HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cd spelaren hittar ingen skiva, hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2011/07/16 :  18:29:29  Show Profile Send fripppel a Private Message
Stor sorg och bedrövelse infinner sig när min Atoll cd-100 inte längre hittar några skivor. Har någon nån idé om vadfelet kan vara. Kan man laga själv, vem skulle jag kunna anlita för arbetet om det nu är lönt.

Mvh Fredrik

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2011/07/16 :  19:37:24  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Laserbyte är botemedlet. Tyvärr ett alltför vanligt fel.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

fripppel
Member

72 Posts

Posted - 2011/07/16 :  21:06:41  Show Profile Send fripppel a Private Message
Har nu öppnat huven och kommit på att om jag hjälper skivan igång så rullar allt på om det ska och skivan spelar som den ska. Jag antar att det är lika bra att byta hela tranporten istället för att ge sig på motorn. Vet någon var man kan köpa ny transport?

Mvh Fredrik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2011/07/16 :  21:17:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
I dagens CD-spelare kalibreras ofta styrparametrarna för driven via ett "set-up"-förfarande. Innan du vet om och/eller hur man gör på Atollen så ta det lite försiktigt.

Du kan nog ta reda på hur din drive funkar genom att googla på de beteckningarna den har. Om du har tur så har någon gjort det tidigare och beskrivit hur de gjort någonstans på nätet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2011/08/20 :  22:57:39  Show Profile Send lars a Private Message
Hej Pac.
Kan du utveckla
quote:
I dagens CD-spelare kalibreras ofta styrparametrarna för driven via ett "set-up"-förfarande
.
- vilka parametrar kalibreras
- kan man göra det själv eller måste man lämna in på service
- är det drivers från någon specifik leverantör (tex philips) som behöver kalibreras eller gäller det alla leverantörer

Jag har en gammal CD-spelare från micromega som bara tuffar på utan några problem. Nya spelare som bla klarar både CD o SACD verkar vara känsliga och behöver service då och då.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/08/21 :  00:41:07  Show Profile Send Wheels a Private Message
quote:
Laserbyte är botemedlet. Tyvärr ett alltför vanligt fel.

Också funderat på varför ungarnas iochförsig billiga cd spelare/boomblasters vägrar ta skivor efter typ två-tre år.
Är det där problemet är?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/08/25 :  11:11:09  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Yes... Trist!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/08/25 :  11:51:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Är det inte så att linsen i lasern i billigare drivar ofta är plast, och därmed inte klarar tidens tand lika bra som de dyra/äldre drivenheterna som hade lins i glas?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/08/30 :  19:13:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det intressanta i det fallet tycker jag är att i Hifi&Musiks långtidstest av cdspelare så la den billigaste av sist.Sedan när det gäller plast kontra glas så är det väl ingen skillnad beträffande tidsaspekten?MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000