HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sprak i volympot hos Vincent sv233
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2011/07/31 :  21:49:41  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Vad gör jag?

Har haft detta sprak några år o nu har jag tröttnat när jag ska finlyssna.

Det är ett känt problem har jag läst.

Någon som har några tips????

Denon Dali Supra.

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/08/01 :  00:15:38  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Funkar inte elektronikrengöringsspray?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2011/08/01 :  15:23:13  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Ingen aning. Funderar på det. När jag får någon ledig minut ska jag skruva isär den o testa.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2011/08/01 :  20:04:07  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Kan det vara oxid som det ofta är med potentiometrar? En lösning (för ett tag) brukar vara att snurra den fram och tillbaka några hundra gånger så att man sliter bort oxiden.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/08/01 :  21:37:14  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag köpte kontaktspray på Clas Olsson, funkade utmärkt mot volymskrapet i min MF förförstärkare. [:)

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2011/08/01 :  21:59:13  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Nu har jag skruvat isär den. Var lite knepigt. Försöker nu få loss alla kablar från kortet där volympotten sitter. De sitter som F_N !!!!!!

Sen ser ju potten helt inkappslad ut. Finns ett litet hål på varje sektion. Kanske ska blåsa in lite spray där så slipper jag lossa kablarna. Ser ut som det skulle vara 4kanal pot. Känns som 2för många eller beror det på balanseringen?

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2011/08/01 :  23:16:58  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Suck!

Hjälpte inte med spray!

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/08/02 :  09:20:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ta en bild på eländet så kan vi komma med fler råd.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2011/08/02 :  20:21:45  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Vad vill du se bild på? Volumpotten? (inte mkt att se. blå fyrkanting plast)

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/08/02 :  21:34:33  Show Profile Send sopwith a Private Message
En pot sprakar när den är oxiderad/utsliten/av dålig kvalité, har själv Advance och även Vincent och de yttre kvalitéerna avspeglas inte direkt på innehållet..med en dröse billiga komponeneter..dom byggs väl i samma fabrik, just volympotten på Advancen är ett litet skämt.
Vad använder du för spray?, hur mycket spray använde du?
Tänk på att du kanske behöver vrida på potten ett antal ggr min-max innan det blir bra och oxiden är borta.
Tvärtemot vad alla säger så använder jag alltid 5-56 eller numera WD40 i elektronik, det går alldeles utmärkt om man inte "dränker" objektet.
Duger det till bilens tändningslås/reläer/kontakter så duger det till annat oxå.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2011/08/02 :  22:40:44  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Jag sprayade 3gånger och vred min-max runt 20-30 mellan varje sprayning. Sprayade in i det lilla hålet jag hittade. Kanske 1sekund. Sen om det kom på rätt ställe har jag ingen aning om.

5-56 och wd40 innehåller olja. Det vill jag inte ha på kontakt ytor.
Jag har CRC elektronik rengörning.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2011/08/03 :  09:14:14  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Någon som känner att de fixar detta så får ni köpa den! Till salu!

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/08/03 :  12:43:10  Show Profile Send RobertH a Private Message
Ska väl bara sitta en vanlig Alps blue med motor (tror jag, efter vad internet sagt iaf) och om så är fallet är det ju bara beställa en ny och löda dit. Tror den kan vara för balanserat och isf behövs ju en pot med fyra banor istället för vanlig stereo.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2011/08/03 12:44:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000