en Jämtlands Hell

Du vet att det är måndag imorgon hoppas jag

Mvh..
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2011/08/28 :  22:43:15  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Har lyssnat en del på Viennas Strauss. Det var en högtalare som fångade mitt intresse iaf. När det gäller stativare har jag mindre koll då dessa aldrig har gett mig den botten jag önskat. Men jag antar att det beror lite på preferenser.

För övrigt har jag druckit "Hell" en gång och den smakade just "helvete". Men jag misstänker att det var för gammal...

---
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/08/28 :  22:56:37  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Det är med högtalare som det är med öl, det beror på vad man har för preferenser

Min Hell smakar i alla fall himmelskt

Misstänkter att du Fluffy alltid saknar lite bas

Mvh..
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2011/08/28 :  23:05:19  Show Profile Send Fluffy a Private Message
"Bas är fundamentet till all musik"

Frågan till TS är väl:

Vad efterfrågar du?

---
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/08/29 :  06:25:54  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag sålde av det systemet helt och har nu bara hembiosystemet kvar.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2011/09/01 :  21:52:21  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Min egen alldeles subjektiva och vinklade åsikt som bygger på erfarenheter från innehav är att jag kommer undvika österrikiska högtalare framöver.
Men det var den minsta golvaren jag hade - tror den hetta Mozart - och den lirade inte alls med min dåvarande Densen-rigg.

Alltså, min åsikt är att du bör hålla dig borta från Vienna om du inte endast spelar högupplöst audiofil-musik. Jag har precis samma erfarenhet som läktarörnen. Och jag bytte också till ett par Dynaudio, underligt nog. Fast det var en mindre kostsam modell - Audience 52.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2011/09/05 :  18:10:51  Show Profile Send ulf a Private Message
En kompis har Vienna A Mahler (beg ca 30K) som spelar otroligt bra ihop med LennArt Labs LA mayro integrerade röris. Varmt o musikaliskt toppljud!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000