HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 hemlåning i Gbg - del 1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/27 :  10:50:31  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Gott folk,

efter en datorkrasch så är det andra gången jag skriver det här, var nästan färdig när skiten dog. Om det känns något rumphugget emellanåt så beror det helt enkelt på att jag känner mig lite less på att skriva samma sak om igen. Tur att jag gör det på arbetstid ;)

Efter Stockholm var det så dags för hemmaplan och lite hemlåning. Jag siktade på försteg eller integrerat mellan fem- och tjugotusen kronor.

Första butiken fick besök i fredags, Ågrens Hifi. Ett väldigt trevligt bemötande och god service, bästa besöket jag har gjort där.

Till att börja med ville jag stilla min nyfikenhet på de snygga Bladeliuskonstruktionerna Amplifix och Cdfix. Högtalarna var Monitor Audio s8 silver.
Tyvärr levde ljudet inte upp till designen. Inget ös och burkighet, på en låt lät det som om trummisen var inspelad med en leksaksvirvel inne på dass, med mikrofonen på andra sidan dörren. Ingen succé alltså.

Försäljaren bytte cd och menade på att Cdfix inte är någon optimal kombination med Amplifix. Istället kopplades Arcam fmj cd23 in. Nu hände det grejer, bättre driv, mindre burkighet, bättre ljud på alla punkter faktiskt. Dock var det fortfarande inte så särskilt imponerande.

Nästa byte: ut med Amplifix och in med den integrerade Arcam fmj 32. Nu hände det grejer igen minsann. Den här gången var det riktigt illa. Skrikig diskant, platt ljudbild, bortglömd bas och överanalytiskt i ordet sämsta bemärkelse. En kombination jag inte skulle stå ut länge med.

Försäljaren bytte ganska snabbt när han såg att jag skar tänder till Arcam cd82. Ett antal tusenlappar billigare och ett ljud som jag uppskattade mycket bättre. Mjukare, instrumenten fick lite liv och kropp igen, på det hela taget bättre.

Ännu hade jag dock inte hittat något som jag var direkt sugen på att plocka med mig hem för vidare utvärdering. Försäljaren tyckte jag skulle sitta kvar ett tag till för att lyssna på en annan grej.

Det var dags för något jag aldrig lyssnat på. Nu kopplades en Meridian cd in (36000), Meridian försteg (25000) och ett Bryston 4b sst (34000?). Okej, prisnivån skiljer sig markant men halleluja, här svängde det. Fy vad bra det lät. Allt satt banne mig på plats. Ett stort leende spred sig i mitt ansikte. ”Så här ska det ju låta”.
Ett försök att beskriva det vore att ljudet verkligen släppte från högtalarna (billiga i sammanhanget), separerat men ändå homogent dvs de olika instrumenten hördes alla men de spelade ihop och inte var för sig som jag har upplevt med vissa överanalytiska saker. Klangen var underbar, akustiska gitarrer hade verkligen en kropp och röster var helmysiga. Distade gitarrer i form av Queens of the Stoneage spelades med riktigt bra driv och ljud. Här var helt klart vinnaren för dagen och för den delen en av mina bästa hifiupplevelser i butik.

Eftersom närmare 100 000 är lite mycket pengar för mig så frågade jag om det inte fanns något lite billigare av Meridian. Fram kom den integrerade 551 för 16 000 och en cd för 21 papp. I med samma skivor och i med fler skivor och ut med försäljaren och i med ännu fler skivor, och så hade jag kunnat hålla på. Ljudet skiljde sig väldigt lite åt från den 60 000 kronor dyrare uppställningen, i alla fall inte med de här högtalarna och i det här rummet. Dagens absoluta vinnare var härmed utsedd och första hemlånet var spikat: Meridian 551.

Jag var som ett litet barn när jag klev ut ur butiken och var tvungen att ringa hifikompisen och snacka av mig lite. Glöm Linn vad gäller stampa takten, det här var boogie och driv och alldeles underbart bra ljud för hela pengen.

En lång del 1 är slut. Vi ses kanske i del 2.

/Jonas


Edited by - kungpingvin on 2003/01/27 11:17:59

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/27 :  11:51:10  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Så det kan gå.allt som är svindyrt behöver inte vara bra i allas öron.Hoppas du hittar något du gillar.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/27 :  12:31:36  Show Profile Send Peder B a Private Message
Meridian gör trevliga CD spelare, 507 heter väl minstingen för 21000.- väldigt bra driv i den! // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/27 :  12:54:27  Show Profile Send Timbre a Private Message

Synd att inte Bryston tillverkar CD-spelare.
Deras förstärkare (har bara lyssnat på två) verkar ju vara toppengrejor.
Är det inte Bryston som lämnar en ovanligt lång garanti...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/27 :  13:40:29  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Stämmer bra det...20 år!

Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:31:16  Show Profile Send Jadde a Private Message
Ser trevlig ut




Edited by - Jadde on 2003/01/27 15:08:49
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:56:15  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Kylflänsarna är jättevassa, aj aj aj

Jag skulle kalla den fulsnygg, med lite mer dragning åt ful. Ruskig 80-talskänsla över deras prylar i alla fall.

Deras fjärr ska vi bara inte tala om, en tvåhands bordsmodell...

Ljudet är dock inget 80-tal, det är bara bra.

/Jonas
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/01/27 :  15:02:17  Show Profile Send Jadde a Private Message
Så sant, mer ful än snygg. Vad har du annars för grejer hemma? högtalare osv?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/27 :  15:36:52  Show Profile Send ekman a Private Message
påpekas kan väl också att jag just nu har cdn i samma serie hemma på lån ifrån ågrens meridian 507 heter den och spelar riktigt riktigt fint drivet kan man inte klaga på iaf =) enda nackdelen är priset och att inget av det jag lyssnade på i butiken ens var i närheten =(
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/27 :  16:01:52  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Hemma hos mig står Mirage M5si på golvet, en Rotel dac + drive i hyllan och fram tills nyligen ett Cyrus slutsteg, för ett par veckor sedan utbytt till ett Rotel 991 samt ett McCormack försteg.
Nu är det bara cd och högtalare som är kvar av den konfigurationen

Mer info i kommande del 2.

/CliffhangerJonas
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2003/01/27 :  20:25:17  Show Profile Send escape a Private Message
Jag lyssnade också på Meridian & Bryston på Ågrens, först med Audiovector M3, M3 super & M3 signature. _Mycket_ trevlig upplevelse även om M3 inte riktigt är min typ av högtalare. Sen bytte vi till Mirage OM7 och då var det kört Om två månader står dom hemma i mitt vardagsrum. Högtalarna alltså, elektroniken får vänta ett tag till
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/01/28 :  07:09:28  Show Profile Send Danne a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre


Synd att inte Bryston tillverkar CD-spelare.
Deras förstärkare (har bara lyssnat på två) verkar ju vara toppengrejor.
Är det inte Bryston som lämnar en ovanligt lång garanti...



20 års garanti. Ska visst vara överföringsbar till de som köper begagnat också.

/Danne
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/28 :  07:35:38  Show Profile Send Peder B a Private Message
ekman: I en jämförelse som jag var med i att göra spelade Meridian 507 bättre än tex. Krell KAV 280CD på alla parametrar tyckte vi så till dess pris är det nog svårt at hitta något bättre. Storleken och utförandet skiljer ju en del mot mer traditionella produkter så rent estetiskt är det väl snyggast att enbart använda Meridian produkter tycker i alla fall jag! // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/28 :  16:07:21  Show Profile Send ekman a Private Message
peder jag var faktiskt inte helt nöjd med meridianen men jag har inte hört krellen så ska inte säga nåt men meridian var asbra i basen osv grymt driv men mellanregister/diskant var inte så lugnt som det kunde varit och värme saknades också röster blev inte roliga att lyssna på tyvärr för basen dynamiken och drivet räcker nästan för att köpa den =)
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/28 :  16:42:25  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Ekman det kanske går att att fixa med en lugnare kabel. Jag tror att varje gång man byter en komponent i sin anläggning. Så får man börja om från början, se till helheten och prova med andra kablar. Annars så ger du den nya komponenten fel förutsättningar, samma som den gamla och det kanske inte alltid är rätt.

/Janne
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/28 :  17:07:10  Show Profile Send ekman a Private Message
jag hade silk signalkabel till den och den är ju inte speciellt ljus så jag vet inte vad du menar om jag ska köra en jättedov kabel eller vaddå?
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/28 :  18:04:45  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
En lite bättre Purist skulle förmodligen lungna ner diskanten.

/Janne
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/28 :  21:41:57  Show Profile Send Peder B a Private Message
ekman: Ska du bli ännu mer nöjd så får du nog punga ut med 36000.- för 588:an som förbättrar de parametrar du klagar på!

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:48:48  Show Profile Send ekman a Private Message
peder nja tror jag ju inte det finns nog cdspelare so msmiskar 507an i diskanten och mellaregister i samma prisklass och under också tyvärr lär dom inte ha samma fina driv och upplösning i basen
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/29 :  06:26:59  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Kul att du upplevde att det blev sämre med dom dyrare Arcamgrejerna.
Dessutom att den billigare spelaren (cd82) var bättre än Fmj.

Jag antar vidare att du gillar rock och pop mm och lyssningssejouren gick i den stilen? Kan ju vara så att en jazzdiggare eller någon som lyssnar på klassiskt kommer till en annan slutsats.

Ågrens är mycket förtjusta i Meridian. Det har varit ett av deras riktiga favoritmärken i många år. När dom demonstrerar meridian brukar dom puscha lit extra och med viss rätt för gillar säljaren vad han säljer är det ju bra.

Personligen har jag faktiskt tyckt att Meridian genom åren har låtigt lite ursäkt uttycket luddigt. Det har känts som om en del av informationen har gått förlorad någonstans. Alltså lite tamt. Glömmer aldrig för ca 15 år sedan när jag och den dåvarande säljaren körde jämförelse med min gamla Marantz cd72 och en Meridian för 4ggr pengarna och skillanderna upplevdes rätt försummbara.

MEN..

Det har ju hänt saker sedan jag lyssnade ordentligt på märket. Det var säkert 5-6 år sedan. Det känns som om det är dags för en lyssningsrunda igen nu när SAT elektroniken är såld. Jag har ju mer eller mindre bestämt mig för Advantage men vi får se. Skall ta med mig lite vismusik, lite god jazz, blues och klassiskt så skall vi se om jag ställer mig i hyllningskören. Ex Naim låter jäkligt kul på populärmusik men kommer till korta enligt mig på klassikt, jazz och mer stilla musik. Allt låter liksom ...Naim

Enligt ovan testare så var ju Merirdian bra på dom parametrar jag tyckte var deras svagheter tidigare. Detta skall bli spännande

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/01/29 :  07:32:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Dan, då du skall ut och lyssna och tar med dessa skivor tycker jag du skall ge Copland och Primare ett öra. Jag tror att dessa två kan passa dig med den musiken.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/01/29 :  20:01:42  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
kungpingvin! hoppas du blir nöjd med 551:an, jag har själv varit på ågrens & lyssnat på den. jag tyckte den lät ganska trist, så den var verkligen inget för mig. men jag håller med om att de stora meridian-grejerna tillsammans med bryston & M3 signature kunde spela rätt häftigt! vilket cyrus-slutsteg hade du? vad ogillade du med det förresten? jag tycker att cyrus ger betydligt mer driv & attack än meridian. meridian låter dock mer 'neutralt', eller ja, det var åtminstone min uppfattning. jag lyssnade aldrig på fmj förstärkaren... men på A85:an & på A75:an med P75 slutsteget... Jag tyckte alla kombinationerna var urtrista utom den med bryston steget. meridian 551 hade neutralitet, men saknade klös. A85 hade klös, men saknade neutralitet. A75 + P75 hade ingenting.

men det är kul att det finns produkter som passar alla, lycka till med 551:an! (fast, om jag vore du skulle jag testa cyrus 8 innan jag köpte )

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/30 :  11:58:53  Show Profile Send kungpingvin a Private Message

Jacob_S,

om du läser min andra topic, del två i serien så ser du att det trots allt inte blev Meridian, hittade något ännu smaskigare - med stora vu-mätare dessutom

Cyrus 8 hade jag hemma, mer i samma topic, funkade tyvärr inte.

Personligen tycker jag det är svårt att få något att låta bra i Audiovectors högtalare, det går helt enkelt inte att få ett sterilt lik att spela livfullt
Nu vet jag att många tycker om Audiovector men jag gör det verkligen inte Tur att det finns så många olika prylar så att alla kan få sina klangideal uppfyllda.

/Jonas
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/30 :  14:16:29  Show Profile Send ekman a Private Message
håller helt med pingvinkungen om audiovector? har mkt svårt att förstå vem dom ska appelera till...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000