HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En dedikerad tuner är bättre än en reciever!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/07/02 :  08:09:27  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Skaffade mig en dedikerad tuner igår, en Onkyo T-4211. Kopplade den till HK990. Det tog fem sekunder att inse att detta låter oerhört mkt mer HIFI än den i recievern inbyggda tunern. Mer detaljer, mindre brus, mer dynamik, finare klang, mer bredd och djup. Nöjd är bara förnamnet. :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2011/07/06 20:07:27

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2011/07/06 :  09:40:36  Show Profile Send esl a Private Message
På 80-90 talet körde jag en del Tuner, bla Sentecs Tu77, Technics 9600, och på en lånad Tandberg 3001A (världens bästa tuner) . Sveriges radios direktsändningar från Bervaldhallen är/var fantastiska. Bandade med Tandberg kassettdäck, eller rullbandare. Lät bättre än CD helt klart, även kassettbanden.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/07/06 :  11:51:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Var inte Kenwood grymma på just tuners ? vad ska man kika på idag om man är lite nyfiken detta ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/07/06 :  14:01:48  Show Profile Send Eref a Private Message
Det lönar sig att leta på loppisar och på begagnatsajter. Jag har köpt några tuners som låter mycket bra och är fina för några tior styck. Bland annat har jag en Kenwood som inte rankas bland de bästa men som låter jättebra och har en rolig och effektiv sökfunktion som utan problem letar upp alla stationer. Om man tittar efter grejer som inte är de allra mest berömda och kända så kan man hitta många bra apparater mycket billigt. Jag har bl.a. Nec, Rotel och Sony som alla är jättebra. Ett litet problem kan vara att fixa den bästa antennanslutningen.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/07/06 :  14:05:15  Show Profile Send mangs a Private Message
Ett problem med radio är väl utöver brusnivå annars det begränsade frekvensspektrat ( bara upp till 15kHz) samt att de flesta radiostationerna mixar om musiken och dynamiskt komprimerar det hela till en gröt.

För egen del är radio passé då jag själv vill ha någon form av möjlighet att välja musik som spelas och kan byta låt när jag vill.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/07/06 :  14:16:06  Show Profile Send MartinN a Private Message
Shoutcast för sporadig lyssning har fallit mig i smaken ibland. Då kan välja åtminstone musikstil. För vanlig radio har jag varit mycket nöjd med Primare T20. Tyvärr har jag ingen fjärr. Finlands nationella radiokanaler har endel kvalitetsutsändningar som inte är reklamdrivna och helt sönderkomprimerade, men tyvärr kommer programmen efter kl 21 och efter 22 brukar jag samvetsgrant ha tyst i lägenheten ....
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/07/06 :  16:30:07  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
För egen del är radio passé då jag själv vill ha någon form av möjlighet att välja musik som spelas och kan byta låt när jag vill.
Radio är ett utmärkt medium för lära sig saker. Hos mig står radion på nästan hela dagarna. Jag lyssnar på P1 och idag exempelvis handlade Vetenskapsradion om utrotade ljud. Musik är också trevligt att lyssna på, som på söndagar går ett program nu under sommaren i P2 - Summertime, där man fick höra - Ain't miss be haven med fyra eller fem olika tolkningar som alla var mycket bra. Jag har svårt att förstå att folk kan välja bort PS-radion. Jag vill också passa på att rätta till, den övre gränsfrekvensen ligger på drygt 16KHz och att stereo S/N -50dB i bästa fall.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/07/06 :  16:47:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Trådtiteln är lite tvetydig.

Jag har en Kenwood KT-5500, köpt på S:t Ericsonhjälpen för en femtilapp. Å andra sidan har jag aldrig igång den eftersom det som sänds ut på radion är SK*T! Å tredje sidan har framför allt SR alltid haft mycket bra kvalitet på sina sändningatr.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2011/07/06 :  19:36:46  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Håller med Soundbrigade om att SR har bra kvalle på ljudet, sedan är kanske inte musiken den bästa i mina öron, men det finns en del program som är riktigt bra.

Däremot klarar jag inte av alla dessa kommersiella stationer som komprimerar ljudet så allt blir en gröt.

Själv lyssnar jag via en Luxman T-117 och ljudet kan man absolut inte klaga på.
Har tidigare provat en hel del gamla goa analoga tuners från bl.a Kenwood, Akai och Philips.
Man kan göra riktiga 70-tals fynd på loppisar o dyl. men det finns en hel del skräp från den tiden också.


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/07/06 :  20:07:58  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Fixade till trådtiteln!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000