HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 helg i stockholm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/26 :  23:11:47  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Gott folk,

förra helgen åkte jag till Stockholm och passade på att besöka Ljudmakarn och Sontec. Båda affärerna får med beröm godkänt för service med några extra trevlighetsplus i kanten för Ljudmakarn.

Tanken med besöken var att leta efter något kul försteg som jag skulle kunna köpa till mitt Rotel 991. Högtalarna hemma är Mirage M5si och cd en moddad Rotel dac + drive. Jag har en del problem hemma med akustiken, det är för mycket bas helt enkelt och hade således tänkt mig ett kallare mer analytiskt försteg för att kompensera lite. Rumskorrigeringar är svårt att göra i min lägenhet...

Hos Ljudmakarn lyssnade jag på Amphion Argon II, Cairn cd med uppsampling och förstärkare, klass A-burken, och sedan även Musical Fidelity integrerat. Inga försteg alltså, men det gjorde inget för det var kul ändå.

Amphion kan rekommenderas, jätteskojigt och bra ljud. De kan gå djupt ner i basen och de är riktigt hyggliga hela vägen upp. Snygga är de ju också.
Dock så tyckte jag att någon del av elektroniken var ganska kall och hård, vi började med Cairn + Cairn. Tex akustiska gitarrer, cymbaler och hi-hats var ganska kantiga och livlösa. Somliga skulle säga analytiska men när det går över gränsen påminner det mer om "data-plick-plock" än levande instrument.

Vi bytte då till MF-förstärkeri och då tyckte jag det blev mycket bättre. En annan värme som gav t.ex. ovan nämnda instrument kropp och liv, det lät lite mer på riktigt helt enkelt. Dock så blev det hela lite slöare, inte samma attack, men det var ingen större skillnad.

Min vinnande kombo hos Ljudmakarn blev således MF + Cairn cd och Amphion är som sagt en höjdare.

Raskt vidare till Sontec - en affär med mycket godis må jag säga. Synd att inte plånboken uppskattar min smak

Där kopplades det upp ytterligare ett par stativare, JM Lab Electra xxx (ca 15000), ett Adcom slutsteg (som skulle påminna om mitt Rotel 991 jag har hemma) och Rega Planet cd. Förstegen som testades blev Rega Cursa och Thule pre.

Högtalarna var jättetrista i jämförelse med Amphion, klen bas, alldeles för skrikig diskant och ingen större spelglädje. Stela och analytiska helt enkelt.

Rega Cursa gjorde musiken ganska så rapp och rolig men återigen tyckte jag att det blev för dataliknande ljud på många instrument och det fick aldrig riktigt liv.

Thule däremot gjorde precis som MF att musiken vaknade till liv och gitarren lät som en gitarr, saxofonen fick en kropp osv. På samma vis som MF så tappade dock musiken lite attack.

Kontentan av Sontec var att Thulen kanske skulle ge det hela lite väl mycket värme hemma dock så var det ett mycket bättre alternativ till Electran än Rega.

På lördagen så smet jag in på Hifi Art. Detta blev det dock inte mycket av för det var massvis med folk, stängningsdags och stressigt. Försäljaren pratade dock med mig ett par minuter och slutade med att be om ursäkt för att han inte hann med idag men hälsade mig välkommen tillbaka en annan dag. Trevlig kille i alla fall.

Lite klokare än före mitt Stockholmsbesök blev jag dock, framför allt så fick jag lyssnat på lite prylar jag tidigare inte haft tillfälle att höra.
Min tanke var att jag skulle gå till ett par affärer i Gbg och låna hem det jag hade lyssnat på för att utvärdera hemma.

Om ni fortfarande orkar läsa detta långa inlägg blir den sista informationen följande; hur det gick med hemlåning i Göteborg blir nästa topic, får se om jag hinner imorgon.

/Jonas

Edited by - kungpingvin on 2003/01/26 23:13:53

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/26 :  23:35:34  Show Profile Send ekman a Private Message
jag vet vad som hände med hemlåning i göteborg =) känner mig speciell nu
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/26 :  23:53:29  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Hur gick det med din hemlåning då Ekman? Svänger det?

/Jonas
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/27 :  00:04:14  Show Profile Send ekman a Private Message
jadå det svänger rejält vill jag lova =) helt ruggig bas upplöst och tight som få däremot är jag inte helt nöjd med diskanten men det var jag inte med min gamla spelare heller undrar vari det problemet ligger...

svänger det hos dig också? =)
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/27 :  00:05:34  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Det svänger som tusan, mer om det i nästa topic

/Jonas
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/01/27 :  08:56:37  Show Profile Send K-man a Private Message
K-pingvin!

Låter som det var klart givande besök! Illa att jag fastnade i möte!! Hade hellre lyssnat på prylar!

Även jag ser fram emot "hemlåning i Gbg-topic:en!"

\\K-man
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/27 :  10:51:17  Show Profile Send Peder B a Private Message
kungpingvin: Väntar med spänning. Jag har beställt en Cairn Fog-2 CD från Ljudmakarn (har inte fått den än) och är därför intresserad av dina intryck av denna! mvh // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/27 :  11:16:17  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Peder B,

kort om mina intryck av Fog2: den spelade bra

Det är lite svårt att säga eftersom jag aldrig bytte cd hos Ljudmakarn och fick därmed ingen referens. Betänk att det var första gången jag lyssnade på samtliga prylar.

Tyvärr alltså, vill/kan inte säga mer.

Hoppas dock på en recension av dig när du väl får den. Hur lång är leveranstiden förresten?

/Jonas
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/27 :  11:28:55  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag beställde min den 16:e december så väntan har varit lååååång!

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2003/01/28 :  17:03:51  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Japp och vi är hemskt ledsna för detta. Anledningen till att det tagit sådan tid är att vi sålt slut på de vi har haft i lager och vi har fått beställa nya från Frankrike.

Nu är det så att man har haft produktionproblem med uppsamplingskorten till FOG:arna, men fördröjd leverens som resultat.
Problemet har varit något så 'löjligt' som komponentbrist!
Vi har verkligen försökt påskynda processen ska ni veta, men inte lyckats då man ej lyckats frambringa komponenter i tillräcklig skala.

Vilket fall som helst, på torsdag denna vecka (dvs den 30:e) kommer de att skickas från Frankrike !
Så den är på väg Peder, snart är väntan slut !

Hemskt ledsen för detta dröjsmål, ursäkta oss !

Mvh
Thomas
Teoism Audio AB

quote:
Originally posted by Peder B

Jag beställde min den 16:e december så väntan har varit lååååång!


Live Long And Prosper !
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/29 :  15:04:38  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag är helt säker på att Ljudmakarn kompenserar den lååånga väntan på något sätt så att jag blir glad igen! // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000