HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En rörig fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/07/05 :  18:42:25  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Har en fråga eller snarare ett par frågor till alla er forumläsare som kan detta med rör.

1, är rören 6922 samma rör som ECC88

2, Är ECC83 och 12AX7 samma rör

3, Är då i så fall ECC82 samma rör som 12AU7

Vore trevligt om någon eller några på hififorum skulle vilja göra någon form av rörskola ( eller en tråd som är som en rörskola ) där man kan få tips och ställa sina frågor om just rör.

Tex hur skiljer sig klangen mellan ett försteg med rören 12AX7 och 12AU7 mot ett steg med rören 6N16.

Eller liknande frågor som jag just ställer här ovan, då jag tycker detta med rör inte är helt enkelt.

Mvh..

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/07/05 :  19:43:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fråga 1: I stort sett ja. Amerikansk ekvivalent är 6DJ8 och rysk 6N23P. Rör som heter något på E är europeiska med rör som heter 6-nånting eller 12-nånting är amerikanska.
Här är en lista på ekvivalenter.

Fråga 2: Ja. Notera att varianter kan vara E83CC resp 6AX7 (6V-glöd = 3.15-3.15).

Fråga 3. Ja, se ovan.

12AX7 har betydligt högre förstärkning än 12AU7 och kräver en hel del återkoppling för att funka bra och det är dessutom inte lika linjärt. Det gör att många inte anser det speciellt lämpligt att använda alls.

6N16 är vad jag kan se en pentod snarlik 6AQ5 - har du skrivit fel??

Här är ett bra program som letar ekvivalenter och ger rördata.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/07/05 :  19:50:26  Show Profile Send Zombie a Private Message
6AQ5 är ett underskattat slutrör...billigt ännu.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/07/05 :  20:51:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tror Örnmannen har skrivit fel, men jag håller med, 6AQ5 är ett riktigt fint rör - ett EL84 på LCHF-diet, men man kan ju parallellkoppla sådana rör och få mer kräm.

Det är svårt att köra en rörkurs eftersom man kan ha så många "approacher". man kan köra på databladen med alla parametrar, kurvor och skit eller man kan peka på en rörkurva och sedan labba sig fram eller man kan köra en mer intuitiv metod, vad jag nu menar med det.

Morgan Jones har skrivit en bok som många gillar. Bruce Rosenblit beskriver hur rör fungerar på ett mycket pedagogiskt/intuitivt sätt i sina böcker.
En annan variant är att, med lite rådfrågning, plocka ett enkelt men vettigt schema och bygga själv och förstå hur det funkar.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/07/05 :  21:14:45  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Tror inte han har skrivit fel, för vincent använder just 6n16 rören i bla försteget SA31.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/05 :  22:21:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://cityradio.narod.ru/spr/tubes/russian/short/6n16b.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/07/06 :  09:07:01  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Örnmannen

Nej Läktarörnen har inte skrivit fel (dock vet jag inget om dessa rör ) men i Vincent SA-31MK som jag spelar på sitter det 4st 6N16 rör (även i SA-31) som labbe skriver.

En fråga till skulle ju kunna vara, om jag fattar rätt så kan man i en stärkare med rören KT-88 lika gärna använda 6550 eller har jag fel? Om jag nu har rätt vilket av dessa två rör spelar då tex mest bas eller återger tex röster bäst, ja bara ett exempel.

soundbrigade svarar jättebra på mina frågor, men skriver att 12AX7 inte är så lämpligt att använda alls, utan att det är bättre att spela med 12AU7 i stället (om jag nu fattat rätt) FRÅGAN då hur kommer det sig i så fall att många stärkare har både 12AX7 och 12AU7 i sina stärkare?

Ja bara några frågor som jag tänker på.

Tack till alla som svarat på denna tråd, tror fler med mig har nytta av en så kallad rörskola/tråd.

Mvh...


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/06 :  11:28:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
En fråga till skulle ju kunna vara, om jag fattar rätt så kan man i en stärkare med rören KT-88 lika gärna använda 6550 eller har jag fel?
KT88 tål högre anodspänning än 6550. Det kan hända att förstärkare avsedda för KT88 inte kan köras med 6550. Ljudmässigt beror det mest på kopplingen, mycket vanskligt att generalisera om det.

ECC83 används när man behöver hög förstärkning av signalen.
ECC82 används när man behöver driva på någonting med mer ström.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/07/06 11:31:12
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/07/06 :  11:37:45  Show Profile Send lennartj a Private Message
Beträffande hörbara skillnader mellan KT88 och 6550 måste jag nämna att upplever minst lika stora skillnader mellan olika tillverkares KT88 som mellan 6550 och KT88.

Jag tycker det är intressant med de hörbara skillnaderna mellan effektpentoder i den här "familjen". Hittills har jag prioriterat annat än att spendera tid på att lära mig att räkna på arbetspunkter, studera och jämföra scheman, konstruera och bygga själv från scratch.

Mina praktiska erfarenheter har jag huvudsakligen från Dynaco Mk.III som jag ägt sedan 1980. Med åren har det blivit fler, både original och moddningar.

Här kommer en länk till massor av information om KT88 och 6550:
http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/07/06 :  12:52:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag minns inte/vet inte när diskussionerna om rörens ljudsignatur började, men de senaste 10-20 åren har detta varit på tapeten med hur rör låter.
Att 12AX7 varit populärt beror nog mest på rörets stora förstärkning. Du hittar ju också ofta EF86 som ingångssteg och detta ger ju också mycket klipp men har definitivt andra åkommor (brus).
jag förstår inte varför man använder rör med (för) hög förstärkning eftersom vi oftast har 2V in och dra upp den till lagom nivå är ju sällan några bekymmer.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/07/06 :  13:13:16  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Tack alla! Just en sådan här tråd var det jag sökte

Fortsätt att skriva i denna tråd då det ger mig (och säkert fler) mycket värdefull och behövlig kunskap i och om ämnet.

Mvh..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000