Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 18:30:28
|
Tydligen.
Har ett par såna där IKEA Poäng fåtöljur i spisningsrummet. De har hög rygg med en liksom nackkudde. Bakom fåtöljurna är det drygt två meter till väggen. Fick därför för mig att flytta undan fåtöljurna och sätta mig på den tillhörande fotpallen.
Hm?! Det lätt resonanta, "lite tjocka" ljud jag emellanåt upplevt i vissa register försvann.
Jaha-ja: Då skall det tittas efter nya möbler då... Eller så moddar man de möbler man har...
Intressant att det blev en såpass påtaglig förändring hursomhelst.
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 19:07:35
|
En soffa kan förstöra väldigt mycket, jag är en ivrig förespråkare för låga ryggar och tygklädsel För närvarande så har jag raka motsatsen, vet inte riktigt vad jag tänkte på när den införskaffades . |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 19:15:26
|
Klart du ska modda möblerna. Själv sågade jag upp soffan och fåtöljen och fyllde dem med Rockwool. Oj vilken förbättring! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 21:24:22
|
Jodå, allt som ljudet kan studsa i innan det når öronen påverkar hur man uppfattar ljudet. Huvudstödet på en fåtölj skapar tidiga reflexer som kan påverka en hel del. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2011/08/06 : 09:39:14
|
å andra sidan så har man ett bra rum så kanske man kan unna sig en skön soffa som man faktiskt pallar att sitta 5-6 timmar i och lyssna på musik... Jag kunde lixom inte bry mig mindre om soffan har hög rygg bara jag kan luta mig tillbaka och sitta bekvämt och dricka en flaska.. loka.. Jag har i alla mina boenden alltid suttit mot en vägg och lyssnat. jag spelar alltså på längden i rummet och har högtalarna mitt i rummet.. brukar fungera riktigt bra om man har lite dämpning bakom.. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2011/08/06 : 10:40:25
|
Jag har också fått till det bättre genom att ställa fram högtalarna 1,5-2 meter från bakväggen. Jag har försökt med diffusering och med absorbering då högtalare varit nära bakväggen men det krävs en hel del för att få lika bra ljudbild. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 15:35:40
|
De nyköpta fåtöljerna har nu förflyttats från ljudrummet till TV-rummet.
Jag har istället valt att göra en av de gamla Poäng-fåtöljerna mer lyssningsvänlig.
:) |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/08/10 : 09:38:37
|
Prova att från lyssningsposition bilda små paraboler vid öronen med hjälp av händerna och rikta in ljudet mot högtalarna. Det blir en markant skillnad, eller hur? På samma sätt kan en fåtölj påverka ljudet ordentligt. Jag har precis som några andra fallit för en bekväm stol med högt ryggstöd men jag märker även att den påverkar ljudet något. En fördel är ju även att den skärmar bort ljud som kommer tillbakastudsande från bakväggen så i ett rum där man inte gjort någonting åt akustiken i bakre delen av rummet kan det bli ett lyft.
Idealet vore dock att låta huvudet sväva fritt i rummet och sedan absorbera en bit ifrån resp vägg. |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2011/08/10 : 10:30:25
|
Jag har för mig att jag sett en bild där någon person använder en gammal tandläkarstol som lyssningsfåtölj. Stöd för hela ryggen och huvudet men fritt bakom öronen, genialt. |
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2011/08/11 : 13:53:15
|
Jag har Jetson-fotöljer. De är väldigt smala bakom kroppen sas. Men tyvärr så blir det ju soffan oftast.
M |
Halmstad |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2011/08/13 : 10:48:18
|
Detta blev den slutliga(?) lösningen.
Vill hursomhelst slå ett kraftfullt knytnävsslag för den inverkan som sittmöbeln har på musikupplevelsen.
Eller, både sittmöbeln och dess placering i rummet.
Vad som är rätt respektive fel, tilltalande respektive inte skall jag inte härja för mycket kring. Men, emellanåt kan ett byte av möbel eller att försöka få lite distans till väggen bakom sig, göra "underverk". Framförallt apparatfunderandet men även högtalarplaceringen, kan då framstå som finlir i sammanhanget.
Tyvärr kan ju både möbler och dessas placering i rummet kanske framstå som ganska trista saker att fundera på, i jämförelse med läckra prylar. Om så är fallet, så är det synd. |
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/08/13 : 11:21:49
|
Hur långt ifrån högtalarna sitter du? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2011/08/13 : 11:41:51
|
quote: Hur långt ifrån högtalarna sitter du?
Det är taget med vidvinkel, vilket ger ett overkligt päschpecktiv.
Ett ögonblick...
...Tja, ungefär tre meter ifrån högtalarna och cirka två och en halv från väggen bakom mig. Triangeln blir ganska spetsig eftersom det bara är cirka två meter mellan högtalarnas vertikala mittlinjer. Men, avståndet till högtalarna och triangelns form handlar ju - bland annat - om konsekvenserna av rummets form och högtalarnas spridningsegenskaper. |
|
Edited by - Strmbrg on 2011/08/13 11:43:09 |
|
|
|
Topic |
|