Author |
Topic |
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2011/07/29 : 17:24:01
|
Resan startade i Västerås 07.15, upphämtning av Staffan i Sollentuna för vidare färd söderut, Snabbfika i Sillekrog. Väl framme i Vimmerby styrde vi kosan mot BUTIKEN som ni redan förstått. Första frågan från Jörgen var, vill ni ha fika? Nej lyssna var vårt svar. En snabb titt i TAD-rummet, bara titta vile inte skapa ånger inför vad som vad var vårt primära mål. Nämligen förstärkei för min del och högtalare för Staffan.
Ner i källarrummet med en massa godis i form av Revel, Focal, Canton,Audionet, Marantz och Audio Ananlogue, som för mig var lite ökänt. Det som var uppställt var Audionet CD VIP eller ART V3, Audio Anlogue Maestro Duecento SE och Revel Ultima Studio 2.Fram med några medhavda skivor och började lyssna.Vi var där kl. 12.00 och började bli lite sugna på lunch, var äter vi? Jörgen tipsade om Statt, färsbiffar med bulgur och feta, smaskens. Kom tillbaks efter 20 min för att förtsätta lyssningen. Ett tips för er som/när åker ner hit det är ingen katastrof om ni gömmer att ta med skivor det finns så att de räcker med olika smakinriktningar. Lyssnae lite till på det vi började med sedan bytte vi till Focal 1028 BE det som var objektet för dagen för Staffan. Var tog basen vägen, tittade vi lite förvånade på varandra. Spelade en skiva från Naim som vi trodde lät bra. Tillbaks med skivor som lyssnat på tidigare, visst finns det bas i dessa lådor också. Även om magin från Revel försvann lite, konstigt vore väl annars med tanke på prisskillnaden. Tillbaks lite till rubriken, var mest intresserad av att lyssna på Mark Levinson men tyvärr fanns inget av dessa skönheter i butiken. Men det italienska monstret/maestron fanns ju där, det blev faktiskt en lite tankställare. Var inne på att köpa försteg och slutsteg. Men efter ha lyssnat på detta och konstaterat att den kunde prestera det ljud som kom fram ur Revelhögtalarna kontra Focal , så är inte förstärkaren begränsningen.
65 kilo italiensk AMORE. Nu är det bara två hinder, 65 kilo fru att övertyga och att fixa ny bänk, min nuvarande, kommer att gå av på mitten.
Återkommer i del två med intrycken från TADrummet, vi blev ditlockade efter ha tömt en del av skivförrådet. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
Edited by - Figge on 2011/07/30 15:42:19 |
|
optimus
Member
398 Posts |
Posted - 2011/07/29 : 18:33:59
|
Låter jäkligt skoj! Det togs inga bildrer? |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2011/07/29 : 19:24:37
|
Tyvärr inte, vi var alldeles för förhäxade i musiken. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
optimus
Member
398 Posts |
Posted - 2011/07/29 : 22:23:24
|
Det kan jag iofs förstå... ;-) hehe |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 12:07:50
|
Lite mer om vad jag tyckte om upplevelsen i Vimmerby. Revel och Audio Anlogue var som en Amarone och 36 månaders parmaggio. medans Focal och Audio Anlogue var mer som Valpolicella och en 24 månaders parmaggio.Inget är helt fel, det är bara tillfället som avgör och till en viss del även priset i båda fallen.
Sen var det ju upplevelsen med TAD och Audio Analogue som jag ännu inte funnit ord på, får lov att åkerkomma med en komentar senare. |
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 13:47:17
|
Gör gärna det men kan du inte beskriva dina upplevelser i annat än ostar?För jag är inte så hemma på ostar om du ursäktar.mvhKristofer |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 13:49:35
|
Du har väl hört talas om NordOst? |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 14:44:05
|
quote: Gör gärna det men kan du inte beskriva dina upplevelser i annat än ostar?För jag är inte så hemma på ostar om du ursäktar.mvhKristofer
Whisky då? |
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 16:58:49
|
Det lät inte Port Salut eller Statesman |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/08/01 : 12:18:46
|
Ja whisky skulle uppskattas, då framförallt skotskt men kan funka med irländsk eller amerikansk, dvs whiskey.
Sedan en liten fundering; är det frun som är monstret eller är det förstärkaren? Det väger ju tydligen samma.mvhKristofer |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2011/08/02 : 16:35:05
|
Vikten stämmer på båda, sen är det nog säkrast att inte benämna den äkta hälften monster. |
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/08/02 : 17:43:21
|
Nej jag skulle inte tro det heller. Men det var ju rätt så kul, eller hur?MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2011/08/03 17:17:16 |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 13:30:18
|
Focal+ AA är som en bra singelmalt. Revel+AA som en nästan fulländad 18 årig singelmalt TAD får då bli som nästan är den ultimata smaken av en singelmalt. Även om Jörgen så att TAD +AA var bara 65% av systemet bara med TAD rakt igenom kan prestera. Hoppas att det blev mer begripligt så. |
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/08/03 : 15:43:10
|
Ok som en 18 årig "Highland Park" möjligen?Då klarnar det.Dvs en av de godare single malterna som jag smakat.
Nu kan vi ju lämna detta för jag har fått min förklaring som dock gränsar till att bryta mot reglerna men...MvhKristofer |
|
|
|
Topic |
|
|
|