Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/04/28 : 12:17:35
|
Varför skriver jag så?
Ja, jag är inte helt klar över det. Men, tanken uppstod efter att jag surfat omkring lite för att ta del av resonemang kring placering av dipoler i rum.
Vill börja med att skriva att jag inte menar att tekniken (i detta fall akustiken) är okomplex eller enkel. Jag vill bara pröva tanken på huruvida upplevelsen är betydligt mer komplex än tekniken.
Det som slår mig är den - för mig - förvirrande flora av tvärsäkerheter. Och det spretiga utbud av metoder som påstås vara "rätt".
Nu gäller detta naturligtvis inte specifikt dipoler i rum, men reflexionen uppstod i surfandet efter texter kring det ämnet.
En av mina funderingar kretsar kring hur man kommit fram till sina resultat. Går det kanske - emellanåt - till sålunda: 1 Man börjar med att räkna 2 Man kommer därefter fram till ett "borde" (eller ett "såhär är det!") 3 Man tillämpar detta fysiskt 4 Man får en akustisk upplevelse som till del styrs (påverkas) av punkt nr 2
Jag är för närvarande inne på att våra akustiska upplevelser i väldigt hög grad styrs av diverse "borden".
En liten koppling kan kanske vara huruvida människan har lättare att ta till sig resonemang (riktiga eller felaktiga) eller om vi har lättare att ta till oss upplevelser. Dvs upplevelser helt frikopplade från alla "borden".
Blindtester, högtalare dolda bakom draperier eller osäkerhet om vilken av apparaterna där framme som faktiskt spelar, ligger nära ovanstående tankar.
En såpass enkel tanke som att helt enkelt lura lyssnare och därmed påverka deras upplevelse är väldigt intressant, tycker jag. Nu menar jag inte att man skall lura folk att köpa saker till oskäliga priser etc. Det jag syftar på är själva experimentet.
För att återknyta lite till inledningen av inlägget, dvs hur fungerar dipoler på bästa sätt i ett rum:
Låt säga att en viss "Hifi-Nisse" blivit övertygad om att 1/3-metoden är det allra bästa sättet att nå ett bra resultat.
Han kan ha övertygats på olika vis: 1 Läst att det "är" så, skrivet av någon han hyser tillit till (av vilka skäl somhelst). 2 Fört egna resonemang och beräkningar och nått den slutsatsen. 3 Eller en kombination av 1 och 2. Han tillämpar därefter metoden och pga just ovanstående så upplever han ljudet positivt.
En viss "Hifi-Hasse" bjuds in att lyssna på Nisses resultat: Han är övertygad om att 1/3-metoden är irrelevant eller helt enkelt felaktig. Innan han sätter sig att lyssna, får han dock veta av Nisse att 1/3-metoden är tillämpad. Hasse upplever ljudet negativt.
"Novis-Gösta" vet ingenting om hifi. Men han är en trevlig kompis och får vara med trots sitt ointresse för hifi. Han är ovan att analysera ljudupplevelser men imponeras av ljudet i största allmänhet.
Det fysiska vågmönstret i rummet är naturligtvis likadant oavsett om Nisse, Hasse eller Gösta sitter i lyssningsfåtöljen.
Nisses, Hasses och Göstas "gränssnitt" skiljer sig däremot åt. Signalbehandlingen i "deras inre" skiljer sig åt. Upplevelserna blir olika.
Vad vill jag säga med detta? Kanske någon (alla?) frågar sig. Kanske inte så bråttom med en slutkläm, men till exempel så vill jag lyfta frågan om påverkan av "teknisk placebo". Med "teknisk placebo" menar jag att upplevelser påverkas av "borden", övertygelser, förutfattade meningar, överdriven tillit till en metod eller någon person. "Teknisk placebo" kan - enligt mitt synsätt - bottna i allt från påverkan på den okunnige och aningslöse till påverkan hos den välutbildade och väl insatte.
Nu får någon annan ta vid. :) |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/04/28 : 14:37:45
|
Intressanta tankar! Visst är det så att våra lyssningsupplevelser påverkas av vår sinnestämning och våra erfarenheter och ideal. Även erfarna lyssnare kan hitta nya områden som de lär lyssna in sig på och plötsligt kanske man kritiserar något som man aldrig tidigare hört även om det funnits där i större utsträckning. Desto mer påläst jag är inom något område inom Hifi, desto mer upplever jag dessa brister. Rumsakustik verkar vara ett sådant ämne. Innan man är medveten om hur mycket rummet påverkar upplevelsen verkar det som om man kan ha överseende med ojämn frekvensgång spridning, utklingning etc men så fort man blir mer kunnig, aningen genom påläsning eller experimenterande blir man mer känslig och upplever denna "egenhet" på ett mycket tydligare sätt. Sedan jag började labba med rumsakustiken hemma brukar jag uppleva bra resp. dåliga rum på ett mer utmejsat sätt. jag har blivit mer känslig och mottaglig på gott och ont.
jag tror inte detta är något unikt för Hifi utan rent allmänt så blir man mer medveten och influerad av saker som man finner ett intresse i.
Går jag in med en klar bild ang. vad jag föredrar desto svårare blir det att övertyga mig om motsatsen. Desto starkare övertygelse desto svårare. är det hugget som stycket vad man föredrar kanske det räcker med lite övervikt för motparten för att man skall svänga och erkänan att det andra är bättre. Är man däremot hardcore barcelona-spporter krävs det mycket innan man erkänner att man tyckt Madrid varit bättre i ett El Classico.
Känslor är till högsta grad involverade i våra lysninsgsessioner. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/04/28 : 15:21:46
|
Än så länge finns det ingen teknik som är lika komplex som vår hjärna. Det räcker väl som svar? |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/04/28 : 16:14:46
|
quote: Än så länge finns det ingen teknik som är lika komplex som vår hjärna. Det räcker väl som svar?
Hmmm, kan det ha att göra med att det är vår hjärna som skapar tekniken ... |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2011/04/28 : 18:26:00
|
Ju bättre ljudkvaliten blir generellt, ju mindre skillnaderna blir mellan sämsta och bästa, desto större roll spelar förmodligen psykoakustiska fenomen in. Jag har själv en massa förutfattade meningar om vad som låter bäst inom hifi men är samtidigt ganska övertygad om att jag lätt skulle kunna bli lurad vid ett blindtest. Dessutom är det ju inte alltid solklart att en musikupplevelse blir som störst när ljudkvaliten är som bäst. Ibland kan ju musikåtergivning snarare handla om att ge en illusion av nåt fantastiskt naturtroget än att verkligen vara det. Det är sannerligen inte några okomplicerade sammanhang! |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/04/28 : 18:52:23
|
Inget konstigt att det upplevda lyssningsintrycket kan påverkas starkt av förutfattade meningar och viljor som drar åt olika håll. Det enklaste exemplet av alla måste ju vara när man som "gör-det-självare" precis är klar med något projekt. Min egen upplevelse är att jag alltid vill att det ska låta jättebra. Det gör att jag inte litar på mina egna intryck pga just placebo effekten. På samma sätt har vi nocebo effekten då vi vill/förväntar oss att något ska vara dåligt. |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/04/28 : 22:08:33
|
Det intressanta är ju att det tycks finnas flera påstått riktiga riktlinjer: Tex Cardas-metoden för högtalarplacering, Linkwitz metod, 1/3-delsmetoden. Eller att en dipol måste stå minst 60 cm från sidovägg. Eller att den kan stå dikt emot sidoväggen.
Alla metoderna kan ju tillämpas. Varje metod kan ge upplevelsen av att vara bäst.
Tror man på en viss metod - av någon orsak - så är det sannolikt att man också upplever just den metoden som den som ger det bästa resultatet. Tilltron till en viss metod kan alltså leda till att man "får för sig" att det låter bäst så.
Jag läste tex fel (slarvigt?) ur Magnepans manual. Hade fått för mig att det stod att diskanten skulle vara lite längre från örat än basen. Ställde därför upp skärmarna så, och tyckte att det lät bäst på det viset.
Av en händelse läste jag manualen på nytt långt senare: Såg då att det stod att man skulle lyssna on axis... Gjorde som det stod och fick en bättre upplevelse.
Ett exempel på vad jag menar med Teknisk placebo. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/04/28 : 23:12:14
|
Precis. :) Om någon välkänd profil som man ser som kunnig uttalar sig så påverkas man oavsett om man vill det eller ej. Om någon kompis lovordar något så fastnar det också. Ibland blir man nyfiken och ifrågasätter och ibland börjar man tro på det på ett undermedvetet plan. Hjärnan är en makalös manick. :) |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/04/29 : 12:03:33
|
Jag tänker lite som markusA. Om jag läser i en Hifi-tidning att en rörstärkare låter varmt, mjukt osv osv så tror jag ju som köpare detta och utgår då ifrån detta när rörförstärkaren är inkopplad. Om den sedan låter varmt eller inte, ja det måste ju vara upp till lyssnaren att höra/avgöra. eller tänker jag fel här
Ja med detta menar jag att hjärnan är ju inställd på något och då kanske även öronen hör detta? Ja bara en tanke
mvh.. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/05/01 : 09:30:18
|
Det är nog sällan som vi "invigda" får chansen att lyssna med ett helt förutfatningslöst sinne, utan förväntningar, utan att lyssna blint för att pricka in skilnader i AB-test. Vi har läst för mycket, har våra uppfattningar omedvetet tunade. Men visst är det härligt när man får en aha-upplevelse. Mina senaste var när jag hörde Magnepan 1,6qr på AC för ett år sedan, Jag hade ändå farhågor om hur de lät, tunnt, luftigt med grymt perspektiv om man hade tillgång till ett skruvstäd. Till min glädje lät de varmt, fylligt väldigt naturligt, lättflytande inte alls som jag bestämt mig för. I och med dessa högtalare fick en annan av mina förutfattade meningar en rejäl törn, EKK lät hårt och grynigt, otydligt i basen. NEJ, inte alls med Magnepan, dom lät bara naturligt. Nu kör jag inte med EKK utan den något bättre type-4 från AQ, ja faktiskt så är den det. Jag har numera kastat ut mina förutfattade meningar genom fönstret, helt ofärgad är jag nog inte ändå. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2011/05/01 : 09:57:07
|
Jag fick en riktigt överraskning hos gcs, stora JBL-are med Velodyne DD18. Spelade riktigt bra! |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/05/01 : 11:08:52
|
Och vilken inställning/förväntning hade du då som gick bet. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2011/05/01 : 11:42:14
|
Hade lite PA-fördomar gentemot JBL, starkt utan tillräcklig finess eller värme. Där gick jag bet helt. Subens integration i ett litet rum var också en överraskning. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/05/02 : 09:15:32
|
"Vi" är nog den absolut största variabeln i en lyssningsupplevelse. Vi människor har ju den där jobbiga egenskapen smak som kan få mig att spotta ur mig en klunk av en hemsk 5000 krs champagne men gärna klunka i mig en 19,90 krs Coca Cola, trots att det visst inte skall vara så. (enligt prissättningen)
Smak, förväntningar, förebilder, ideologier, erfarenheter mm kan variera en upplevelse så mycket mer än ett motstånd eller kabel.
Måndagar är inte annorlunda mot tex torsdagar, men jag hatar måndagar lik förbenat.... Veckodagar är ju en av människan skapad uppdelning. Man kan lika gärna kalla nästa måndag för "dag nummer 370926 efter urkelnummer 2" om man vill, men det hjälper inte mig när jag trött och seg som en slemmig torsk, släpar mig upp ur sängen för att gå till jobbet. |
|
|
|
Topic |
|