Author |
Topic |
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 21:41:36
|
quote: det är så mycket mer som skiljer än bara delningsfrekvensen.
Ja det är lätt att säga så när man själv sitter med ett digtalt delningsfilter. Men visst jag håller med om det, men det är ganska tidskrävande och inte heller så enkelt att ställa in tidskompenseringen i sin lyssning. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 22:06:38
|
Ett tips, fasvänd basen mät med en dB mätare och försena i regel sidosystemen tills basnivån sjunker så lågt det går. Fasvänd tillbaka och summeringen är lite quick and dirty justerad så bra det går med enkla medel. Sen kan man testa att finjustera med fasen också när tiden är rätt så att det summerar rätt över ett så strort område som möjligt. Fasproblemen har man även med ett analogt filter så att det är därför som jag varnar för att man skall komma överens om att 80 eller kanske 50 är bäst. Jag ser det som helt individuellt vad som gäller, och justerar man inte allt så gott det går så gäller det verkligen bara individuellt.
Mvh /Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 23:25:27
|
Va bra! Jag ska prova detta i morgon. Gör man på samma vis med subwoofern? |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 07:50:01
|
Spännande diskussion!
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 08:18:19
|
Japp, samma med subben också. Var egentligen den jag tänkte på för att jag tänkte inte på att du kör aktivt, fast det var ju självklart med filtret. Uppåt i registren är det enklare att mäta akustiskt avstånd med t.ex. XTZ grejen men i basen gör signal brusförhållandet lite svårt att avstånd. Använd lite olika toner som ligger inom delningsområdet. Typ gör samma vid 70-75-80-85-90 tills det blir så bra som möjligt, faskurvorna har olika lutning förmodligen och man vill att de skall överlappa varandra över så lång sträcka som möjligt för att inte spela i fas vid 80 men mer eller mindre ur fas resten. Tongenerator och dB mätare är det som behövs.
mvh/Harryup |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 15:23:37
|
Förvisso så har jag tongenerator men vilka frekvenser ska man använda sig av? Går det lika bra att använda sig av rosabrus? |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 15:39:56
|
I XTZ får man ju upp ljudnivån för varje band i realtid. Detta skulle kunna användas. Fördelen med att använda toner med tex 5Hz mellanrum runt delningsfrekvensen +/-1 oktav gör ju att du enkelt kan se hur de olika iställningarna påverkar frekvensgången i hela spannet och då även se hur fasen ändras.
Om man delar vid tex 100Hz så är det ju inte bara denna frekvensen som skall ligga på max djup när fasen är vänd 180grader utan det är nästan viktiagre att bredden på denna dal är bred och inte bara oerhört snäv och djup. man vill ju uppnå att de båda outputen summerar hyffsat fasriktigt över hela området kring delningsfrekvensen. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 20:23:59
|
Håller med mangs. Så stort frekvensområde som möjligt i den överlappande delen runt delningen skall vara så mycket som möjligt i fas. Därför funkar det att mäta runt delningarna.
mvh/Harryup |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 20:49:09
|
Nu har ju jag iofs svårt att se vad optimal delningsfrekvens har att göra med Infrabas..
Det vore trevligt om vi kunde hålla oss till ämnet och istället starta en ny tråd angående delningsfrekvens.
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 21:07:05
|
Jag ser det inte som orelevant då för att bedömma om en infrabas är bra, dålig, värd pengarna, etc. så måste man ju veta att man har gjort det man kan för att få basen så bra som möjlig. Att spela lågt frekvensgångsmässigt säger inget om hur det låter.
mvh/Harryup |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/09/08 : 13:31:25
|
Jag håller med. För att uppnå en bra infrabas är integrationen av yppersta vikt och därmed känns delningsfrekvensen OnT. Jag har tidigare provat att medvetet köra med utsträckt infrabas som sedan bara lades på befintliga sidosystemet och på grund av bristande integration blev resultatet direkt dåligt vilket gjorde att jag absolut inte uppskattade infrabastillskottet. När jag sedan justerade til lintegrationen så blev det natt och dag. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/09/17 : 15:23:01
|
Igår experimenterade jag med olika sinusfrekvenser vilket jag vanligen inte gör. Då hörde jag fenomenet att beroende på var man hade huvudet framför högtalarna släcktes frekvenserna om öronen hamnade i en nollpunkt. Jag kommer att fortsätta med fasvända element. Men jag undrar hur man gör när cross over frekvensen mellan två element ligger vid 16KHz. Jag är inte så säker på att mina öron klarar det. Inte heller är jag så säker på att en vanlig dB-mätare på Kjelle fixar det. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/09/17 : 15:38:39
|
16 kHz är väl knappast infrabas... |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/09/17 : 15:44:37
|
Om man är fladdermus kanske. Nej jag triggade på det som Harryup beskriver om tid/fas inställning av högtalare. |
|
|
Topic |
|