HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CDspelare med avläsningsproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/06/02 :  07:36:08  Show Profile Send Eref a Private Message
En av mina CDspelare som jag trivs väldigt bra med, dvs den låter mycket bra, har en besvärlig svaghet. Redan från början fick jag problem när jag skulle spela av "hemgjorda" CDskivor. Alltsomoftast blev det problem med avläsningen. Eftersom jag gillar CDspelaren väldigt mycket har jag mer eller mindre accepterat detta och använt en annan avspelare för heminspelningarna. Fast nu har problemet dykt upp några ggr på nyinförskaffade CDskivor. Efter lite detektivklurande har jag upptäckt en gemensam nämnare nämligen CDskivans speltid. Min fina spelarer verkar ha en kritisk gräns vid ca 1 timmas speltid. Det stämmer ju bra med mina heminspelade CDs där jag själv eller min bror oftast försökt klämma in så mycket information som möjligt på den stackars CDskivan.
Kan det vara en korrekt iakttagelse? Eftersom jag nästan är förälskad i min CDspelare(den låter som sagt mycket mycket bra när den låter) är jag beredd att ha fortsatt överseende med denna svaghet. Men visst är det dåligt och förmodligen något fel? Är det någon som känner igen problemet?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/06/02 :  22:21:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
En gissning. Det skulle kunna vara så att släden som lasermodulen åker på har problem att glida på de bägge stänger som den skall åka längs alltmedan den läser skivan. Det kan vara så att när släden kommer till läge "en timma" finns inget smöjmedel på de två glidaxlarna och så resulterar det i att släden kärvar och det "hänger sig". Inte ett helt ovanligt problem. Prova att smörja dessa glidaxlar.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/06/02 :  22:53:06  Show Profile Send Eref a Private Message
Tack, skall kolla om det hjälper!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/07/06 :  13:41:39  Show Profile Send Eref a Private Message
Lätt rengöring med torr topz och försiktigt blåsande gjorde susen. Denna apparat är en toppmatad och ganska öppen konstruktion. Jag gissar att det framför allt var osynligt damm som ställde till det.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000