HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-skivan på väg mot sin död
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2011/06/25 :  10:48:04  Show Profile Send -AG- a Private Message
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/betalsajter-lockar-unga-fran-fildelning

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/06/25 :  12:23:32  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
R.I.P.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/06/25 :  12:54:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag kommer inte sakna cd-skivan, den kändes för gammal redan den dagen som jag kunde spela upp musik via datorn med god kvalite.

Hoppas att kanske vinylen får ett litet uppsving om cd-skivorna dör ut

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/06/25 :  12:59:28  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Inte direkt en oberoende undersökning detta baserar sig på (gjord av Aspiro...http://www.aspiro.com/en/Aspiro-Group/Media/Press-releases/) Lite som om MacDonald's presenterar en undersökning som visar att deras hamburgare är bäst och att 50% av befolkningen slutat äta pizza...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/06/25 :  13:08:31  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Hoppas att kanske vinylen får ett litet uppsving om cd-skivorna dör ut


+1


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/06/25 :  15:28:34  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Jag skulle sakna cd-skivan.

MEN det jag saknar ännu mer redan idag, det är att många förstärkare ( både billigare och dyrare ) för all del förstärker ljudet, men inte särskilt bra.

Då spelar det mindre roll om man lyssnar via cd-spelaren eller datorn, kan inte förstärkaren just förstärka signalen på ett korrekt sätt så har man ju varken användning av datafiler eller cd-skivor.

Eller har jag fel??

Mvh..
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/06/25 :  16:21:58  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag kommer att sakna fysiska skivor den dag de försvinner för gott. Både vinyl och CD har i mina öron fullt tillräcklig ljudkvalite när de är som bäst. Jag gillar att ha något att fingra på och titta på, kanske ungefär som med böcker. Att använda datorn i samband med musiklyssning är väl fantastiskt på sitt sätt men känns inte
lika roligt för mig, ganska osexigt helt enkelt. Jag älskar vinyl men tror tyvärr ändå att trenden kommer att ebba ut inom en inte alltför avlägsen framtid. Skulle inte förvåna om CDn får en nostalgirevival om några år. Mediet har dock regerat i några decennier.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/06/25 :  18:40:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Räknenissarna på filmbolagen/skivbolagen har efter stora ansträngningar räknat ut att det blir billigare om man lägger upp musik och hyr ut filmer på nätet. Men vi som gärna vill ha musik, text och bilder i fysiskform kan snart se tillbaka på när det var bättre förr.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/06/26 :  00:55:19  Show Profile Send bearwik a Private Message
quote:
kan inte förstärkaren just förstärka signalen på ett korrekt sätt så har man ju varken användning av datafiler eller cd-skivor.


Håller¨fullständigt med!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/06/26 :  08:41:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Jag älskar vinyl men tror tyvärr ändå att trenden kommer att ebba ut inom en inte alltför avlägsen framtid.


Jag tror inte det, det är många (stora) skivbolag som satsar på nytt det hade de inte gjort om de inte hade trott att det skulle vara långvarigt. Men detta kan vi säkert dra i långbänk men det skall vara kul med facit i hand när väl intresset svalnar.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/06/26 :  08:47:25  Show Profile Send Eref a Private Message
Hoppas du har rätt Bubbel! Jag tänker iallafall fortsätta att njuta så länge jag kan!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2011/06/26 :  10:11:58  Show Profile Send iroise a Private Message
Artisterna tjänar idag sina pengar på koncerter o reklam o renodlade cd-shoppar har börjat konka men det finns redan så mycket musik utgiven på cd så den kommer såklart att finnas kvar under överskådlig tid o de som kan kombinera sina affärer med cafe, beggade prylar tex hifi, dvd, vinyl, böcker mm har en chans. Så har Folk&rock gjort i Malmö.

Själv gillar jag cd:n rent ljudmässigt speciellt ny jazz köper jag gärna på cd även om den finns på vinyl.

Nu är det inte vinyl verses cd som striden står mellan utan nedladdning/datorbaserade-uppspelning o detta hotar kanske på sikt alla format,dock är jag själv mycket ointresserad av att hålla på med datorbaserade lösningar oavsett ljud, de jag hitills kollat in som ska vara användarvänliga har för mig endast inneburit klydd o inte varit användarvänliga för min okunnighet o ovilja på området

Ljudmässigt är cd/lp lika bra dvs bra inspelningar på cd/vinyl är båda kanon och såklart är dåliga inspelningar mög oavsett om det är lp/cd. här kanske det kan bli lite debatt

De flesta datorbaserade lösningar jag lyssnat via har alla varit väldigt imponerande i upplösningen men det som impar på mig direkt brukar efter ett par dagar vara outhärdligt!

Detta var ett första inlägg från mig på länge o det är nog lite rörigt!!

Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/06/26 :  10:53:39  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Tycker ditt inlägg var bra iroise

Jag är som du totalt ointresserad av datalagrad musik

Om nu cd-skivan försvinner ( vilket jag inte tror ) så kommer jag att spela dom skivor jag har och njuta av dom

Ja någon räknade ut åt mig, om jag spelar 10 plattor om dagen under 4 års tid, så kommer jag inte hinna lyssna igenom alla åndå. Så jag ska nog klara mig ett tag

Mvh..
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/06/26 :  12:54:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Du kanske även spelar vissa skivor ett flertal ggr! Vad händer med musikaffärerna om CD-n försvinner? Kommer de att ha möjlighet till tankning av musiken eller? Men det kan ju lika gärna ske över internet.
Förmodligen får de ägna sig åt annan verksamhet, vilket är synd tycker jag.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/06/26 :  15:22:08  Show Profile Send markusA a Private Message
Hoppas verkligen inte att det blir så illa att de fysiska skivorna försvinner. Jag gillar att ha skivan...
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/06/26 :  15:58:54  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Nej Sorry Erik, det blir bara ett varv / cd och lp.

En del har ju spenderat mer tid ( och ) pengar på just skivor i stället för hifi.

Som någon sa så bra här på forumet, skivorna är medlet och hifin är verktyget.

Men en del vill ju ha en stereostapel till varje skiva

Vet inte om någon har sett filmen high fidelity (boken är förövrigt mycket bättre)

I den filmen/boken säger huvudpersonen att han har svårt att se att man har något intresse överhuvudtaget av musik om man har färre än 500 plattor.

Mvh..

Edited by - läktarörnen on 2011/06/26 16:10:06
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/06/26 :  17:05:44  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Och där spårade tråden ut...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/06/26 :  17:19:27  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Vad var det som inte passa sladdbarn nu då?

Var det att någon tyckte på ett annat sätt än dig?

Eller vad var det som spåra ut?

Mvh..


En ide kan ju vara att alla som tycker lika bara få tycka i hififorums trådar, ja då kommer det ju inte bli någon osämja i olika frågor menar jag.

I en perfekt värld tycker alla lika

En del tycker det är smidigt att ha några skivor på sin dator, en del tycker att det är bökigt att ha mer än 10.000 titlar på sin dator.

Mvh igen...




Edited by - läktarörnen on 2011/06/26 21:16:47
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/06/26 :  21:03:12  Show Profile Send CC a Private Message
Tycker musik är överreklamerat. Bättre med hifi. Försvinner cd-skivorna så får jag mer pengar över till hifi = bra.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/06/26 :  21:07:35  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Håller med, ta bort alla bilar så får man mer pengar över till bensin
Vad ska man ha alla skivor till när man kan stoppa in lite bra ljud i sin spelare

Mvh..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2011/06/26 :  21:29:47  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vad var det som inte passa sladdbarn nu då?

Var det att någon tyckte på ett annat sätt än dig?

Eller vad var det som spåra ut?

Mvh..


En ide kan ju vara att alla som tycker lika bara få tycka i hififorums trådar, ja då kommer det ju inte bli någon osämja i olika frågor menar jag.

I en perfekt värld tycker alla lika

En del tycker det är smidigt att ha några skivor på sin dator, en del tycker att det är bökigt att ha mer än 10.000 titlar på sin dator.

Mvh igen...

Det är helt okej att tycka olika (även på Hififorum.nu), men hoppa över den trista tonen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/06/26 :  21:55:42  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Var inte alls min mening att tonen skulle gå i moll

Bara ställde en fråga till sladdbarn som tyckte att det spåra ut, har dock inte fått något svar på just den frågan än

Om nu någon eller några tycker att det är kul att lyssna på musik via format som tex cd-skivan så hoppas jag att det är ok att jag/vi gör det, eller? Ja jag kommer nämligen att fortsätta lyssna både på lp och cd och den dagen jag måste börja ladda den musik jag vill lyssna på jag då lägger jag ner detta med ny musik och fortsätter köpa plattor på tex mässor. För lik väl som folk går på hifimässor så kommer folk att gå på skivmässor vare sig vissa på forumet tror det eller ej.

En intressant iakttagelse kan ju vara skivmässan kontra hifimässan i Jönköping,(under aprlil och maj) jag var nämligen på båda och kan då säga att det var ganska rejält mycket mer folk på skivmässan än på hifimässan ( där var ju nästan ingen) . Ja vad säger detta, jo att det är fler som är intresserade av mediet än det som det ska spelas på, och så tror jag att det alltid kommer vara.

Jag menar hur kul är det för oss som gillar att gå på tex skivmässor om handlaren har alla sina plattor på datorn? Här har du ett fin ex av Rolling Stones 1:a platta, men OBS jag har den bara via en datafil.

Mvh..

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/06/26 :  22:38:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Utan att gräva för djupt så verkar cd´n ha dött både 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2009, 2010, 2011 via search här på forumet. Misstänker att det kommer bli en ganska långsam död så stressa inte med att sälja pryttlarna.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/06/26 :  22:51:02  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
... vilket återigen sätter fingret på att vi bör titta närmare på vem som beställde denna undersökning vi spinner vidare på (vilket jag skrev om ovan i denna tråd)... det märkliga (?) är också att en tidning som DN publicerar dylikt...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/27 :  07:21:54  Show Profile Send Vox a Private Message
CD-skivan har varit på väg mot sin död från den dag den såg dagens ljus.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/06/27 :  07:45:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Bara ställde en fråga till sladdbarn som tyckte att det spåra ut, har dock inte fått något svar på just den frågan än


Jag tror inte någon här behöver några pekpinnar om vad de ska lägga sina pengar på. En del gillar att köpa tonvis med skivor, en del gottar sig i att köpa kablar för tusentals kronor och en del gillar att såga spånskivor och inget av det är det minsta fel

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000