HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bygga eget rgbkablage (komponent)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2011/05/07 :  10:55:32  Show Profile Send Phoenix a Private Message
Sitter och klurar på om jag skulle bygga mig ett par eller snarare 1,5par kablar ;) med en längd på ca 1,5M kabel har jag, tänkte använda mig utav överbliven 75ohm koax"antennkabel" från renoveringsarbetet i huset, det står något om doppelschermet für mit sat und digitaltv på den (Nej jag har inte läst tyska) så den borde fungera bra.

Den är inte problemet, utan var hittar jag rcakontakter med röd/grön och blå ring, röd/svart och röd/vit finns till förb....

Elfa har ju med olika ringar men då kostar EN kontakt nästan 100:- inkl. moms det blir 600:-

Vad tror ni om detta, det är ju inte hifi men pricipen är den samma, lite anorlunda signal och betydligt högre frekvenser.

If it's to loud,
You're to old.

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/07 :  16:56:01  Show Profile Send lennartj a Private Message
Kjell & co http://www.kjell.com/?item=40390&path=714500000,722000000,722500000
har RCA-kontakter för 15 kr/st i tre färger gul, röd och svart.
Även om de inte matchar färgkoderna på apparatuttagen så får du åtminstone unik färg på de tre kontakterna så att du inte förväxlar dem.
Ska man ha optimal överföring av komponentvideo har jag för mig att apparaterna ska ha BNC-kontakter och inte RCA för korrekt impedans så att inte reflexioner eller ekon uppstår i överföringen, men om bara ena eller ingen av apparaterna har BNC är det "kört" teoretiskt sett D.v.s. överföringen blir inte bättre än sämsta RCA-kontakten på vägen.
Å andra sidan kanske det är bra nog om du inte har en super-duper full-HD proj och kör jättebild.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/05/07 :  18:47:08  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det kanske är lättare att köpa tre olikfärgade krympslangar och markera kablarna på det viset? Då är du inte heller begränsad till vilka kontakter du vill använda
Ettiketter med RGB på är också ett alternativ. Tror att Elfa kan ha rätt bra etiketthållare för kablar.

RCA-kontakter har inte "perfekt" 75 ohm impedans även om det finns vissa som påstår sig ha det. BNC-kontakter är mera lämpligt att använda för bra överföring. Observera att det finns olika varianter av BNC-kontakter också. Vissa är 50 Ohm.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2011/05/08 :  13:29:33  Show Profile Send Phoenix a Private Message
Dessa kontakter skall sitta mellan en plasma tv och en dvd, så jag tror nog.

Hmm krympslang.... varför tänkte jag inte på det :)

Hade tänkt köpa lite vassare rca kontakter iom signaltypen och inte 4,50:- på Ö&B som är mer plast en metall ;)

@Lennarttj öööh tror du får kolla upp länken, för om synen inte blivit fruktansvärt dåligt så tycker jag iaf att det ser ut som ett lödspett :)

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2011/05/08 :  13:34:06  Show Profile Send Phoenix a Private Message
Rotade vidare och insåg att electrokit även har rca.

Men när vi endå är inne på koaxkabel och rca kontakter, är 75ohm koax nåt att ha när det kommer till ljud signaler? har testat någon gång men uppfattat som att det blir lite.... fadd ljudbild på något vis.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000