HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skruvtipset
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2011/10/04 :  18:44:49  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Någon som provat Svalanders skruvtips till diskanterna ?
Jag har beställt skruvar från Elfa , men tvivlar skarpt på tweket !?!

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/04 :  19:02:23  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Jag ska inte påstå att jag har facit men jag blir lite nyfiken på logiken. Att skruvar av magnetiskt material skulle kunna störa är möjligt men varför skiljer det sig då mellan mässing och rostfritt?

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2011/10/04 :  20:41:19  Show Profile Send alexanderj a Private Message
En bra tanke ,, Men hur ska det kunna påverka om det är mässing el rostfritt mot orginal skruvar ...?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/04 :  21:15:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Skulle aldrig falla mig in...Det behövs rätt stöddiga magneter för att
påverka magnetflödet i talspolegapet. Att fyra små (ferromagnetiska)
skruvar skulle göra hörbar påverkan ser jag som ren nonsens. Fokusera
på delningsfiltret, stomljudsvirationer och dämpning av kabinettet istället.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2011/10/04 :  21:25:53  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Lådan har jag dämpat med sån asfaltsmatta hmm, heter det så ?
Ne tänka att jag måste prova med skruvarna låter ju hel sjukt de där men är ju så enkelt & billigt så kan man lika gärna prova.

Mina filter skulle jag gärna se över om jag hade kunskapen .

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/10/05 :  15:09:25  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag rensade bort allt magnetiskt fr.o.m. Polskruvarna in till elementen, minimerade antalet kontaktpunkter och lödningar. Måste säga att det gjorde nytta, bortrensningen av skrot gjorde det hela ett snäpp mer lättflytande, avslapnat. Jag tyckte dessutom att ljudet klarnade. När jag sedan började med att bara sätta dit en bypasskondensator från Jensen på 0.1 uF över kondingarna till diskanten hände något och från det fanns ingen återvändå, nu sitter jag med externa filter med endast Jensens koppar och alu folie PIOkondensatorer och jantzens kopparfolie/miniralwax/papperspolar. Det är bara att erkänna att denna tweak har varit den bästa och roligaste investeringen hitintills i min Hifikariär.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2011/10/05 15:13:18
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2011/10/05 :  16:40:41  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Finns de ingen i kalmar trakten som kan det här med filter ?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/10/05 :  18:37:28  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vilken högtalare? 2vägs, 3vägs? Filtertyp? Vilken ordning?

Ju högre ordning och fler element desto svårare.
Det viktigaste är att matcha komponentvärdena, dvs mäta eller få levererat matchat o klart. En annan viktig sak är rätt layout, de olika komponenterna påverkar varandra mätbart.
Ta ur filtret, fota alla moment så du alltid kan gå tillbaka. Skissa en hardwiremodell på papper så du vet hur du ska bygga. Är det många komponenter så är det ett dyrt o mäktigt projekt. Men är det rimligt många är det värt att genomföra.
Många menar att man inte ska "pilla" i en färdig konstruktion, jag menar att det är BS. Visst kan filtret dölja vissa skavanker i högtalarkonstruktionen som ett nytt vässat filtrer avslöjjas. Vidare påverkar olika komponenter klangfärg och en massa andra egenskaper. Svara på mina frågor så kan vi tillsammans avgöra hur pass genomförbar en uppgradering är.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/10/05 :  18:53:26  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Är det bara jag som tycker att detta börjar bli lite löjligt. Detta plus "kabeltramset" gör att jag nog lämnar detta forum för gott

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/10/05 :  18:57:56  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Är det bara jag som tycker att detta börjar bli lite löjligt. Detta plus "kabeltramset" gör att jag nog lämnar detta forum för gott

Varför lägger du energi på trådar som du inte gillar? Inget blir bättre för att du inte visar respekt för andras upplevelser.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/10/05 :  19:02:14  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Tack för detta Nu slipper ni fler inlägg från mig i någon som helst form

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/10/06 07:17:41
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2011/10/05 :  19:39:13  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Fixarstig : detta var inte min mening , men detta tweak kan man läsa på en respekterad hifi sida (svalander.se) . Så är ju helst klart att man nappar o vill prova det är ju så lite pengar det handlar om med.. Satte dit dom nya skruvarna i dag & satan som en ny diskant hehehe ,,,
ne ingen skillnad alls vad jag märkte men ser ju lite annorlunda ut nu !

Adagio: Jag har dali evidence 470 . Jag är helst lost på filter sidan kan helt enkelt inte ett skvatt om sånt

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/10/05 :  20:00:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Är det bara jag som tycker att detta börjar bli lite löjligt. Detta plus "kabeltramset" gör att jag nog lämnar detta forum för gott


Visst är det löjligt Stig men jag tycker att det är synd att du vill lämna oss för oavsett hur man tror på olika saker så måste man filtrera lite av vad som sägs/skrivs för det finns ingen absolut sanning.

Jag får citera en kompis "alla är vi saliga i vår tro" vilket gör att alla får tycka eller göra som tycker är bäst så länge det inte skadar någon annan. Alternativet är att låta bli trådar som är känsliga för ens själ .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/05 :  21:33:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Vi har alla olika incitament till denna hobby. En del är ute efter naturtrogen återgivning, andra vill bygga sina saker själv och någon tredje vill äga den mest prestigefyllda anläggningen som går att köpa för pengar. Skillnaderna är stora men det gemensamma är att det handlar om musikupplevelser och utrustning för återgivning av musiken. Som grupp tror jag också att vi är väldigt heterogena, någon form av tvärsnitt genom samhället. Detta innebär att vi inte bara har olika intressen inom Hifi utan också olika utgångspunkter beroende på vilka vi är. Det är naturligt att det blir undergrupper och olika skolor men jag tror det är viktigt att också förstå och respektera det. I denna tråd kan man bland annat se två kategorier: de troende och de vetenskapliga. Vems förhållningssätt som är mer riktigt än det andra kan inte jag avgöra så länge detta är en hobby, och så länge hobbyn ger individen i fråga ett mervärde, oavsett om man tror eller kalkylerar, kan inte jag säga vilket perspektiv har företräda. Jag tror att om jag försöker hålla mig till att posta i trådar med ämnen som tilltalar min inriktning eller respektfullt kritisera det jag inte förstår eller håller med om, kan vi ha utbyte av varandra. Det är ju endast i en del frågor vi inte håller med varandra och det tycker jag också kan vara bra.


/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/10/06 :  08:18:12  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


Jag vill bara säga att jag instämmer med Anders "Bubbel"
och FForsman.

Det är just här vi ska "diskutera HiFi".

Att diskutera HiFi med människor som har olika erfarenhet,
bakgrund och så vidare är sådant som berikar oss mycket.

Dessutom är det en bra "input" till oss "DIY:are".


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/10/06 :  10:04:38  Show Profile Send Adagio a Private Message
http://www.troelsgravesen.dk/Dali800.htm
Så här ser det typiskt it i ett par Dali....kaos. Kolla det ordnade orginalfiltret samt det uppgraderade från Jantzen. Kolla med Jantzen, kanske redan har ett uppgraderingsfilter till just dina högtalare. Men som det ser ut så verkar de redan vara hardwirade, dvs inget kretskort. Vilket är bra att de är, men de ser väldigt slarviga ut. När, om du bygger eget filter se till att orientera alla komponenter i olika axelriktningar, jag tror avsmakade har en mycket pedagogisk beskrivning på sin sida.
Om du tycker det är värt pengarna att köpa Jensen får du mycket god hjälp av Josef Svalander. Vilka egenskaper vill du uppnå? Oavsett komponentval i fråga om märken kommer du få renare/klarare ljud med bättre komponenter. Lusläs externa kondensatortesttrådar på andra forum och bilda dig en uppfattning genom andras erfarenheter. Det blir för dyrt att prova alla möjligheter. Bygg externa filter så begränsas du inte av platsbrist. Kolla om du kan ta ett foto av filtren, och lägg upp den.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/10/06 :  11:07:33  Show Profile Send Adagio a Private Message
http://jantzen-audio.com/html/Crossover%20Network.html
Jantzens sida, maila o kolla vad dom kan hjälpa dig med.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/10/06 :  13:23:49  Show Profile Send markusA a Private Message
En grundläggande byggsten i min filosofi gällande hifi är att konstruktionen står för en överväldigande majoritet av välljudet.
Man kan inte rädda en dålig konstruktion med bra komponenter.
En bra konstruktion behöver inte så märkvärdiga komponenter, det låter bra ändå. Ok, man kan alltid experimentera och hitta ställen där man har nytta av "superkomponenter" men jag tar aldrig för givet att dyrare = bättre ljud.

Så, vad säger vi då om skruvarna? Imho påverkas nog hjärnan mer än öronen. Köp skruvarna om du tycker det ser bättre ut men vänta dig inte något hörbart.
En hälsosam dos skepsis och en näve sund teori brukar vara en bra plats att börja.
Vanligt sunt förnuft får vara ledstjärna.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/10/06 :  13:57:44  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
MarkusA: +1, Du har helt rätt i vad du skriver, just placebo effekter har tagit över mycket i denna branch.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/10/06 :  14:03:12  Show Profile Send Adagio a Private Message
MarkusA> din teori köper jag, men det är mycket få konstruktioner jag hört som varit dåliga. Jag tror att trådskaparen trivs med sina högtalare men förnimmer att det finns mer potensial. Det du kallar superkomponenter är klart bättre, men som tillverkare måste du tjäna pengar för det är inte av välmening som man tillverkar audioprodukter. Högtalartillverkaren( i det här fallet) tycker att dom har konstruerat en tillräckligt bra högtalare för att konkurera med andra högtalare i samma prisklass, det räcker gott o väl. Det finns ingen anledning att göra en mycket dyrare högtalare med sk superkomponenter. Skilnaden är enorm i pris, betänk att man ska lagerhålla och tillse att komponenterna befinner sig innom rimliga toleranser.
Så, ja högtalaren är förmodligen bra, ja högtalaren kan bli avsevärt mycket bättre. Bara att klona filtret med exakt uppmätta standardkomponenter ger ett lyft. Att sedan klona med bättre komponenter resulterar i mindre distortion, mindre mikrofoni, bättre effekttålighet, bättre dynamik, bättre allt. Så visst kan man nöja sig med bra färdiga produkter men de är alltid kompromisser där ekonomi spelar in.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/06 :  14:12:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Adagio, ville bara kommentera din skrivning om Dali's originalfilter.
Är du säker på att det inte är ett medvetet val att inte göra filtret symmetriskt och snyggt? Det kanske tilltalar vår ordningssamma sida, men frågan är om inte jag iaf lutar åt tron att ju mindre symmetri desto mindre egenheter introducerar man?

Tittar man på insidan på vissa "hardwired" rörförstärkare så kan man se att där råder tamesjutton ingen symmetri eller ordning!

För övrigt håller jag med dig i dina resonemang till fullo, det kostar för mycket att bättra på välljudet med märkeskondingar e.d.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2011/10/06 14:16:00
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/10/06 :  14:19:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Personligen tycker jag om det här pillandet med olika kontakter, komponenter, att bygga hyllor mm. Dvs tweakandet är förutom musiken det som håller mitt intresse vid liv. Vilken idiot som helst med god ekonomi kan köpa sig till en superanläggning, det är väl ingen konst. För en del är bytandet av färdiga prylar en kick, för en del den där dyra saken/komponenten som man sparat länge till. För en del är det endast musiken som räknas och de sitter nöjda med Bose.
Sist jag kollade var detta ett Hififorum och i min värld samsas vi innom det begreppet allihop, jag vill inte delta på ett forum där alla tycker precis lika, har samma grejjer och dunkar varandra i ryggen samtidigt som man hånar de som inte tycker lika.
Fixarstig> Jag förstår inte varför du blir sur, bidra istället med dina erfarenheter och preferenser. Stanna kvar, jag saknar den tiden när endast hifiform var aktivt, vilken mångfald av åsikter, vilken samlad kunskap och inspirationkälla det var. Synd att det inte kunde vara så än idag. Snyft

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/10/06 :  14:28:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Alfa GTV> Jo jag tror inte heller att dom bara slängt ut komponenterna och satt dom där dom hamnade( ser nästan ut så) nej snarare är dom orienterade för att påverka varandra minimalt på en begränsad yta med så korta signalvägar som möjligt. Motstånden kan ju Iofs ligga hursomhelst de ska inte påverka varandra men spolar o kondingar påverkar varandras värden menligt om man orienterar dom fel dvs likadant.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/10/06 :  15:08:40  Show Profile Send markusA a Private Message
Adagio> Klart det är skoj med pill. :)
Sakta men säkert bygger jag komponent efter komponent till min stereo. Snart finns där inga kommersiella produkter kvar öht. Varför? Det är skoj. :D
Det är upp till all och envar att hitta sin nivå för tweakande och experimenterande.

Visst håller motsättningarna oss levande, man får alltid vara beredd att försvara sina synpunkter samt vara beredd att skärskåda någon annans åsikt. :)
Det är sällan man når konsensus men är det inte så att resan ofta är mer värd än målet och det är genom diskussion vi lär oss?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/10/06 :  15:39:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tycker det är skitcoolt med hemmabyggen, särskilt av den högre skolan. Tyvärr är jag än så länge för dåligt insatt för att kunna bygga något från scratch. Men småpillet är en bit på väg, man lär sig lite på det också.
Om man bygger själv, är det inte svårt att komma på en bra konstruktion? Eller stjäl man en redan befintlig och gör den bättre?
Det är väl så att vi alla går och fantiserar om uberseriösa CD-spelarbyggen med mässingblocks-fixerade transporter helt i metall, toppmatade med en rejäl puck.
Det gör iaf jag, är jag lite konstig eller? ; )

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/10/06 :  15:39:31  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Mikrofoni i högtalare????????????????? Nu får ni för f-n sluta!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000