Author |
Topic |
|
PK
Member
64 Posts |
Posted - 2011/03/31 : 00:09:44
|
Jaha då blir man väl hängd av dessa sk.hifinissar. Köpte efter modigt övervägande en minu usb dac från Hong Kong. Färdig klappad och klar för 88£ inkl frakt after att ha läst mycket om denna på US forum så,well what the heck,£90 jag köper!!! Usb och spdif ingång en analog ingång och analog ut. Den ser ut så här.
http://cgi.ebay.co.uk/AUNE-HIFIDIY-NET-Mini-USB-DAC-Headphone-Amp-MK2-NEW-/330403583026?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ced969432#ht_6915wt_1046
Såklart hade de skckat med fel buttplugg,fick en väggdosa för kina tror jag.Men jag hade en reglerad nätdel med stor kondensatorbank redo som var till ett försteg som jag lånade för att kunna lyssna på Aunen. Jaq lyssnar till 90% i hörlurar så detta är bara hörlurs lyssning och utkommandet av detta. Jag använder följande för mitt hörlurslyssnande. Äldre Pioneer PD 75 helt eller delvis ombyggd av Mattias Stridbeck med nytt analogsteg och klocka och dyl.Hans hörlursförstärkare EAR 90 med NLE 11 pot.Beyer dynamic dt880 samt andra hörlurar senn grado stax och dyl.Jag har kört min ombyggda PD 75 mot Benchmark och ,DÖTT LOPP. Så jag vet hur den är som referens. Jag kopplade in den kinesiska dac hörlursförstärkaren digitalt och satte cd på repeat och gick o bastade. Efter en bastu två filmer två whiskey och 4 folköl. Satte på en cd och lyssnade. Lät bra.Växlade mellan EAR 90 och AUNE. Växlade 10 ggr. HÖRDE INGEN SKILLNAD!!!!!!!! Jag är DÖV:. ????????????????????????????????????????? Bara poten i EAR 90 kostar mer än hela AUNE Vänta till jag bytt OP ampar!!! Hur fasen kan man sälja den för 90£ inkl frakt till dörren från KINA. Jag skulle inte göra lådan för 900 spänn. Ska lyssna lite till men!!! Den låter jäkligt bra den har allt jag önskar samt man kan byta op ampar . Vill ni ha en sovrums dac med analog ingång och USB . KÖP, ni har inget att förlora.Den har 100 timmar inkörstid vänta bara. Jag har byggt lyssnat och haft HIFI i 30 år men mera prisvärt går inte att komma över tro mig. Detta är bara lyssnat i lurar så ta det för vad det är,lurar har inget rum att ta hänsyn till. Bästa köp jag gjort ska köpa en till dottern ochså i födelsedagpresent. Yippiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
PK |
Edited by - PK on 2011/03/31 00:46:39 |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2011/03/31 : 01:00:43
|
Visst är det kul när man hittar guldkorn för mannagrynspengar. Kan bara hålla med, mer väljud för dessa pengar är svårt att hitta. Grattis. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2011/04/06 : 10:35:46
|
Jag har haft i princip samma lite drygt ett år. De finns i lite olika utförande och de som kallas SE eller MKII har Alps RK27 pot och lite kraftigare trissor i hörlursdelen. Den tar ju USB, coax (viss även optiskt som min) och analogt in så den går att använda till det mesta. Lysande liten pryl faktiskt.
Jag är extremt nöjd med min och byggkvaliten är grym för pengarna. |
|
|
jhf
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2011/04/07 : 00:15:08
|
Instämmer, jag är helt nöjd med min efter byte av nätdel. Den som följde med är tyvärr kass. Jag tycker den låter alldeles utmärkt och orkar driva lurar bra om man inte väljer för högohmiga alternativ.
För det priset ryms det dessutom flertalet bastuomgångar med dryck. :-) |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2011/04/07 : 00:43:16
|
Lysande produkt som sagt. Min hade bättre kondingar och precisions motstånd.
På spdif tar den upp till 24bit 96khz. På USB 16 bit 44.1 khz
Jag hade tänkt bygga om den med +- matning men kör nu med stabbad 18v nätdel. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
|
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/04/07 : 11:50:05
|
Tänk om den haft fjärr... |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
flygarjanne
Member
91 Posts |
Posted - 2011/04/13 : 03:55:21
|
skulle den fungera som ett försteg ? eller blir signalen till hörlurarna för låg / hög ? det var väl en analog rca utgång med ? men den är ej volymkontrollerad ?
mvh janne |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2011/04/13 : 04:11:25
|
Det har jag testat. Den fungerar bra som försteg, det blir 1 op + utgångssteg (Tip 41/42) extra i signalvägen. RCA utgången på baksidan är ej volynkontrollerad, man får använda 6.3 mm teleplugg. Utnivån är bra anpassad för att driva slutsteg faktiskt. |
|
Edited by - cittroman on 2011/04/13 04:14:38 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2011/04/13 : 04:21:57
|
Testa av bägge varianter.
http://www.highfidelity.pl/@main-178&lang=en |
|
|
|
flygarjanne
Member
91 Posts |
Posted - 2011/04/13 : 04:59:39
|
Hej Cittroman:
citat: Det har jag testat. Den fungerar bra som försteg, det blir 1 op + utgångssteg (Tip 41/42) extra i signalvägen. RCA utgången på baksidan är ej volynkontrollerad, man får använda 6.3 mm teleplugg. Utnivån är bra anpassad för att driva slutsteg faktiskt.
slutcitat...
det med 1 op + utgångsteg extra i signalvägen var det bara en föklaring hur signalvägen blir eller ett måsste att bygga om den för att ha som försteg ? jag har ett par aktiva högtalare (aktimate mini)och vill ställa deras volymkontroll på max och få en dac som även reglerar volymen.
mvh janne |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2011/04/13 : 06:09:35
|
Det var bara en förklaring på signalvägen. Det enda man behöver göra är att fixa en adapter 6.3mm teleplugg till rca. Jag tror att dom skulle funka bra tillsammans.
|
|
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2011/04/24 : 22:55:03
|
Hej Skulle vilja ha en bra DAC till kinapris till min Squeezbox Duet. Har någon testat det med den här Aune? |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2011/04/26 : 20:05:50
|
Nu vet inte jag hur denna squeezebox låter. För priset vad Aune kostar låter den mkt trevligt men som sagt vet ej hur den står sig gentemot duetten. Köp en och testa vetja du får ju ett hörlurssteg på "köpet" också. |
|
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2011/04/26 : 22:44:24
|
kina-dac:ar verkar överlag prisvärda, köpte en 2008, en keces da-151, gjorde t.o.m. en rescention av den här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68723 ligger runt $300 i dag.
finns modeller med usb, toslink och hörlursförstärkare också
till dags dato har den gått en rond mot squeezebox transporter och en 20Kg cd-spelare från Moon och kommit ur med hedern i behåll båda gångerna.
har inte testat att modda den, mest eftersom jag inte hittat något bättre att jämföra med...
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2011/04/27 : 15:04:15
|
Marcus_ec, den där ser riktigt intressant ut faktiskt, kan du skriva lite om den när du testat den?
saker jag undrade över är om den kör dolby/DTS passthrough även på de analoga utgångarna, en snabb-googling sa att den släppte igenom dolby-strömmen även där, vilket ju verkar vara vansinne.
behöver ett försteg, en sån där med xlr-rca omvandling så skulle jag kunna koppla in subben den vägen....intressant |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2011/04/27 : 19:39:01
|
Okej snabb utvärdering, fick den idag!!!
Blev väldigt väldigt förvånad, till det bättre!
Har gjort en massa förändringar på senaste tiden, tex nya högtalare... Men jag känner att jag hunnit lyssnat så mycket att jag kan ändå säga direkt att jag är toknöjd! Nu vet jag inte om det är att jag kör förbi surroundförstärkaren eller det är dacen? Eller helt enkelt att 1+1 blev klart bra! Dessutom balanserat med ny signalkabel.
Kör nu HTPC Optiskt Wasapi Foobar --> Matrix DAC --> Kablage Transparent Music Link Plus Balanced --> Jungson Duro Slutsteg --> Choseal Högtalarkablage --> Audio Physics Avanti III:
Volymkontrollen funkar kalas med fjärrkontrollen.
Ljudet: Kan man kalla det svärta? Känns som man gick upp ett par snäpp i rent ljud. Brus m.m bortblåst! Basen blev renare... Ja jag är nöjd! Dacen skall enligt rykten gå mot det mjukare hållet och funkar helt perfekt till mina Audio Physic.
Min surroundförstärkare är en TX-SR876 och var nog en stor flaskhals när det gäller 2-kanals återgivningen.
Jag lägger till en till |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2011/04/29 : 21:37:16
|
intressant, kan du testa att köra någon film från din htpc för att se vad den gör med DTS/dolby-spår, om den skickar dem vidare även analogt?
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2011/05/01 : 08:59:53
|
Körde The Eagles i DTS, vill du höra på brus så funkar det bra
Alltså det funkade inte så bra... |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/05/01 : 10:04:22
|
Hoppas du hade vridit ner volymen |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2011/05/01 : 13:37:03
|
det var nog det jag misstänkte, men otålig som jag är beställde jag en för att testa, är jag inte nöjd så har jag iaf en ok hörlursförstärkare till kontoret
lite orolig för den höga gain dem valt på xlr bara, upp till 4v ?? lär väl bli knas om jag kopplar in en dsp där som förväntar sig 0,5-2v...vi får se vad som händer helt enkelt |
|
|
|
Topic |
|