HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa högtalaren du ägt ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2011/04/11 :  09:12:39  Show Profile Send nikwal a Private Message
Har väl egentligen inte haft nån högtalare värd att nämna sådär.
svårt att säga vilken som vart bäst, minst dålig kanske då snarare.

Shit va det här kan bli långt känner jag redan nu men, ääh har ändå inget bättre för mig nu på lunchen. Det började nog nånstans i tonåren med en pappkartong med ett par begagnade bilhögtalare nerkörda i,uschiamig. Sen nångång dök det upp ett par B.I.C venturi
som ser ut såhär, dom agerar i dagens läge faktiskt stereo och tevebänk..
http://www.oaktreeent.com/web_photos/Stereo_Speakers/BIC_Venturi_Formula-4_Stereo_Speakers_web.jpg
jag minns att jag tyckte basen på dom var helt okej,men allt annat inte, lite därför jag behållt dom också..
Sen byggde jag ett par stora öppna bafflar med en glapp Vld12, en mellan/bas från nån skrotad pioneer och ett par billiga 12" are. Lät väl inte så tokigt iofs, tyckte jag då.
Förstärkare hittils har varit Hemmabygge på LM12, Quad405, pioneer sx-1080, Astrosound och lite annat krafs.
Sen byggde jag en bandpasslåda som var 5x5x5dm med 2st 12or i push-pull. Nån gång där hittade jag ett par gamla billiga infinity, minns inte alls vad dom hette men trevägs & 12" bas, diskenten ersattes senare med vld12. Den drevs av nån rörhybrid på 6n1p/irf9xxx, på den tiden jag inte fattat det där med temperaturkompensering. LITE sugen på att göra en ny sån fast lite uppdaterad. den kombon lät helt ok vad jag minns. Sen skaffade jag Proson Reality 666 SA, där även där diskanten kastades bort och ersattes med en ringradiatordiskant, insåg efter ett tag att lådorna var skit så jag la 4lager glasfiberarmerad plast i lådan och lite mera stag. Ersattes av Proson Conquest 6030 MK2, med överflyttad diskant. Och sen byggde jag dom asen jag har nu med jordan element osv.
Men, den som varit bäst har mer eller mindre alltid varit dom senaste.

Edited by - nikwal on 2011/04/11 09:15:35
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2011/04/11 :  09:21:38  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Bäst i toppen - Totem Model One Signature
Bäst i mellanregistret - QRS Supernova Elite
Bäst i botten - Jamo R909

Hade jag kunnat kombinera ihop detta så hade det blivit min sista högtalare. Punkt.

Artphotography
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/04/11 :  10:20:13  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Canton Reference 7.2! :)

Tightaste basen jag någonsin haft i mitt rum, samt att de är extremt placeringsokänsliga tack vare basreflexportens placering undertill.
Magiskt mellanregister, hyperdetaljerad diskant. Ljudbilden är både bred och djup. Kräver dock en strömstark förstärkare för att komma till sin rätt.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2011/04/11 :  11:31:03  Show Profile Send Falkman a Private Message
Mina nuvarande Amphion Creon. Har fått det ljud jag sökt länge efter (i min lägenhet). Luftighet och djup, plus att de låter väldigt bra på låg volym.
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2011/04/17 :  19:13:05  Show Profile Send stegg a Private Message
Mina senaste högtalare köpte jag i januari och nu börjar dom spela riktigt bra. det är ett par Tannoy DC8T. Har dom tilsammans med Mcintosh MA 6500 och MS 750.
Ljudet vill jag beskriva som mycket harmoniskt och balancerat.
Roligt. Riktigt roligt.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/04/21 :  18:01:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Dan vad kostar ett par Jamo R909? Är bara nyfiken men hittar inga priser när jag söker på nätet. mvhKristofer
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/04/22 :  09:12:05  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Om det är det bästa högtalarna jag har haft, det vete fasik.
Men om vi formulerar om det, till de högtalare jag är/har varit mest nöjd med, så blir det tveklöst de Klipsch ksf10.5 som står framme just nu.
Även om RF35:orna inte är dåliga på något vis så föredrar jag ljudet från 10.5:orna.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2011/04/22 :  11:47:14  Show Profile Send mucke a Private Message
Mina nuvarande B&W 801 serie 80.
Snart 30 år gammla men står sig fortfarande mycket bra.
Jag har varit på väg att sälja dom flera gånger men ångrat mig.
Har insett att ska jag ha något som låter bättre så blir det mycket dyrt.
Får väl ha dom i 30 år till :-)

Annars så var mina förra Totem model 1 signatur klart bäst. ( då vi bodde i lägenhet ).
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/04/22 :  11:56:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag får revidera mitt svar och bestämt säga mina nuvarande Audio Physic Scorpio. Som de växt med senaste tidens elektronikbyte så är jag nästan hemma. Saknar lite magi i mellanregistret, men de är ändå bäst av de jag haft hittills.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2011/04/22 :  12:00:35  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Hej Dan vad kostar ett par Jamo R909? Är bara nyfiken men hittar inga priser när jag söker på nätet. mvhKristofer


R909 kostar 120 000,-

edit: fel tecken


Artphotography

Edited by - Burmäster on 2011/04/22 12:05:19
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/04/22 :  12:13:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tack Dan.Då vet jag. mvhKristofer
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2011/04/22 :  16:09:53  Show Profile Send conny_a a Private Message

Quad ESL-57 anno 1964

ESL-57
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2011/04/22 :  21:57:16  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Helt klart mina nuvarande, Ino Audio pi60. Har faft dom i snart 5 år å dom stannar forever.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

pomo
Starting Member

39 Posts

Posted - 2011/04/23 :  20:58:32  Show Profile Send pomo a Private Message
Har inte haft så många värt namnet,
men mina HFLS-1:or gillar jag skarpt. Fin basåtergivning även vid låg volym.
Mino:s som nu spelar som frontar i hemmabio system är kanske ett snäpp bättre förutom att de (kanske) behöver ha lite basstöd för att komma till rätta i mitt vardagsrum (35m2).
Här kan tilläggas att man ändå på något sätt kan ana den lägre oktaven utan subbens hjälp.
Är väldigt nöjd med ljudet här hemma.
/Timppa

2språkig
Gillar ISObarik o Molli
XLS10 wow,HFLS-1 too
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2011/04/24 :  22:48:51  Show Profile Send poppen a Private Message
Dom har jag nu. Monitor Audio Si 7 silver med 2 stycken canton AS 65 sc Subbar.
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2011/04/25 :  12:28:46  Show Profile Send Rhino a Private Message
Det blir ett självklart svar för min del. Bästa högtalarna jag ägt är helt klart de franska 'Triangle Octant' (typ öppen baffel). Närvaron hos dessa är helt otrolig. Tyvärr är de ganska stora (150 cm höga) och fick ej följa med vid flytten till en möblerad lägenhet där jag bor nu.

De kommer en riktigt ordentlig bit före de näst bästa jag har ägt; Spendor SP9/1 - som också är riktigt stora.

Jag har kvar båda men skulle inte tveka över att välja Octanterna när jag blir tvungen att göra mig av med ett av paren.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/25 :  12:49:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fan vet .... de CM3:or jag snickrade ihop för 20 år sedan var ju definitivt inte dåliga, kanske lite för kyliga.

Annars tycker jag nog att mina Sonido-horn är himla suveräna.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/04/25 :  15:26:11  Show Profile Send urban a Private Message
Efter att ägt en del och testat en del andra högtalare så står jag just nu och stampar (takten!) med mina egenbyggda Valutronic SQ-200.
Har tex ägt NEAR 50 Me som lät väldigt trevligt men den elektronik och det rum som dom användes i kanske inte gjorde dom rättvisa. Andra köpeshögtalare har varit QUAD 11 som av någon anledning bottnade jättelätt utan att drivas särskilt hårt ! Lät till dess OK.
Infinity 7Kappa - trevliga ! Hade också ett par Infinity SM 152- tror jag dom hette för många år sedan, också trevliga men vilka jättelådor. Inte senaste mode om man säger så ! Annars tror jag att man kan säga : Infinity = Trevligt ljud !
Hade Klipsch Rf-52 ett litet tag, gillade dom skarpt men dom lät lite "smått" insåg jag till slut! Skulle vilja testa någon större Klipsch-modell hemma men dom är så stora = besvärliga att frakta. Har hört Klipsch RF-82 i butiksmiljö och dom var inte oävna. Hur låter dom ännu större modellerna ?
Har också varit en del andra hemmabyggen, Valutronic SQ-50 (lät bra men passar bäst i små rum)och VH-1 (oj vad dom färgar ljudet!.. men charmiga på något sätt)plus ett par Jerichohorn som inte gjorde succe, men det kan också ha haft något att göra med rum/kringuttrustning.?!
Har nu senast testat mina SQ-200 mot Dynaudio 140, stativare i 20000kronors-klassen och Ino Audio Pip men ingen av dom hade den kombination av tyngd och lätthet i återgivningen som mina hembyggen har ! Ganska långt ifrån faktiskt.
Har i den ständiga jakten på bättre ljud lyssnat på en massa högtalare i olika butiker men sällan blivit imponerat. Har av självbevarelsedrift dock inte lyssnat på så hiskeligt dyra modeller. Men av dom högtalare som imponerat så är alla i princip golvare.
OPUS 3 Ukko lät väldigt stort under den lilla stund jag hann lyssna på dom. Skulle vilja höra mera (lite väl mycket pengar förstås)!
Ino Audios Pi60 imponerade också, inte minst för det mest bergfasta stereoperspektiv jag någonsin upplevt !!
Men kort sagt - Bäst just nu : Valutronic SQ-200


Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/25 :  16:34:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är ju helskönt!!!! Valutronic SQ-200 är ju inte precis en multi-miljon-penga-högtalare precis.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2011/04/25 :  19:28:37  Show Profile Send AndersP a Private Message
Linkwitz Orion


Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2011/04/25 19:31:20
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2011/04/25 :  21:51:16  Show Profile Send esl a Private Message
QUAD ESL63 lite moddade och med aktiv delning till dipolbasar.


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2011/04/25 :  22:12:04  Show Profile Send Eriken a Private Message
Finns bara Orion att få tag i som byggsats och vad kostar hela paketet?
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2011/04/25 :  22:54:39  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Mina nuvarande Canton Vento Reference 5DC. Välavvägd och bästa mellanregistret och diskanten av de högtalarna som jag har haft. Basen var bättre i Von Schweikert VR-4 Gen III HSE, men allt som allt gillar jag Venton bäst.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/04/25 :  23:36:14  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Cantons Reference-serie är helt gudomlig när den matas med bra elektronik...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2011/04/27 :  22:34:33  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Magnepan 3.6/R. Köpte mina första MGIIa 1980 och har man en gång vant sig vid det stora panelljudet så låter det mesta, även många betydligt dyrare "lådor", litet och ihopkrympt . Ett par 3.7 är nu på G

Edited by - Sceptic on 2011/04/27 23:14:42
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000