HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Forumfråga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/05/03 :  11:35:46  Show Profile Send markusA a Private Message
Man kan föra livliga och engagerande diskussioner utan personangrepp och ful retorik.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/05/03 :  12:29:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Visst kan man det, och det är ju det ultimata, men det är ju bara att titta hur olika forum har präglats på olika sätt, som så ofta annars handlar det om kompromisser, man får något i utbyte mot något annat, den kompromisslösa modereringsmetoden finns inte.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/05/03 :  13:11:38  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Bara att titta på ett tv-program som debatt, där är ju alla alltid överens. Eller är det inte så när man debatterar För inte kan man ha olika åsikter i olika frågor Eller kan man det

Ja på tal om att gå i filttofflor... (som så många forumläsare måste gör) om dom nu vill vara med vill säga För inte blir det några påhopp i en debatt (får ju dock inte vara några personangrepp)

Mvh..

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/05/03 :  14:07:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
De senaste två åren så har jag och min sambo blivit medlemmar i diverse olika forum beroende på intressen som vuxit fram, eller på grund av att vi sökt råd från andra likasinnade som skulle kunna hjälpa vidare med något projekt, o dyl... Jag har vänner som deltar i andra forum.... listan kan bli lång - men erfarenheterna är tyvärr entydiga.

Det som gång efter gång blir tydligt är hur folk av någon anledning inte kan bete sig civiliserat. Att det här med att kommunicera på nätet via ett forum av någon anledning skulle vara något annat än att kommunicera i den "verkliga" världen, att det inte skulle vara en människa med känslor och värde i den andra änden.

Jag har fått se min flickvän bli riktigt ledsen på grund av påhopp och aggressivt språk i trådar som handlar om att ta hand om värnlösa djur, jag har sett vuxna män svära och skälla på barn i 13-års åldern när de stolt endast velat visa upp en bild på en modellbil de byggt, men råkat posta det i fel forum med fel storlek på bilden... jag har sett avundsjuka och människor som på grund av att de själva inte mår bra tar till sin uppgift att se till att omvärlden inte heller ska göra det...

Jag är innerligt tacksam att jag slipper allt detta på hififorum. Jag må vara en hel del mindre aktiv i min hifihobby nu än för några år sedan. Men att komma till hififorum är lite som att komma "hem", det är en trevlig plats att vara på. Vi behöver mer sådana platser här i världen...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/05/03 :  14:56:15  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag håller med guy gadbois. Samtidigt så saknar jag vissa högljudda personer. Men man kan inte få allt.

Vi som är kvar borde kunna bli lite mer aktiva. Om man har svar på alla sina frågor så kan man kanske bidra med bilder på sitt system eller tipsa om musik.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/05/03 :  15:54:39  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag har noterat att inte många höll med mig om minskad DIY till följd av billigare Hifi och tur är väl det så att vi har något att diskutera. Då jag själv varit en mycket flitig DIY tidigare så har jag funderat en del på varför denna del av forumet gått ned betänkligt senaste åren, för egen del har jag mycket mindre fritid, mer pengar, ingen verkstad och större krav på ytfinsih än tidigare. Detta har gjort att för egen del så har valet fallit sig ganska naturligt. Det är felaktigt av mig att därmed dra likhetstöecken med andra DIY men nog finns det fler än jag som fann/finner en hel del glädje i att man skapa något lika bra eller bättre till lägre priser? Visst kan man fortfarande göra det men det faktum att högtalarelement och komponentpriser ut till DIY har mångdubblats och att samma ingående komponenter ibalnd kan köpas snyggt komponerade i en fin låda till ett lägre pris tar ju lite udeen av det hela (för mig). När ajg får mer tid så kommer jag troligtvis hitta tillbaka till DIY.

Oavsett vad jag tycker ovan så tycker jag att DIY-delen är en av de avdelningar som tappat mest diskussioner.

Ztenlund har en hel del poänger i det han skriver men faktum är att forumets utseende/funktion troligtvis har skrämt bort en del användare. Det faktum att registrering, bilduppladdning, konstant inloggning etc görs lite bökigare än på många andra forum samt då det faktum att många medlemmar har sina klubbstugor att vädra sina åsikter i gör att övriga trådar blir färre och färre. Jag tror mycket av problemet handlar om nyrekrytering, Hififorum har inte fått så många nya medlemmera som postar frekvent.

Jag gillar Hififorum och har det som ett av mina hififorum men pga den dåliga responsen väljer jag ofta numera att läsa till mig info och diskussioner annorstädes.

Musikdelen här är ett ställe som verkligen skulle kunna blomma med tips på bra välljudande musik men som det är nu är det en forumdel som väldigt få verkar ens titta in i.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/05/03 :  16:16:31  Show Profile Send markusA a Private Message
Visst finns det saker som skulle kunna förbättras rent tekniskt. Jag personligen gillar upplägget som diyaudio.com har. Snyggt, enkelt och man kan ladda upp bilder lokalt.
Men jag gissar att allt som görs här är av ideell natur och jag är tacksam för dessa människor som ger så frikostigt av sin fritid för att vi ska få ett fungerande forum. Så fort man börjar köpa in lagringsutrymme på servrar och utökad bandbredd så blir den ekonomiska biten helt annorlunda.
Jag tror iaf att de som ansvarar för driften av forumet gör sitt bästa utifrån de resurser man har tillgängliga.

Nyrekrytering är nog en viktig del av att forum tappar fart. Det enda jag kan tänka mig som en lösning är att vi tillsammans sprider ordet och välkomnar de som hittar hit.

Även jag har tappat möjligheten att arbeta i trä och metall hemmavid vilket gör en del projekt knepiga men det finns ju så mycket annat roligt man kan bygga än högtalare. :)
Kanske skulle man kunna starta någon studiecirkel hos något studiefrämjande för att få fart på högtalarbyggandet om det är fler som lider av platsbrist?

P.S. jag gillar ett forum med en vänlig och mysig atmosfär så hififorum.nu känns helt rätt för min del. D.S.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/05/03 :  16:19:48  Show Profile Send bearwik a Private Message
quote:
Kanske skulle man kunna starta någon studiecirkel hos något studiefrämjande för att få fart på högtalarbyggandet om det är fler som lider av platsbrist?

En lysande idé!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2011/05/03 :  16:27:35  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag tror att forumet skulle tjäna på att minska antalet kategorier rejält. Folk postar inte om för få läser, och ingen läser forumdelar där inga inlägg postas - moment 22. Därför måste man koncentrera aktiviteten till några få kategorier för att få fart på forumet och därmed också kunna locka nya medlemmar.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/05/03 :  16:39:30  Show Profile Send mangs a Private Message
Att tex ha akustikfrågor i en egen del gör att bara de som är akustikfrälsta hittar dit när det egentligen skulle kunna bli en intressant debatt annorstädes.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/05/03 :  17:20:38  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Som någon nämnde, ett nytt typsnitt skulle göra diskussioner mera intressanta, så att man tydligt ser vem som pratar med vem, och vem frågan riktas till, citeringsfunktionen på HF visar ju inte ens namnet på den man citerar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/05/03 :  18:20:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu blir det lite långt här, men det är nog bra att ge lite insikt i saker och ting...

quote:
svanbo skrev: Vaddå är det inte öppen registrering längre? Måste man bli inbjuden eller nåt?? Isf är det ju inte så konstigt om aktiviteten sjunkigt...

Den ser ut precis som den gjort sedan Hedenhös, d v s manuell individuell hantering av medlemsansökningar (registrering i mjukvara + presentationsbrev + förhoppningsvis godkänannde av ansökan). Detta blir tyvärr ofta lite mer bromskloss än tänkt p g a tidsbrist, vilket gör att det är en ständig källa till dåligt samvete. Vi är plågsamt medvetna om det, men vi vill inte heller ha svängdörrsmodellen.
quote:
markusA skrev: Man kan föra livliga och engagerande diskussioner utan personangrepp och ful retorik.

Precis! Märkligt nog har det i princip alltid fungerat när det gäller DIY, men när det kommer till HiFi-diskussion har det tyvärr inte alltid varit så.
Som guy_gadbois skriver så är det oerhört vanligt med bildliga vedträn, släggor och yxor som diskussionsredskap. Oftast kännetecknas dessa diskussioner dessutom av att de inte bara blir otrevliga utan också av att de fullständigt tappar tråden (!). Inte alltför sällan får trådstartaren inte ens svar på sin fråga utan ett krig utbryter mellan ett antal personer som gång på gång dyker upp i alla möjliga trådar och ska göra upp enligt westernmodell. Vi vill inte ha det så här. Nätet är fullt med forum som är mer eller mindre tillåtande när det gäller sådant, så vill man ha det är det bara att välja ett sådant för att tillfredställa sina primitiva knölpåksdrifter.

quote:
mangs skrev: Det faktum att registrering, bilduppladdning, konstant inloggning etc görs lite bökigare än på många andra forum samt då det faktum att många medlemmar har sina klubbstugor att vädra sina åsikter i gör att övriga trådar blir färre och färre. Jag tror mycket av problemet handlar om nyrekrytering, Hififorum har inte fått så många nya medlemmera som postar frekvent.

Nja, det här med att alla forum skulle ha integrerad bilduppladdning är inte sant. SweClockers som är ett rejält stort forum har det t ex inte. Däremot har man en funktion som anpassar bredden på för stora bilder till användarens skärm. AudioKarma.org har det, men ytterst begränsad mängd data för vanliga användare. Fotosidan.se har det, men enbart i ynklig storlek när det gäller forumdelen, även om man säger sig titta på det.

Vad gäller registreringen så gäller som ovan. Tyvärr fungerar det inte på ett så tidseffektivt sätt som vi skulle vilja eftersom mängden tid är begränsad.

Inloggningen ska fungera, men jag vet att det till och från strular för vissa. För mig är jag inloggad en månad, eller vad det är som är livslängden på kakan, så det där med ständigt inloggning stämmer inte om det fungerar som det ska.

Påståendet om klubbstugorna som återkommer vänder jag mig å det bestämdaste emot. Jag kan se varenda vrå av forumet och att några livliga diskussioner av HiFi-typ generellt skulle föras där stämmer inte. Visst finns det några som ibland diskuterar saker mellan några få ögon, men jag är rätt övertygad om att dessa diskussioner inte skulle komma ut på forumet om klubbstugorna inte fanns. De flesta trådar är av en typ som är ganska specifik för klubbstugorna eller också är det rent OffT-snack. Tanken med klubbstugorna är och var att folk skulle träffas "på riktigt" och ha någonstans att knyta ett mer personligt band än ute på forumet.

När det gäller mjukvaran är det beslut fattat om att byta ut den. Det är tänkt att ske under 2011, men man vet aldrig vilka käppar som hamnar i hjulet. Det är en del jobb och alla har sina egna liv att ta tag i samtidigt... Ni ska inte tro att vi sitter och joddlar i en bubbla och tror att mjukvaran håller senaste snitt. Hur det blir med bilduppladdningen då får vi se. Vi har lite tankar, men att lösa själva mjukvarubiten är prioriterat och sedan får vi se hur vi kan lösa det.

quote:
mangs skrev: Jag gillar Hififorum och har det som ett av mina hififorum men pga den dåliga responsen väljer jag ofta numera att läsa till mig info och diskussioner annorstädes.

Jag är inte ute efter att ge mig på någon - man får skriva så lite eller mycket man vill - men jag tycker det blir lite märkligt att komma med dessa konstateranden när man själv har 0,16 inlägg per dag. Det tyder på att man förväntar sig att alla andra ska skriva, men så fungerar det ju inte.

quote:
mangs skrev: Musikdelen här är ett ställe som verkligen skulle kunna blomma med tips på bra välljudande musik men som det är nu är det en forumdel som väldigt få verkar ens titta in i.

Ja, men det har visat sig synnerligen svårt att öka aktiviteten över tid där. Vi hade ett ganska bra tag lite musikrecensioner från ett antal musikintresserade medlemmar, men gensvaret var ofta tämligen magert både i läsningar och kommentarer räknat. Och då låg de ofta även på portalen dessutom, vilket annars brukar ha en rätt tydlig effekt på läsningarna.

quote:
-AG- skrev: Jag tror att forumet skulle tjäna på att minska antalet kategorier rejält. Folk postar inte om för få läser, och ingen läser forumdelar där inga inlägg postas - moment 22. Därför måste man koncentrera aktiviteten till några få kategorier för att få fart på forumet och därmed också kunna locka nya medlemmar.

Ja, nu är vi där igen...
Det här med kategorierna kommer upp lite då och då. För inte länge sedan dök det upp i en annan tråd och då välkomnade Pac förslag framöver med hänvisning till bytet av forummjukvaran. Gensvaret blev ganska magert. Om det ska tolkas som att de flesta tycker att det är bra som det är eller inte bryr sig är svårt att veta. En "sanning" är att de flesta inte säger något så länge status quo råder, utan reaktionerna kommer först när man ändrar något.

Annars är det vanliga i det här sammanhanget två lägen. Antingen är det någon som tycker att det är för mycket kategorier, eller också är det någon som vill ha en ny kategori för ett visst ämne. Någonstans sitter vi i mitten och ska hitta en bra medelväg. Att inte ha några kategorier alls är inte hållbart då det blir oöverskådligt och otroligt rörigt. Personligen är jag helt med på att det behövs en översyn, men vi lär förmodligen inte göra något förrän mjukvaran byts. Förslag är förstås välkomna så kan vi ta med det när vi ska fundera över hur det ska se ut.

Kommentaren om att man inte tittar i vissa forum har jag faktiskt ganska svårt för. Varför ska man klicka sig in i varje del av forumet när man kan klicka på Active Topics? Om man är ute efter uppdaterade trådar alltså, vilket det ju var frågan om. Jag tycker just den funktionen är det absolut största företrädet med just Snitz, som dessutom saknar motsvarighet i alla andra forummjukvaror. De andra använder sökfunktionen och letar upp uppdaterade trådar efter en viss tidpunkt och dumpar ut allting i en enda röra som vanligt sökresultat, medan Snitz presenterar det i ordningen som forumdelarna ligger och med forumrubriken. Att Snitz i övrigt är ganska antikvariskt är nog de flesta överens om, men allt är inte dåligt.

quote:
Goldfinger skrev: Som någon nämnde, ett nytt typsnitt skulle göra diskussioner mera intressanta, så att man tydligt ser vem som pratar med vem, och vem frågan riktas till, citeringsfunktionen på HF visar ju inte ens namnet på den man citerar.

Som sagt, vi vet...
Vad typsnittet har med saken att göra begriper jag dock inte. Ska vi ha Wingdings?
Typsnittet ska vara något som är läsbart och fungerar på de flesta datorer. Idag är allting Verdana genomgående och det är profiltypsnitt. Jag misstänker att det inte kommer att ändras i första taget, men man ska väl aldrig säga aldrig. Som känt så är typsnittet lokalt så att försöka vara väldigt spännande på den punkten fungerar inte så väl.

Citeringsfunktioner är en historia för sig eftersom de gärna fyller upp sida upp och ned med bara citat till ingen nytta. En del vill ha linjära diskussioner och en del vill ha trådade så det är en annan sak som går att diskutera i evighet. Det vanligaste är dock nog att folk föredrar det förra, fast jag har inte direkt någon SIFO-undersökning som stödjer det påståendet. En känsla jag fått alltså. De som vill ha trådade brukar dock vara väldigt entusiastiska över det.

Puh... Tangentbordet har träningsvärk.

Jag vill också passa på att tacka de som har något positivt att säga också! Det är ju inte så mycket att bemöta eller diskutera för oss utan det är bara att tacka och ta emot.

Edit: Tog bort en halv mening som smugit sig in av misstag.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/05/03 :  18:34:15  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Den ser ut precis som den gjort sedan Hedenhös, d v s manuell individuell hantering av medlemsansökningar (registrering i mjukvara + presentationsbrev + förhoppningsvis godkänannde av ansökan).

Hmm kan inte minnas att jag skrev något presentationsbrev när jag blev medlem men jag kanske minns fel...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/05/03 :  18:51:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag vet inte exakt när det infördes, men det som är helt säkert är att det var innan jag blev medlem. Det var i början av 2005, så någon nyhet är det definitivt inte.
Om jag skulle pressas till att gissa skulle jag säga 2004 eftersom Pac då kommit in i ägandet av forumet. Du behöver alltså inte minnas fel, men någon nyhet är det som sagt inte.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2011/05/03 :  22:41:36  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
citeringsfunktionen på HF visar ju inte ens namnet på den man citerar

Något som jag också saknar.
quote:
FBK, apropå att aktiviteten sjunkit och med tanke på vad jag skrivit tidigare i tråden: Hur mycket har du själv skrivit de senaste 1-2 åren? Ser du något samband?

Ganska lite.... förr så skrev jag varje dag. Sista 2-3åren så har jag inte skrivit mycket alls någonstans, utan det har mest varit läsande. Men min närvaro här kommer öka lite grand då jag fått tillbaka lite av det där suget som jag hade förr när det gäller Hifi.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/05/04 :  09:13:36  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag vill bara förtydliga än en gång Ztenlund att jag verkligen gillar HF och är full av beundran för de som driver det ideelt. Just därför tycker jag det är synd att det inte är lika livat som tidigare. Det faktum att många medlemmar upplever att aktiviteten gått ned må vara sant eller ej men det ligger i allas intresse och ansvar att se till att vi får ett mer levande forum. Dels genom att diskutera mer, jag tycker nivån på diskussionerna soom förs oftast är på en trevlig nivå, speciellt i DIY där alla verkligen försöker hjälpa till och accepteras som de är.

Sedan är det tyvärr så att utseendet, inloggningen, utebliven citat-funktion, ingen bilduppladdning etc, gör att stressade själar (likt jag själv) ibland läser och vill kommentera men pga att det är något bökigt att bidra så själv så väljer jag att istället vara tyst. Om ni nu ändå skall göra om forumet så tycker jag sakerna ovan är det viktigaste att få till.

Sedan tycker jag mängden inlägg per dag är något irrelevant då jag varit utanför hifi-träsket i över 5år då jag knappt besökt forumet. Dessutom handlar det väl inte om att flest poster vinner? Tittar man i de intressanta Hifi-diskussionerna är det inte bara de med många poster som bidrar? Däremot är det ju många långlevande trådar likt röda tråden, vad lyssnar du på där det är lätt att samla på sig många poster om man ser det som ett självändamål.

När det gäller bilduppladdningen så vet jag vissa forum som bara har det tillåtet i valda delar av forat, det skulle kunna vara en kompromiss. Just vår hobby är ju annars en hobby där man gärna vill visa upp bilder på utrustning, detaljer, mässreportage, DIY etc. Pga detta tycker jag det är viktigt att kunna kommunicera lättare med egentagna bilder.

Slutligen: vi medlemmar måste själva bidra med att vara med i fler livliga diskussioner och föra fram saker som kan vara av intresse för andra. Det är även viktigt för de som faktiskt postar sina idéer att få någon form av respons. Att skriva til lett svart hål känns föga motiverande.

Edited by - mangs on 2011/05/04 09:22:49
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000