HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Forumfråga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/01 :  08:27:12  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har varit med sedan länge på hififorum, men är det bara jag som tycker aktiviteten har sjunkit rejält på "HiFi-diskussion" sen kan man studera hur det postas under klubbstugorna... och där får inte alla komma in. Tycker det har förstört rätt mycket, klart det är bra med klubbstugorna. Men alla andra som inte är med i dessa tappar rätt mycket kul information. Eller det är bara jag som tycker detta?

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/05/01 :  09:10:29  Show Profile Send Adagio a Private Message
Håller verkligen med, det går långa perioder utan några nya inlägg eller trådar. Det känns inte som att det är någon mening att gå in och kolla mer än någon gång i veckan längre, på gott och ont.
Mest tråkigt får nog jag säga att fenomenet är.
På euphonia har man haft detta tempo sen början, rätt skönt när man hela tiden haft hififorum som huvudforum, faktiskt kan vara informativt, snabbt(förutsatt att ens frågeställning bedöms som intressant) tyvärr kan instälningen där vara lite väl dogmatisk, spydig och tråkig.
Hififorum har i alla fall varit mitt vardagshififorum fram tills nu.
Här finns bredden allt från vodoomasters till strikta elektrofysikaliska vetenskapsmän, allt från nybörjaren med ett 5000kr paket till hififantomer med anlägningar i miljonklassen, det är(var) ju det som var kul.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/05/01 :  09:32:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Vet inte hur det rör sig i klubbstugorna, men på den allmäna delen så rör det sig lite trögt just nu.
Det gäller Sweet Spot, såväl som Euphonia och Här.
På Faktiskt försöker jag dra igång en del lite udda frågor men det djuplodas mest i teknik för närvarande. Lite för djuplodande för en som försöker se till helheten.

Jag är ju hyfsat ointresserad av att snacka om apparaterna i sig, så då blir det tyvärr ändå färre ämnen att engagera sig i när det är lågsäsong.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2011/05/01 09:33:00
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/05/01 :  09:34:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Våren är lågsäsong för forumhifi.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/05/01 :  09:36:37  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Alla som tycker det är för lite aktivitet kan väl kanske bidra med nya roliga trådar?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/05/01 :  10:06:17  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
quote:
Alla som tycker det är för lite aktivitet kan väl kanske bidra med nya roliga trådar?
- avsluta ett gammalt projekt eller börja ett nytt ändå? Det är frågan. . .

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/05/01 :  23:18:27  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
mitt system åkte på en käftsmäll (strömspik eller dylikt)för ett tag sen. Ðå tappade jag lusten ett tag men nu när grejorna är inne på felsökning så längtar jag efter dom ;-(

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/05/02 :  00:08:32  Show Profile Send BosseBula a Private Message
FForsman: Både och?

räven: Det går i vågor, men fast är vi.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/05/02 :  08:22:46  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Verksamheten går alltid ner på sommaren, inget nytt fenomen alltså
Det blir alldeles säkert nya trådar om grillning, utomhus-hifi
och något galet projekt som görs bäst på garageuppfarten
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/02 :  09:44:47  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag menade inte speciellt våren/sommaren. Jag tycker det har sjunkit överlag, vissa dagar händer det nästan ingenting och då har jag lagt ett getöga på klubbstugorna då har jag sett att det postas ganska ofta just där.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/05/02 :  12:41:30  Show Profile Send mangs a Private Message
Kunde inte hålla med mer. Jag har noterat att aktiviteten gått ned betänkligt överlag de senaste åren. Det är väl egentligen bara kabeldebatter som väcker lite känslor till liv och får igång debatter. Annars är det ett fåtal frågor som ofast besvaras med ett fåtal svar om ens alls. Det är tråkigt eftersom Hififorum en gång i tiden var ett levande forum. man kan ju tolka det hela på flera olika sätt:
1. Alla medlemmar är numera fulllärda och sitter nöjda och lyssnar på musik.
2. Medlemmarna väljer att hålla sina diskussioner i andra forum i form av klubbstugor, IRL-träffar, Facebook etc
3. Alla frågor har redan ställts och besvarats och sökfunktionen fungerar äntligen.
4. Forumet har problem att hålla kvar debatterande medlemmar och inte många nya tillkommer.

Personligen tror jag på en kombination av ovanstående. Forum som diskussionsform är kanske på väg utför och de tekniska bekymmer som vi tyvärr fått dras med under långa tider har i kombination med att forumet ser lite gammaldags ut och saknar kritiska funktioner har gjort att en hel del tidigare aktiva skribenter blivit mindra aktiva.

Jag tror också att Hifi-hobbyn har förändrats en del på slutet med lågpris-hifins intåg i kombination med att folk ägnar mer tid åt akustik och rummet och vågar ifrågasätta en del gamla "hifi-sanningar".

Att man idag kan köpa bra/snygg utrustning till bra priser har nog tyvärr gjort att folk drar sig för att DIY i större utsträckning. Tidigare fanns det betydligt mer att hämta då man kunde få fram bättre, snyggare och billigare saker, så är inte situationen längre anser jag.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2011/05/02 :  18:29:23  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag besöker en del forum inom olika ämnen, inte bara hifi. Generellt har aktiviteten minskat på samtliga forum och med jämna mellanrum skapas trådar just som denna där man undrar över den låga aktiviteten.

Idag finns det så många sätt att vara social på i cyberspace. Det har börjat att dyka upp ett behov av att vara nedkopplad och inte ständigt anträffbar. Internet, mobiltelefoner och nu även surfmobiler gör att många av oss känner stress. Att bara få plugga ur en helg och njuta av vår närhet har börjat bli nödvändigt för att orka med.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/02 :  19:25:43  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Mangs. Jag tror faktiskt inte att DIY kan ersättas av att man i dag kan köpa bra/snygg utrustning. DIY handlar mera om den egna (skapar lusten). Drivkraften att göra något själv, med sina egna händer, med sina egna sinnen. Jag tror att många audiofiler, som jag själv verkligen vill göra något för egen maskin. Det blir som en (själens lisa) att liksom göra något alldeles eget. För den skull inte sagt att det på någon punkt skall vara konkurerbart med proffsen. Men att skapa något helt eget som i bästa fall också låter juvligt bra är för mig just en Lisa för själen. Jag blir överlycklig och oerhört stärkt om jag kan göra något som jag i alla fall själv tycker låter hyffsat bra.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/05/02 :  21:13:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Strax under 30 trådar har fått ett inlägg senaste dygnet, klubbstugorna och vanliga säljesannonser exkluderat. Inga nya inlägg? Nja, det får nog sägas vara en grav överdrift.

Att vissa typer av trådar har minskat i frekvens är dock ganska klart. Främst olika typer av "krig", trådar med konstanta uppdateringar drivna av vilda byteskaruseller och frågor av typen "vilken CD-spelare". Märk väl att vissa trådar som förr hamnade under HiFi-diskussion idag hamnar under andra underrubriker istället. Att HiFi-branschen befunnit sig i lågvatten till följd av konjunkturen lär inte ha hjälpt heller. Jag upplever att antalet lycksökare som gett sig in i branschen och synts mycket på forumen helt klart har minskat. De få som har kommit in har för det mesta haft mer solid grund. I övrigt så har det också lett till lägre aktivitet från handlarna liksom medlemmar som eventuellt fått se plånboken krympa. HiFi är trots allt lite av en lyx, så det är annat som går före.

De som klagar kanske också borde fråga sig när de själva bidrog senast? Forumaktiviteten blir inte mer än vad medlemmarna gör det till, så att sitta och vänta på att andra ska göra bildreportage eller diskutera världsordningen leder ingen vart. Det finns dock en trend åt det hållet. Förr var det många som tog med sig kameran och tog några bilder, medan man idag sitter och väntar på att någon annan ska lägga in bilderna. Någonstans förväntas det att någon av fotoentusiasterna ska vara på plats med sin kamera. Tittar man på antalet läsningar är det nämligen inte så att de har blivit färre när det gäller t ex mässtrådar... Tyvärr gör det här att aktiviteten bärs upp av något fåtal personer och när de av en eller annan anledning får annat att göra så märks det tydligt. Det här inget nytt fenomen, men jag misstänker att det blivit mer accentuerat. Att få aktivitet utan drivande medlemmar blir lite som att försöka elda stearinljus utan veke, så tycker man att aktiviteten är låg så bör man nog försöka göra något åt saken själv.

Vad gäller att DIY skulle försvinna för att det kommer in billig och bra HiFi tror jag inte ett dugg på. Jag är tveksam till om jag mött någon DIY:are vars enda drift skulle vara att få till något billigare än köpe-HiFi... Sedan är det förstås så att dylik verksamhet är beroende av mängden tillgänglig tid och ökar antalet tidstjuvar så blir det knepigt att få ihop det. Många känner nog igen sig i projekt som avstannar halvvägs pga tidsbrist...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/05/02 :  22:29:18  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det har absolut blivit mycket mindre aktivitet senaste åren. För ett par år sen kunde man räkna med att om man inte hade varit inne på en dag, hitta en hel sida med nya trådar vid nästa besök. Nu känns det som att det är max 1-2 nya trådar/dag. Jag har själv aldrig skrivit så jättemycket, och på sista tiden har mitt intresse för hifi blivit mindre och mindre. Dock tycker jag fortfarande det är kul att läsa hififorum, som förströelse.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/05/02 :  23:01:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Att man idag kan köpa bra/snygg utrustning till bra priser har nog tyvärr gjort att folk drar sig för att DIY i större utsträckning. Tidigare fanns det betydligt mer att hämta då man kunde få fram bättre, snyggare och billigare saker, så är inte situationen längre anser jag.

jag kan inte hålla med om detta, möjligtvis kan det stämma på designbiten, man kan få snygg design billigt idag, men med ljudet tycker jag det snarare har gått åt andra hållet, genom just fokuset på design istället för ljudmässigt sunda och bra konstruktioner.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2011/05/02 :  23:23:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
hitta en hel sida med nya trådar vid nästa besök. Nu känns det som att det är max 1-2 nya trådar/dag.

Nu tror jag nog att du drabbats av den klassiska "det var bättre väder förr på sommaren"-sjukan.
Vad är en hel sida förresten? Active topics har ingen sidbegränsning utan blir hur långt som helst, vilket lämnar enskilda forumdelar. Gå tillbaka i arkivet för HiFi-diskussion så kommer du se att ditt påstående helt enkelt inte stämmer. Visserligen sorteras det på senaste inläggsdatum, men man kan anta att ungefär lika många trådar "överges" över tid. Upplösningen på bildskärmarna har också stigit hos många och då ser samma mängd mindre ut.

Därmed inte sagt att aktiviteten är lika hög som när den var som högst, men jag tror att en del lurar sig och tror att den är lägre än vad den egentligen är. Möjligen sitter man också och trycker F5 i större utsträckning på dagarna. Förr var det bara Internet på datorn och kanske till och med via modem. Nu är det uppkopplat överallt och många förväntar sig att det ska plinga vilt om Facebook, Twitter, e-post, IM och allt vad det nu kan vara. Ett fenomen jag sett på en hel del andra forum är att någon startar en tråd där något efterfrågas, och när ingen svarat på en timme eller så kommer nästa inlägg: "Ingen?". Otåligheten har hos somliga blivit väldigt stor och det förväntas att det ska hända något absolut hela tiden. Det verkar som om hjärnans receptorer har parkerat sig på rödmarkeringen permanent hos en del. Vad hände med "Ta't lugnt, ta en Toy"?

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2011/05/02 :  23:36:32  Show Profile Send FBK a Private Message
Instämmer med marcus_ec och övriga som anser att aktiviteten har sjunkit, för det har den gjort. Jag har varit medlem under ganska många år nu och var mycket aktiv läsare förr och om man jämför emot då när jag blev medlem, så är det stor skillnad. Sedan så är jag ganska säker på att den största skillnaden har kommit nu de sista åren, förr så var det nog ungefär samma nivå hela tiden.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2011/05/02 :  23:58:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Bara så att vi är på det klara här så har jag inte påstått att den varit konstant, men jag tycker att de som kategoriskt påstår att den sjunkit och menar på att den är mer eller mindre nere på noll är onyanserade. Vi har t ex inte haft några trådar av "krigstyp" på länge och dessa genererar väldigt mycket aktivitet utan att egentligen tillföra så mycket. Det är tvärtom, de dränker allt annat och tar enormt mycket energi så att dessa mer eller mindre försvunnit har jag svårt att sörja. Sedan finns det såklart trådtyper där det skulle vara kul med mer aktivitet, inte något snack om den saken. Alltså tycker jag att det är lämpligt att läsa vad jag skrivit i sin helhet istället för att direkt dra någon förhastad slutsats om det.

FBK, apropå att aktiviteten sjunkit och med tanke på vad jag skrivit tidigare i tråden: Hur mycket har du själv skrivit de senaste 1-2 åren? Ser du något samband?

Kalkylen är ganska enkel för om man bläddrar i medlemslistan så är det en ganska liten procentandel som står för en väldigt stor andel av inläggen sedan start. Redan på sidan 10 av 220 så kommer vi ner under 1000 inlägg per medlem. På sidan 1 går det från nästan 20000 som mest till under 5000. Här var det flera som förr hade över 10 inlägg per dag enligt statistiken, men som nu sjunker allt lägre eftersom de inte är så aktiva. Det säger sig självt att om en medlem med 5-10 inlägg per dag av någon anledning drar ned på aktiviteten så märks det. Gör flera samma sak så märks det ännu mer. Nu är det här inget unikt för HiFiForum utan så här brukar det se ut på forum, men när det dessutom inte är öppen registrering* och samtidigt ett smalare ämnesområde så blir effekten tydligare.

Edit: *Det var otydligt. Registreringen ser ut precis som den gjort i många år med registrering i mjukvaran + presentationsbrev till postmaster med påföljande manuell hantering. Vad som avsågs var att det inte bara är att klicka registrera och börja posta.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/03 :  07:37:32  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Sen är nog en stor bidragande faktor alla "kategorier" tex Ino Audio, Linn, Tannoy bort tycker jag. Sen tycker jag att "wifi och flerkanalshifi" är 2011 en "HiFi-diskussion" på så sett får man ett mer levande forum. Sen en funktion att ladda upp bilder på ett smidigt sett hade gjort susen, för många drar sig för att lägga upp bilder för att det är kladdigt mot andra forum...

Sen har vi självklart våra dippar, jag själv har nytändning igen. =)

Edited by - marcus_ec on 2011/05/03 07:38:57
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2011/05/03 :  07:47:03  Show Profile Send masund a Private Message
Hej.
Är det inte så också att väldigt många frågor redan är besvarade här i forumet?
Frågar man något så får man många ggr en länk som svar och att svaret finns under denna tråd.
Funderar på om det är så att forumet kanske är aktivt på det viset att många söker men inte frågar.
Sedan håller jag med, sommar = låg aktivitet.

Edited by - masund on 2011/05/03 07:50:04
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/05/03 :  08:09:39  Show Profile Send svanbo a Private Message
ztenlund:
quote:
...när det dessutom inte är öppen registrering...

Vaddå är det inte öppen registrering längre? Måste man bli inbjuden eller nåt?? Isf är det ju inte så konstigt om aktiviteten sjunkigt...

Med "en sida nya inlägg per dag" så menade jag Hifi-diskussion, den sidan jag primärt kollar. Och jag sitter faktiskt fortfarande på en "liten" 17-tummare, lika stor som jag haft senaste 15 åren men visst, "en sida nya inlägg per dag" är ju en uppskattning/känsla, ingen exakt angivelse.

Edited by - svanbo on 2011/05/03 08:20:14
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/03 :  08:50:14  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Det visste inte jag heller "när det dessutom inte är öppen registrering" inte direkt konstigt då...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/05/03 :  09:27:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det där anser jag är en helt felaktig slutsats. Är man intresserad av teknik så är man. Sen finns det DIY-folk som är oerhört kunniga och det finns därför rätt gott om branchmänniskor som lusläser DIY-siter för att snappa upp ny teknik och nya trender. Det är inte helt självklart vem som sneglar på vem för att få inspiration. Det är inte några vattentäta skott mellan DIY och kommersiellt utan ganska stor andel av producenterna har sina rötter i DIY-myllan.

I övrigt vill jag tacka Ztenlund för en sansad analys!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/05/03 :  09:48:37  Show Profile Send markusA a Private Message
+1 på det Bernt sa.

Är inte registreringen öppen men admin måste klicka ok innan kontot aktiveras?

Intressen förändras, för min egen del betyder det att större delen av tiden tillbringas på "gör det själv" avdelningen jämfört med förr då det skulle ha varit denna forumsavdelningen.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/05/03 :  11:33:21  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Tyvärr tror jag att detta med Fikastämning som mål inte bara drar fördelar med sig, ibland tycker jag det modererats väl hårt och somliga intressanta och diskussionslystna(om än något kontroversiella)personer har fått semester och inte kommit tillbaka, med tiden utvecklas ett forum som visserligen bygger på artighet och bra stämning men där man inte gärna vill ifrågasätta varandra och sticka ut, med rädsla för att rubba den sedvanliga lunken, så är min känsla iaf, många av de mest diskussionslystna har på ett eller annat sätt valt att föra dessa på ställen där man tillåts föra en mera ostrypt debatt. Det är det som är det svåra, antingen har man en noll tolerans för uppförande men tappar kunskap i folk som försvinner, eller så tillåter man lite tjafs och låter det lägga sig av sig själv på bekostnad av fikat, inget spamfilter är 100%igt hur man än ställer in det.
Detta för diskussionsdelen, DIY forumet har jag en helt annan bild av.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/05/03 11:55:15
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000