HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Idéhjälp med val av ett litet slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/06/27 :  10:51:11  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Jag behöver hjälp med uppslag i mitt letande efter ett slutsteg som ska husera i mitt lilla system.
Vid 1000-1200:- går smärtgränsen.
Kan inte vara högre än 11cm. Mindre är dock att föredra.
Dock ska sägas att om till exempel det dyker upp ett Edison 12 för 900:- så spelar helt plötsligt inte höjden någon roll.
Begagnat ett krav och årsmodell av mindre vikt. Vintage som nutid spelar kvitta.
Rör eller enbart transistorer spelar ingen roll.
Ytterligare välljud vill uppnås.
Kör just nu med en Proton 520 som slutsteg, den duger gott men är lite för grumlig för min smak, om det nu säger något, vill ha mer dynamik och renhet.

Slutsteg som jag funderat på, eller riktmärken:
Cambridge Audio P500
Adcom GFA-535 II
NAD 2100
Rotel RB-960BX

Ovanstående segmentet har jag svävat i, men det känns som jag står och trampar vatten.
Går i en cirkel.

Kringutrustning är:
Försteg är NAD 1300
DAC LiTe DAC-AH
Musical Fidelity X-10v3 rörbuffer
Högtalare Dali 102, med nedanstående stats.



Mvh
Med kepsen mitt i hand

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2011/06/27 10:52:27

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/06/27 :  11:11:24  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ett S-100 från Thomann borde hålla sig inom höjd och prisgränserna du angivit. Har för mig att OcA här på forumet har ett sådant...

Inom den sfären torde det finnas fler PA-steg som möter dina krav. Detta var ett exempel.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/06/28 :  11:43:39  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Löser ju lite knutar, tackar!
Skulle vara fint att testa, höjden och priset är ju perfekta. Typiskt det gick ett THE T.AMP S150 för 750:- på tradera i dagarna, som jag givetvis missade.

Funderar starkt på en Cambridge P500 eller har jag is i magen.
Men vill nog ha en DUAL mono konstruktion.
Även ett Sony ES har blivit intressant.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/06/28 :  11:45:48  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
THE T.AMP S150 för 750:- på tradera i dagarna, som jag givetvis missade.


Men du får ett nytt för några hundringar till?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/06/28 :  11:58:30  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Absolut, det är sant, för en +500:- till får jag ju ett splirrans nytt steg, men om jag kan "fynda" med is i magen har jag ju 500 friska bagare över till annan kringutrustning eller musik! Eller en elräkning ;)
För mig känns det bättre att att i första hand köpa ett bättre beg för smärtgränsen, men om det dyker upp något exceptionellt nytillverkat så funkar det, kanske.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2011/06/28 12:04:16
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/06/28 :  17:38:16  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Tjena.
Själv har jag en Cambridge p500 och kan tycka att den gör sitt jobb bra, speciellt med tanke på priset.
Saknar (självklart kanske) lite driv i basområdet men det är ju ingen jätteförstärkare och jag tror mina högtalare är lite trögdrivna.
Själv skulle jag vilja byta upp mig lite men pengarna stoppar dessa planer
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/06/28 :  18:43:46  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Jag tror nog du ska satsa på att byta försteg.. gamla Nad brukar vara ganska mörka i ljudet, lite grummliga.. Protonsteget är ett ganska bra steg med bra effektresurser..
Jag skulle rekommendera Rotel eller Hegel..
Rotel är väldigt trevliga med bra dynamik och klart ljud.. Kan kanske vara lite väl ljusa i toppen på vissa högtalare.. Hegel är allt som Rotel är fast mycket mer..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/06/28 :  19:23:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Jag tror nog du ska satsa på att byta försteg.. gamla Nad brukar vara ganska mörka i ljudet, lite grummliga.


Så sant så!

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/06/28 :  20:40:42  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Cyberpunkare P500 steget verkar vara en verklig hit inom pris och prestanda, det såldes ju en mindre armé av di stegen vilket underlättar mitt mål. Synd att jag inte har möjlighet att provköra ett. Hojta till när du ska kränga ditt ;)

Slutsteget, som jag antyder i rubriken att jag letar efter ska ersätta mitt nuvarande slutsteg Proton 520 som huserar i mitt lilla system. Detta har jag till min dator/arbetsbänk för dataspel/arbete och ren lättja som i musiklyssning, i digitalt och på LP formatet. Där av försteget NAD 1300 som kommer med ett bra pålitligt och mer än helt ok Riaa. Försteget levererar fint som snus här i närfältlyssnandet/AKfyrtiosjunadet. Jag tycker att detta försteget är väldigt musikaliskt. Den spelar vackert detaljerat i liten nivå och skänker en del värme och fint med dynamik, trevlig klang och bra avpassning, precis som i övriga monitor serien.
Det finns massor av inställning för att påverka ljudet och så finns en underbar bypass knapp! Vid närmare eftertanke ska jag nog fasen modda den för ett par tusen.
Något som gjorde susen för ljudet var när en Ixos Ixotica IX1 ersatte QED Qunex 2, oj vilken skillnad och underbar matchning det blev i kjedjan, lite egen glädje OT där.
För en snorpetig klassificerare som påverkas av klasser (pekar på mig själv) kan nämnas att just NAD 1300 var visst en Class C i vår rangordnings tidning Stereophile.

Hittar jag ett Hegel slutsteg för 1200:- så gör jag som Dave Mustain och ställer mig först i kön, då spelar varken mått eller form någon roll längre.
Rotel är verkligen hög intressant, det finns ju en hel del av dessa där ute i hifirymden. Ska försöka låna hem ett, Rotel RB-960BX, och se vad hur det påverkar ljudbilden.

Proton 520 kanske mäter bra i effekt men det låter inte så som jag vill att det ska låta. Har levt med den en längre tid och vill ha ett renodlat slutstegs bygge. En idé, inte två som i en integrerad. Mindre skit i vägen. Plus att det blir så estetiskt plottrigt ihop med NAD försteget. Lite kaka på kaka så att säga.
Jag letar helt enkelt efter en matchning till hela systemet, sladdar, DAC, rörbuffrar, skivspelare, högtalare och försteg.
En ska bort och det är Proton 520.
Det första slutsteget kanske inte kommer stanna eller blir det en Perfect Fit redan från start, vem vet?

Sanning kan mycket väl vara relativ :)

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2011/06/28 20:51:18
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/06/28 :  23:55:34  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Du har Pm
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/06/29 :  19:35:31  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Då ska jag genast leta mig till Message inbox och se vad spännande som döljer sig där!

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000