HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi eller PA slutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/06/07 :  15:15:03  Show Profile Send Hornta a Private Message
Han verkar ha minskat budgeten lite från förut, men eftersom han endast behöver slutsteg och basar (utöver min förstärkare) så verkar budgeten för slutsteg hamna kring 5000kr, 6000kr max om det inte finns stor anledning till ett dyrare steg. Men när jag vill ha tillbaka mitt steg måste han inhandla nytt slutsteg och försteg, vilket gör att han känner att han måste begränsa sig lite nu.

Han vill kunna spela tok j*vla högt, det är hans krav. Har sagt att det krävs dyrare steg då. Ska visa han era alternativ/tips och se vad han säger. Vi kommer nog att beställa söndag eller måndagkväll.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/06/07 :  20:22:44  Show Profile Send Joda a Private Message
Proline stegen har fått bra kritik om man läser runt lite.
http://www.thomann.de/se/tamp_proline_3000.htm

Annars Yamaha P7000S. Har detta till basarna i sporthallen och har aldrig sett fläktarna gå igång. Och gör dom det så skallrar allt runtomkring betydligt mer =)

Skillnaden mellan 500W och 1000W är inte så jättestor pga termisk kompression som sticker iväg.
Är dock bra med effekt om man vill koppla flera basar per kanal.

Och som vanligt råder jag att inte brygga.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/07 :  20:31:17  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Han vill kunna spela tok j*vla högt, det är hans krav. Har sagt att det krävs dyrare steg då. Ska visa han era alternativ/tips och se vad han säger.

Då ska väl högtalarnas känslighet beaktas noga ...

Att bara kräma på med mer watt är kanske inte alltid det smartaste.
Lägg väldigt lite pengar på Thomann T.amp S-150 eller liknande steg och ta överskottet av pengar till bättre och känsligare högtalare.

Man kan säkert spela fram näsblod med 150W tillsammans med högtalare med 105dB/W känslighet.

edit: ändrade slutstegsnamnet till det rätta ;)

Edited by - Mickel-mackel on 2011/06/07 20:35:14
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/07 :  20:39:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Är det förövrigt någon som har hört en t.amp E800?
Låter den njutbart tro?
http://www.thomann.de/se/the_tamp_e800.htm
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/06/07 :  22:28:49  Show Profile Send Hornta a Private Message
Jag har tänkt mig stativare med 100dB/W och sedan kommer nog TH:t ha 105dB/W, borde kunna lira högt med det. Jag tror inte heller det behövs tokmånga watt, men några hundra lär behövas trots allt. Det känns som ett steg med lägre watt som har bättre ljudliga kvalitér går före storwattare och sämre ljud. För trots allt spelar man inte "tok j*vla" högt så ofta. Utan det skall gå när man vill...

Ska visa upp stegen för han imorgon! Många bra tips som jag själv tittat lite extra på..

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/06/08 :  20:12:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Och som vanligt råder jag att inte brygga.


Motivera gärna, ska nämligen också ha förstärkeri till min TH.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/06/08 :  21:04:05  Show Profile Send Hornta a Private Message
Tror det får bli Proline 3000, verkar prisvärt och brorsan tyckte steget var läckert :)
Ska beställa hem lite prylar imorgon är det tänkt!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2011/06/09 :  12:00:12  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
T.amp TA2400 kan jag gå i god för, riktigt bra slutsteg till små pengar. Tänk bara på att fläktarna kan låta en del, mitt TA2400 lät ganska mycket då fläktarna gick på fullt hela tiden dvs de var inte temperaturstyrda.

Vet inte hur det är med Proline stegen om de har temperaturstyrda fläktar, kan vara värt att beakta om steget ska användas i hemmiljö speciellt om man vill spela på lite lägre volymer ibland.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/06/09 :  13:01:23  Show Profile Send Hornta a Private Message
"the t.amp Proline 3000 professional power amp - 2x 1500W @ 4 Ohms, 2x 1100W @ 8 Ohms, 2x thomann 1800W @ 2 Ohms, limiter, soft start, protection circuits, variable speed fan, ground lift switch. Dimensions: 482 x 480 x 132mm (19" rack/3U). Weight: 37kg"

Variable Speed Fan bör vara tillräckligt för hemma miljö, man kan ju inte behöva allt för stort fläkt pådrag för lägre volymer

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/06/09 :  13:31:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Behöver man överhuvudtaget fläkt i slutsteget när det bara används i hemmiljö?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/06/09 :  14:34:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det beror nog lite på konstruktionen, steg med switchade nätdelar (inte det som nämns ovan) kan behöva ha kylning för denna även vid låga effekter, sedan är det tyvärr lite så att fläktkylda steg inte har någon naturlig cirkulation av den kylande luften att tala om, det är instängt så att säga.

Seriösa steg har givetvis skyddskretsar för detta som reglerar effektuttaget, på dessa kan man laborera med att stifta av fläkten och se vad som händer, dock med risken att man kortar stegets livslängd.

Klass H steg har även trissor för matningen, så ett klass h steg med switchad nätdel ska man nog vara försiktg med om man vill koppla ur fläkten, skyddskretsar till trotts, se livslängd ovan.

Mina funderingar, inte nödvändigtvis korrekta sådana :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/06/11 :  12:04:48  Show Profile Send Joda a Private Message
"Motivera gärna, ska nämligen också ha förstärkeri till min TH."

Har läst i ett par trådar på speakerplans.com från de som repparerar PA steg att de flesta slutsteg som kommer in har varit bryggade. Om det är för att fler kör bryggat eller inte vet jag inte. Men vad som är värt att nämna är att betydligt fler bryggade steg har också tagit ut högtalarna som var anslutna.

Behöver man dubbla spänningen för att kunna ta ut skriven effekt (tex 16ohm last) så går det nog att brygga men för 8ohm last vilket lätt kan dippa ner till 4ohm vilket blir 2ohm när man bryggar så känns det onödigt.

Men kan man motivera sitt val och backa upp detta med bra anledningar så kan man naturligtvis göra undantag till det mesta.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/06/11 :  17:04:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Oftast är det sådana slutsteg som lägst klarar en last på 4ohm obryggat. Ett sådant slutsteg kommer om man bryggar steget få det svårt med en impedanslast på 4ohm eller under. Därför tycker jag att man ska se till att köpa ett slutsteg som kan klara minst 2ohms last obryggat. Om man delar aktivt så spelar det mindre roll. Det är sällan som enskilda högtalarelement har en impedans som är lägre än märk impedansen. Det är snarare tvärtom.

Edited by - gcs on 2011/06/11 17:06:07
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/06/20 :  17:55:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Joda var får du "8ohm last vilket lätt kan dippa ner till 4ohm vilket blir 2ohm när man bryggar" ifrån? Vid bryggning är det ju "seriekoppling" av stegen och inte som i biwiring där man "parallellkopplar.

Bara undrar. mvhKristofer
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/20 :  18:27:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vid bryggning delar de båda slutstegen på lasten, därav sköter de halva högtalarimpedansen vardera.



MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/06/20 18:31:53
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/06/22 :  13:39:47  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Är också på jakt efter slutsteg till min TH, blev sugen på en Qsc GX3
men tyvärr så tror jag att fläkten kommer att störa allt för mycket
http://www.thomann.de/se/qsc_gx_3.htm

Prestandan för de pengarna verkar outstanding, alla recensioner jag
läst har fått nästan högsta betyg, någon här med erfarenhet?

Det verkar vara ett dilemma, om du ska upp i effekt så går det inte att
undgå fläktar...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/06/22 :  17:25:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Bra förklarat Bernt.Men varför visar du en parallellkoppling? Vid bryggning använder man väl seriekoppling för att uppnå högre effekt? Sedan så "sköter de halva högtalarimpedansen" Ja det här betyder ju det som jag är inne på att det inte blir någon halvering av impedansen vid seriekoppling, dvs just det som jag skrev.mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2011/10/08 16:51:57
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/06/22 :  22:11:59  Show Profile Send Joda a Private Message
Kan bara påpeka att man inverterar fasen, inte vrider den 180*.
Inte så stor skillnad på en konstant sinuston men spelar roll när signalen blir dynamisk då man i princip hamnar en halv våglängd efter på ena kanalen om man vrider fasen 180*.
Bara jag som vill ordpeta lite =)

Kan också slänga in ett varningens ord när det gäller bryggning och balanserad signal.
Då balanserad signal oftast är symmetrisk mellan hot och cold med jord som referenspunkt så är det inte helt ovanligt att steget använder detta och kör ut direkt till kanalerna.
Men då balanserat endast avser impedansen så finns det inget som talar om att signalen måste vara symmetrisk mellan hot och cold. Cold kan tex helt sakna amplitud medan hot bär hela signalens amplitud, det viktiga är att impedansen är absolut lika mellan hot och cold för att störsignalutsläckningen ska fungera.
Detta innebär att man inte kan konvertera en obalanserad signal till en "balanserad" ingång på vissa steg utan att få problem, eller i alla fall så får man inte ut något extra så ena kanalen står "still".

Kan inte låta bli att länka till ett par artiklar i ämnet när jag ändå håller på.
http://sound.westhost.com/articles/balanced-2.htm
http://www.eetimes.com/design/audio-design/4015776/Design-of-High-Performance-Balanced-Audio-Interfaces
http://www.eetimes.com/design/audio-design/4015777/Design-of-High-Performance-Balanced-Audio-Interfaces--Part-2
http://www.eetimes.com/design/audio-design/4015780/Design-of-High-Performance-Balanced-Audio-Interfaces--Part-3

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2011/10/04 :  22:44:31  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Bumpar denna lite då jag är i full gång med att införskaffa något lite roligare att driva mina ESS AMT med! Har ni fått några mera erfarenheter av PA kontra hifi förstärkare?
Jag tänkte mig max runt 5000kr och då borde man ju få en rätt trevlig beg hifi förstärkare eller en sprillans ny PA förstärkare med lite "umpf" i :)
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/10/05 :  07:39:00  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Hej Andreas.
För det priset så får du en Interm R500+ eller om du letar begagnat två stycken som du kan brygga. Har haft en själv och den lät riktigt bra (bäst av dom slutsteg jag har haft) sålde den enbart för att jag vill ha klassD till hemmabion. Bäst låter dom i bryggat läge och då mäter dom sig mot mycket dyrare slutsteg.
Däremot så rekommenderar säljare att man ska 8ohm#180;s högtalare så är dina lägre så kanske det finns annat.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/10/05 :  08:54:36  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Thomann T.amp S-150 verkar trevlig och ser ut att sakna fläktar dessutom. 1300 spänn för 2 x 85W!!!

http://www.thomann.de/se/tamp_s150.htm

Jag som kan tri-ampa mina högtalare kan köpa tre stycken utan att bli ruinerad!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/10/07 :  12:12:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett begagnat QSC PLX2402 hade varit mitt val, och sen skulle jag kollat på att sätta i en studiofläkt (tyst fläkt) alternativt jumprat av densamma om man bara glider runt med hyffsat höga impedanser och/eller låga effekter, det är det bästa steg jag hört hittills.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2011/10/07 12:13:08
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000