HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att få till en snygg 2.2 setup, kabeldragning etc
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/06/29 :  10:37:14  Show Profile Send mangs a Private Message
Håller på och fixar i ordning min nya setup där hemma i vardagsrummet och har insett att det blir en hel del kabeldragning etc för att sno ihop det hela.

bakgrundsfakta: utrustningen står i ena kortänden (3,5m) i vårt vardasgrum och har skydd i form av sidoväggar. bakväggen har två fönster och både bakväggen samt sidoväggar har absorbenter för att täcka upp första-reflexerna.

Setupen då:
SB3/CD--Rumskorrigerare--DAC--Försteg---2st subbar med inbyggda slutsetg+filter, HP-Out---- Monoblock-----Framhögtalare

Subbarna (Martin Logan Depth) är idag hörnplacerade och framhögtalarna (Martin Logan Aeon) är placerade 1 meter från bakvägg och ca 0,5m från sidovägg.

sub-Högtalare-monoblock-bänk med försteg etc.-monoblock-högtalare-sub

Det kommer gå lågnivåkabel mellan Försteg bort till resp sub och sedan lågnivå från dess HP-out vidare till varje monoblock. Från dessa kommer sedan högtalarkabel gå vidare till frontarna.


Idag har jag en öppen bänk mellan högtalarna som hyser allt men jag stör mig på mängden kablar som ligger synliga på Parkettgolvet. Ha i åtanke att det ju även är strömkablar till både elektrostater,sub, slutsteg (dvs 3 extra per sida).

Någon som har några tips?

En tanke som jag har är att placera en tjock svart heltäckningsmatta i varje hörn och placera sub,högtalare samt ev slutstegen på denna för att "dölja" de svarta kablarna. jag funderar även på hur jag kan minimera mängden kabel. Det känns lämpligt att placera monoblocken så nära subbar och högtalare som möjligt för att hålla nera mängden kabel där. Sedan haf jag funderat på att från min Supra Lorad som idag matar hela systemet dra varsin sladdosa mot höger resp vänster med tre uttag som då kommer mata varje sida av systemet. Denna kabel skulle då kunna dras i kabelkanal längs väggen och då skulle enda synliga kablen mellan huvudenheterna och sidosystemen vara en lågnivå kabel. Detat bygger dock på att jag kan placera min slutsteg vid sub/högtalare. Det skall ju dessutom se snyggt ut.

Rent estetiskt borde det vara snygagre att placera subbarna mellan bänken och högtalarna dvs denna set up:

Högtalare-monoblock-sub-bänk med försteg etc-sub-monoblock-högtalare

Hur har ni andra gjort som har apparater med mycket kablar etc gjort för att få till det så snyggt som möjligt.


Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/06/29 :  14:58:48  Show Profile Send Adagio a Private Message
Dagens I-landsproblem?



Nåja, har väl tänkt på kablar en å annan gång själv.

Nr1 man köper snygga kablar. Problem löst.

Nr 2 man köper nya golvlister och fräser in kablarna i väggen.

Nr 3 Kabelkanaler, inget kul men smidigt.

Om man ska dölja med matta- nordost, men dielektrikum blir ju mer påtagligt med en fet matta på kabeln, inte som det var tänkt direkt.

Jag rekomenderar nr1 och eller i kombo med nr 2.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2011/06/29 15:06:21
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/06/30 :  12:16:01  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag är av uppfattnigen att snygga kablar höjer utseendet för setupen men inte så mycket mer. jag ahr inga problem att lägga lite pengar extra för at tdet skall se snyggt ut. Problemet är bara att jag som det ser ut nu har, 5-6 lågnivåkablar, ett par högtalarkablar och inte mindre än 11 nätkablar!!, + tre förlängningskablar då. Blir onödigt dyrt om alla skall vara snyggkablar + att jag är tvecksam till att det är snyggt om man ser 6-8 exotiska kablar framme. Därför lockar det att dölja så många kablar som möjligt på ett smidigt sätt och sedan satsa på att få de synliga snygga.

Min grundtanke för ett par år sedan var att köra Signalkälla-Integrerad-förstärkare-Full range högtalare och hålla det enkelt. Tyvärr insåg jag att skall man få det riktigt bra måste jag återgå till grunden med flera separata prylar. Däremot börjar det poppa upp lite förstärkare som kan både det ena och det andra. En Pre-amp som klarar av filtrering,DAC, rumskorrigering i ett hade varit grymt bra, vet att HK990 som är en integrerad kan detta, frågan är bara hur den står sig ljudmässigt... Som det är nu låter det fantastiskt (alla synliga kablar till trots).
Go to Top of Page

njoak
Starting Member

13 Posts

Posted - 2011/06/30 :  20:24:10  Show Profile Send njoak a Private Message
När vi flyttade nyligen så ersatte jag alla golvlister och dörrfoder med kanallister i vardagsrummet (där ljudanläggningen finns). Tycker själv det blev mycket bra om man just vill slippa se kablar och sladdar. Kanske kan vara något för dig också? Finns bla hos Hornbach (iaf i Göteborg).

http://kanallisten.se/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000