Author |
Topic |
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/08/09 : 08:17:52
|
Hej alla forumiter Nu funderar jag på att byta slutsteg. Har idag en Cambridge p500 som driver ett par Snell EIII. Det jag har funderat på är antingen en naim 140 klon eller Edison 12. Dessa slutsteg kan jag få inom min budgetram för min anläggning.
Min fråga är om någon har erfarenhet av båda eller en av dessa slutsteg och kan koma med sina funderingar om hur det kommer att förändra ljudet. Jag älskar dynamik och musikalitet men vill även ha detaljer och 3d
Oberoende erfarenhet så får ni gärna komma med funderingar och åsikter |
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/08/09 : 08:20:09
|
Behöver kanske säga att min anläggning idag drar lite åt det ljusare hållet men inte så det stör. |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/08/09 : 14:16:40
|
Drar inte dom flesta av dagens anläggningar åt det ljusa hållet
Mvh.. |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/08/09 : 14:31:24
|
Du har rätt läktarörnen. Har en teori om att dagens elektronik är väldigt exakt och neutral vilket leder till att basen försvinner lite men det är inte alltid till en fördel. Känns som att korrekthet har ersatt musikalitet
Nu är dessa grejer ganska gamla och i det stora så spelar dom otroligt rent för priset men jag kan tycka att diskanten i vissa inspelningar kan vara lite på gränsen till vass och funderar på om inte detta kan åtgärdas av utbyte till något av dessa slutsteg samtidigt som jag kan få bättre ljud överlag |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2011/08/09 : 14:31:29
|
Tyvärr påverkar förstärkare ganska lite (även om det kan vara viktigt) när det gäller ljust/mörkt. Då blir det betydligt större skillnad med en sub/akustikfix/byte av högtalare/ändra placering av högtalare. Funkar några av alternativen för dig?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/08/09 : 14:35:30
|
Absolut Micke Y så finns det andra faktorer som påverkar och det är inte det största orsaken till byte utan att jag vill ha något bättre anmärkningen om ljusare var bara för att den som läser och har erfarenhet av dessa slutsteg ska kunna eventuellt varna mig om något av slutstegen också drar mot det ljusare hållet men jag kanske var lite otydlig |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2011/08/09 : 16:56:15
|
Eftersom du har ett trisse steg idag så skulle jag prova ett rör dito. Eftersom det kommer att ha lite högre utgångsimpedans så kommer det att göra basen lite mer framträdande.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/08/09 : 17:01:45
|
Tack för ditt svar Micke Jo jag har förstått att man får bättre bas med rör, finns det några andra fördelar mot triss steg speciellt med någon av dom äldre röstegen typ Edison? Har du fler tips om rörsteg som rör sig i pris mellan 1000-2000kr? |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/08/09 : 19:37:37
|
quote: Jo jag har förstått att man får bättre bas med rör
Nej så går inte att säga, man skall nog läsa Mickes inlägg som att karaktäristiken ändras på ett sätt som kanske är för dig bättre, om du söker något annorlunda mot det du har idag. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/08/09 : 23:21:42
|
Ok Goldfinger...har endast läst lite på olika forum och förstått det som att vissa rörförstärkare ger bättre bas men kanske har fel, kan ju inget om rörsteg På vilket sätt kommer basen att förändras? Vad mer kan jag förvänta mig kommer att hända med ljudet vid köp av rörsteg? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2011/08/10 : 12:11:18
|
Jag verkar behöva förtydliga - vad jag menade är din bas kommer att bli något (lite) förhöjd i nivå och därför lite mer framträdande vilket du ville ha. Bättre gäller bara under dina nuvarande förutsättningar, vid ett byte av högtalare kan allt ställas på huvudet :)).
Edison kan vara ett bra väg att börja pröva vad som passar dig.
Micke |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2011/08/10 : 21:21:37
|
Altså att ny elektronik är "ljus" tycker jag är ganska att ta i. Mitt Pass Labs steg är definitivt åt det lite varmare hållet, och jag vet även att många Musical fidelity förstärkare är likaså. Däremot är ju många av de klassiska tyska och engelska märkena lite ljusare i allmänhet, det gäller ju såklart inte alla men det finns ganska många. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/08/10 : 23:54:57
|
Edison 12 var redan från början framtagen för att vara billig och även om den var prisvärd från början, och kan vara det nu också, om du inte blir uppskörtad. Dock är slutrören EL84 i kombination med billiga nytillverkade utgångstransformatorer från slutet av 1980-talet, innan "rör-vågen" riktigt startat inte vad jag skulle satsa på även om Snell EIII är rör-vänliga och relativt lättdrivna. EL34 är en betydligt större "släkting" till EL84 och ger lätt minst dubbla uteffekten med matchande utgånstransformatorer och nätdel (= dyrare) men jag tyckar att även de är lite veka i basen genrellt sett. Jag vill ha KT88/6550 som slutrör, men de får gärna gå i klass-A. Vanligast förekommande för måttliga pengar är nog ett par Dynaco Mk.III från 1960-talet. Jag köpte ett par "fulmoddade" billigt där de utbytta originalkomponenterna inte följde med. Hade de varit i originalskick hade det varit synd att inte bevara dem, men då (1987, innan Edison lanserades) kunde jag övertala Perka att göra en radikal omkonstrution som blev enormt lyckad. Jag använder dem fortfarande dagligen, men har naturligtvis bytt många rör och även en del kondensatorer under resans gång. I våras lånade jag hem ett nytillverkat McIntosh MC275 Mk.V på angivna 2 x 75 W för bara 49.000 SEK . Döm om min förvåning (och glädje) då mina gamlingar visade sig ha både bättre kontroll, djup och pondus i basen med mina grundligt tweakade Carlsson OA52. Mina slutsteg är omskrivna i Musik&Ljudteknik 4/1987 PM'a mig om du vill ha kopia. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/08/11 : 09:55:38
|
Hej på er alla igen. Tack för alla intressanta inlägg, RobertH jag tror att man ibland måste generalisera vilket jag gjorde med mina inlägg om ljus elektronik men självklart så finns det undantag som låter både varmt och mer musikaliskt men tittar man på många komponenter som säljs idag och som får lovord i tester så är dom mer analytiska och lite ljusare i ljudet men som sagt undantag finns det många av. Inget fel i analytiskt och ljusare men kanske inte riktigt min kopp the som man säger i england.
lennartj: Dynaco låter intressant absolut vad mer kommer att hända med ljudet förutom att basen förändras om jag byter till detta (generaliserningar behövs eftersom alla nog inte har lyssnat på min kombination)
Mvh Marcus |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/08/12 : 11:06:39
|
Mycket svårt för mig att svara på hur ljudet skulle förändras för dig. Jag har inget minne av att ha hört några Snell E-III (eller Audio Notes lyxmodeller) drivna av annat än rörslutsteg av olika slag.
Några generaliseringar om Dynaco Mk.III utan större modifieringar och med halvdana rör: Behaglig, lite matt och aningen avrullad diskant. Aldrig vasst eller grynigt ljud men dynamiskt och mycket detaljer om man lyssnar "på djupet" i goda akustiska inspelningar. Kraftfull, men inte jättetight basåtergivning.
Med tiden har jag lärt mig mer om Mk.III och har flera, både originalnära och helt omkonstruerade. Bara genom att byta slutrör mellan olika fabrikat på 6550 eller KT88 påverkas återgivningen från luddig och rosenskimrande till distinkt och neutral. Olika typer av kopplingskondensatorer påverkar främst diskantåtergivningen från murrig till glittrig. Man kan ägna mycket tid och pengar på att hitta sitt ideal. Standardkondensatorer med metalliserad plastfolie kostar från någon tia per styck och uppåt. Sedan finns många andra varianter upp till silverfolie för över 1000 kr/st (sådana struntar jag i).
Efter Perkas omkonstruktion blev basen subjektivt både djupare och tightare, transparensen genomgående i high-end klass och diskantåtergivningen helt öppen och obeslöjad med en viss glittrighet som jag nu försöker åtgärda sedan jag kommit så långt med alla övriga egenskaper i min anläggning att det är min enda "hangup". Den kvalitetsnivån kräver väl valda rör av hög kvalitet som tillsammans knappast kostar under 2000 kr per Mk.III (en kanal).
För drygt 30 år sedan betalade jag 1500 kr för mitt första par Mk.III, idag får du nog räkna med minst 3 gånger mer för motsvarande. Nätdelslytarna kan behöva bytas, nya kompatibla kostar ca. 500 kr/st.
Nu är du varnad, ett par Mk.III kan ge dig en stimulerande resa till mer välljud, men till en mycket större kostnad än Edison 12. Jämfört med minst lika bra nybyggda rörslutsteg blir det ändå väldigt billigt. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/08/13 : 13:06:32
|
Det här ser verkligen intressant ut och jag måste erkänna att jag blir riktigt sugen på att testa ett sånt här bygge. Rör har jag alltid varit nyfiken på men endast haft svåra högtalare där trissor har varit nödvändigt i den prisklassen jag hållit mig inom.
För tillfället har jag en starkt begränsad budget för mitt system så jag kommer inte att kunna genomföra detta projekt än på ett tag men när det bli aktuellt så kanske jag kan fråga dig om råd?
Just nu funderar jag på att testa en Naim eller Musical fidelity klon från ebay eftersom dom verkligen är billiga (komplett för under tusenlappen) och Naim#180;en har jag lyssnat på och den lät verkligen bra även om jag inte har jämfört med originalet. |
|
|
|
Topic |
|