HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kondensatorer i filter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/04/02 :  16:44:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
Om man vill modda sin högtalare o sätta dit tex mundorf eller Jensen, är det då bäst att matcha värdet med en kondensator eller flera paralellkplade som i orginalfiltret, en del förespråkar även sk speedsters dvs små Kondensatorer kopplade över de andra?
Någon som kan det här?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2011/04/02 16:45:22

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/02 :  18:39:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Problemet är att andra kondingar än de som satt i filtren från början kan ändra filterkaraktäristiken.
Det händer att designers tar hänsyn till komponenters parasitelement och räknar med dessa varför en "bättre" spole eller kondensator bara gör saker och ting sämre.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/04/03 :  07:40:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
Helt säker?
Det borde finnas en del vinster att göra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/04/03 :  07:58:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Filter är en verkligt kul del av högtalarna! Här finns massor att göra; vissa ändringar ger stora, avgörande skillnader medan andra ändringar ger sublima men ändå musikfrämjande förbättringar.

Soundbrigade tänker nog främst på spolar, gissar jag. Spolar kan skilja sig rejält åt trots samma mH. Detta rör i dessa fall Rdc, dvs motståndet som all koppartråd lägger till. För ett bas/mellanregister påverkar detta både nivån men också basavstämningen.

Att det finns vinster att göra är självklart! Garanti och slutresultat är två problemområden att väga in i beslutet.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/04/03 :  11:11:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja att det finns att göra är det inget tvivel om, har kollat lite på MUG, magnepan users group,o där moddas det friskt. Jag börjar nog med kondingarna sen vet jag inte om jag ska byta spolen. Den ska ju skära bort höga frekvenser o då vet jag inte om det är någon idè att satsa på finspolar, men själva frågan då en eller många?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/04/03 :  11:34:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Den ska ju skära bort höga frekvenser o då vet jag inte om det är någon idè att satsa på finspolar, men själva frågan då en eller många?

Hur tänker du? Omvänt kan man säga att konding bara skall filtrera bort låga frekvenser...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/04/03 :  11:43:47  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som sagt, har läst en hel del på MUG och de flesta förordar en total xover mod men det finns de som tycker den enkla järnkärne-spolen låter bra och att den tom skulle generera mindre distortion, men jag vet inte.
Det är svårt att hitta exakt rätt värde desutom.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/04/06 :  09:48:31  Show Profile Send Adagio a Private Message

Högtalaren är en Magnepan 1.6qr, jag har sett flera uppgraderingar på MUG forum, sen har en firma i USA, Skiing Ninja, tagit fram ett färdigt kit som rönt mycket goda vitsord.

Över till frågan:

Så här ser filtret ut.
Funderar på att göra en total makeover i extern låda med mundorfkomponenter. Ett problem är att mundorfs kopparfoliespolar ligger på 3,3 mH 0,37ohm och 3,9 mH 0,39ohm och orginalet, järnkärnespole, ligger på 3,5 mH 0,4ohm. Vilken effekt ger de felaktiga värdena och vilken komprimiss bör väljas.
Efter spolen i basfiltret sitter en elektrolytkondensater på 25µF parallelt med baselementet(om jag tolkar rätt) Denna vill jag byta mot en bättre, men värdet verkar lite svårt att matcha, kan välja 22µF och en 3,3µF.
Är detta försumbar skillnad?
I diskantfiltret kan jag välja en 22µF samt en fin liten silver/guld/oljavariant på 0.01µF eller 0.1µF för snabbheten, vilken ger bäst effekt?
Tacksam för svar från luttrade filtertveakare/konstruktörer.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/04/06 :  09:49:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hittade ett alternativt schema som gör det enklare att matcha med standardspolar.

Detta är en rekomenderad lösning men jag är lite nyfiken på vad som ändras rent nivåmässigt mm

Jag har rätt klart för mig att man bör ha så få kondingar som möjligt, gärna en stor och en liten för minimala fel och maximal detaljåtergivning.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/04/06 :  20:50:33  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Mitt råd är att spara originalfiltren och bygg helt nya så att du har en väg tillbaka ifall du inte blir nöjd eller får till det, om du tror på dyrare kondingar så använd de i signalvägen och gödsla inte med svindyra kondingar i paralella applikationer, det är mitt råd, filterkonstruktionen som sådan är dessutom långt viktigare än prisklassen på komponenterna.
En följdfråga är också vad du önskar med modifieringen? Vill du att de skall mäta bättre, eller vill du mest ha det annorlunda för att passa din personliga smak? Värt att fundera på!

PS: Spolar kan du linda av till önskad induktans, därmed inte sagt att impedansen blir precis lika som originalspolen för det.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/04/06 22:44:49
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/04/06 :  21:14:21  Show Profile Send CC a Private Message
Ingen expert på området. Men jag uppdaterade en gång i tiden (mer än 15 år sedan?) min delningsfilter till ett par Avance Delta 3 (pyramidformade betongskapelser) där jag byggde nya filter med kopparfoliespolar och MIT-kondingar och specialmotstånd. Basens kondingar var dock inte MIT. Där placerade jag något från ELFAS dåvarande "bästa". Allt "hardwiret". Allt kablage var Kimber TC. Från elementen till stärkaren. Dyrt blev det. Men värt varje krona!

Jag försökte i möjligaste mån hålla samma värden, men som jag läste mig till på den tiden (inget internet då!) så är det större variationer i rummets påverkan än om jag missade lite o filtret. Och med den erfarenhet jag fick då var att kvalité på komponenter lönar sig. Samt att vara kompromisslös! Sedan så tyckte jag det var intressant att byta ut komponent för komponent och jämföra. Vad jag hörde var att även den mest "obetydliga" kondingen var lätt att höra skillnaden på.

Jag haft samma tanke om att göra detta på mina nuvarande Respons Grand. Men när jag närskådade delningsfiltret på dem så insåg jag att dess komplexiteten var allt för avancerad för mig. Samt att det skulle bli snordyrt! Någon dag överlåter jag nog detta till konstruktören själv...

Min kontenta: Spara originalen så att du kan ha dem som referenser! Läs allt du kan hitta om delningsfilterteknik! Testa sedan att bygga nytt!

Tror inte du kommer ångra dig samt så lär man sig mycket på vägen om man lyssnar noga :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/04/06 :  21:19:08  Show Profile Send CC a Private Message
Glömde svara på din fråga! :-o

Jag satte dit ensamma kodningar av så bra kvalité jag hade råd med och "fuskade" med riktigt bra småttingar parallellt med större värden av "god" kvalité där inget annat kunde göras... Jag hade enbart positiva erfarenheter.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/04/06 :  22:08:35  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Mitt förslag är att du skaffar 4 st 44uf kondingar,två 1m ohm motstånd samt två 9v batterier med lös kontakt.

Sen kopplar du 2 kondingar i serie till diskanten,mellan dom 1m ohm motståndet till batteri+ och från minus till jord.
Med detta tweek kan du hålla dig till kondingar i normal pris.
Skit i guld o silver och liknande.

Batteriet förbrukas inte,det är "bäst före datum" som gäller.
Tekniken kommer från JBL tror jag,sitter i Everest.
Det tar ca:20 minuter att ladda kondingarna.

Tekniken gå ut på att en seriekonding som växlar polaritet med musiken låter illa.
Med 9v batteriet mellan kondingarna så är dom alltid positivt laddade,upp till en viss nivå.
vid hög inmatad effekt så kan man köra 2 batterier i serie 18v.
Jag har upplevt stor förbättring i diskant och mellan reg.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2011/04/06 22:11:53
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/04/06 :  23:00:30  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Det tricket användes även i "Speak/Abyss" projektet som High Fidelity presenterade en gång i tiden, för ca:10-15år sedan.
Har för mig att lösningen blev ersatt av "Mundorf-Supreme" som var helt nya på marknaden då.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/04/06 :  23:04:40  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Hoktuna i vad för typ av filter har du applicerat detta?
Menar du att du satt extrakondingarna seriellt sist i signalvägen innan högtalarelementet?
Är du säker på att det inte påverkar delningsfrekvensen?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/04/07 :  04:43:19  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har kört detta i mina mid och diskant filter.
kondingarna sitta på samma ställe som orginalet.
Om man seriekopplar på mitt sätt så får dom samma värde som orginalet.
Kondensatorn fungerar exakt som orginalet,enda skillnaden är att den alldrig skiftar polaritet.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/04/07 :  04:49:06  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74565&whichpage=3&SearchTerms=altec%2C416
Där finns lite skisser

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/04/07 :  05:06:41  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Eller kör fin kondingar 3st sånna här i varje filter...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74565&whichpage=3&SearchTerms=altec%2C416
Ca: 1000 dollares och den står ju lågt nu

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/04/07 :  09:10:34  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tack för all input, jag börjar få en rätt bra bild av vad jag ska göra och i vilken ordning, nr tipps och även sporrande, nu är jag taggad.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/04/07 :  12:27:18  Show Profile Send mangs a Private Message
Allra bäst är om du har möjlighet att mäta upp de skillnader som sker vad det gäller frekvensgång samt fasgång och impedans för varje enskilt element samt totalen både i normalt och fasvänt läge. Eftersom filtret i ditt fall är hyffsat enkelt kanske det kan fungera utan dessa och enbart gå efter hur det låter men så fort du byter en komponent i signalkedjan till någon med annan spec så kommer filterkarakterisken ändras vilket kommer påverka ljudet, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Är det en seriös konstruktion så är säkerligen de ingående komponenternas karakterstik inräknad.

Om du byter till en större kondensator i serie med diskanten kommer den gå lägre i frekvens. På samma sätt som att en större spole i serie med basen kommer gör att den delar lägre. Givetvis gäller detta tvärtom också med mindre värden. Plockar du bort motstånd på vägen kommer du höja känsligheten i delar av frekvensområdet. Buter du tex ut en hög-RDC spole i serie med basen mot en med lägre resistans så kommer du få ökad output i det högre passbandet. Dvs du kanske plockar bort delar av en baffelkompensation som gjorts medräknat i designen. Alla dessa ändringar kommer garanterat ändra elementens samspel och högtalarens totala output vid olika frekvenser.

Filtret är enskilt troligtvis den komponent i signalkedjan som ger störst påverkan på hur ljudet upplevs. Ett bra designat sådant ger dig ett fantastiskt ljud även med tämligen ingående usla komponenter och högtalarelement. Ett felaktigt konstruerat kommer inte ge dig i närheten av fullt ut av vad du kan förvänta dig av de ingående komponenterna.

Eftersom alla ingående komponenter sedan har en viss tolerans vilket det sällan tas höjd för i produktion finns det mycket att vinna på att se över sina filter. Om man vet vad man pysslar med det vill säga. Att bara byta komponenter planlöst ger nog tyvärr mer problem än välljud.

Min åsikt.

Go to Top of Page

Betelguze
Starting Member

13 Posts

Posted - 2011/04/11 :  22:37:10  Show Profile Send Betelguze a Private Message
Hej,lite tips från mig:
Jag uppgraderade filtret i mina gamla högtalare som jag inte har längre.
Det var självbygg, Challenger från Hifikit, med scan-speak element.
Från början hade jag AUDYN-CAP och ganska tunna trådspolar.

Jag uppgraderade med Mundorf MCap och de foliespolar som de hade på GoldenAge för ett par år sedan.

Vilken skillnad det blev!
Jag upplevde det som mycket naturligare klang och trevligare diskant.
Basen blev dock både renare, men också lite svagare i nivå.
På det hela taget, "bättre" ljud. Jag tror att det var spolarna som påverkade mest, eftersom priset på Mundorf inte var så mycket högre än på AUDYN-CAP, då i alla fall..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/04/12 :  00:38:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Basen blev dock både renare, men också lite svagare i nivå.
Beror på den lägre DC-resistansen i den grövre spolen.

quote:
Jag tror att det var spolarna som påverkade mest, eftersom priset på Mundorf inte var så mycket högre än på AUDYN-CAP, då i alla fall..
Det där begrep jag nog inte riktigt, eller om jag fattade rätt - vill du utveckla hur kondensatorpriset påverkar filterfunktionen?

Tips: Jensen funkar utmärkt i parallell med en större konding, finns hos Svalander.
Jag har använt kopparvarianten, de ger en tyst bakgrund och överdriver inte diskanten med "glitter" (Egentligen distorsion som en del kallar "detaljer". Lyssnar man i verkligheten finns inte det där extra glittret.)

De ryska papper/olja ger i mitt tycke bra prestanda för pengarna, de kostar nästan inget. Teflonkondingarna är däremot luriga. Man får testa på plats för de kan vara ljusa och konstiga i klangen och det värsta är att de ändrar karaktär under jättelång tid, flera dagar. Men parallellt med en konding som är lite dov i ljudet kan de funka.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/04/12 00:57:13
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/04/12 :  05:28:39  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Tips: Jensen funkar utmärkt i parallell med en större konding, finns hos Svalander.


Du använde små värden då förstår jag, de där kostar ju plenty med pengar..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2011/04/12 :  07:43:04  Show Profile Send SW a Private Message
Har man verkligen några garantier på att det låter bättre för att man ersätter en komponent i delningsfiltret med en dyrare med samma värde? Har själv dålig erfarenhet av detta efter att ha testat i några högtalare. Fick i samtliga fall återgå till original komponenter för att få det att låta bra.

S
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/04/12 :  10:00:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Goldfinger,
Jo dom är dyra, men riktigt bra. Har även testat med Mundorf silver/olja men Jensen funkade bättre ljudmässigt för mig. Är priset en viktig faktor finns det en massa standardsorter från Rifa, wima m.fl som är jättebra och för bra pris. Men vilka det är exakt har jag inte helt koll på, det finns ju mängder av olika. Vanliga ingjutna MKP- och MKC-typer kan vara värda att botanisera bland.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/04/12 10:01:21
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/04/13 :  12:51:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
Intressant, min plan är mundorf supreme i de stora och de lite finare silver/gold/oil för de små värdena. Ev Jensen till de små, vilken skillnad är det ljudmässigt på de två?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000