HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka iphone docka med digital utgång finns?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2012/08/07 :  18:46:53  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Letar efter en bra och vettig dock-station till min iphone att koppla in i en extern DAC. Har hittat wadia, cambridge, pure i20, onkyo ns-d1 som alternativ. Finns det andra och har någon lite erfarenhet av dem, någon funktion som är bra eller meningslös på dem? Skiljer ju lite i pris...

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/08 :  10:36:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Denon har två enlgt utsago fr. Hifiklubben. En trådlös och en ethernetansl.
Jag testade den trådbundna men den lät skräp, även kopplad till extern DAC.

Men du får digitalt ljud ut med alla nätverksspelare ochliknande som har USB anslutning för iPod på framsidan. (kanske på baksidanmed)
Då får du mycken annan funktionalitet med, om inte en traditionell 'docka'
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2012/08/08 10:38:22
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2012/08/08 :  12:11:40  Show Profile Send Io a Private Message
Jag använder Onkyo NS-D1 och är mycket nöjd med den.

Är det någon som vet vilka iPhone-dockor som lämnar en digital signal som aldrig analogiserats s a s? För ett par år sedan pratades det om att vissa iPod-dockor digitaliserade den analoga signalen därför att Apple inte licenserade ngt annat än det. Undantagen var Onkyo och Pioneer som tog ut den digitala signalen.

Skröna eller fakta? Inte en aning. Men jag är nyfiken på det!

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2012/08/09 :  18:12:25  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Funkar onkyon bra mot en iphone4? Inget "denhär enheten stöds inte" eller liknande? Fjärr som går att använda och navigera runt i bibliotek och lite hur man vill?
Nätverksspelare känns dyrt, vill ju bara komma åt en oförstörd digital signal att koppla in i en extern DAC.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/08/15 :  22:04:08  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Jag är synnerligen nyfiken på hur du menar med att säga, att Denon lät skräp.

Hur kan den göra det om den är trådbunden och digital?

Låter den någonting alls i sig själv?

Hur kan den göra det?

Zory
Polen
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/15 :  22:28:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
to_apeiron: jag misstänker starkt att det är som Io nämner, att man digitaliserar lineout-signalen...
Den docka jag testade hette ASD-51N och vad jag menar med trådbunden är att den anslöts till nätverket fysiskt för t.ex. Internet-radio. Den trådlösa varanten hette ASD-51W.

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/08/15 :  23:11:14  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Tack för ett klargörande svar!

Vore kanske viktigt att veta hur Denon, Wadia och andra får tag i digital information utan att hålla tillgodo med line-out.

Visst borde väl det vara viktigare för ljudet, än hur man sedan vidarebefordrar denna information?

Zory
Polen
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2012/08/16 :  11:11:51  Show Profile Send shaft a Private Message
Är det inte så att man måste ha musiken i visst format för att kunna ta nytta av en digital-out från iPod??
JAg menar har man allt i AAC 256kbps så kan väl inte en extern DAC jobba något vidare med den digitala signalen?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2012/08/16 :  12:58:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jo, det går. Musiken packas upp av iPoden innan den skickas.


Med programmet iPeng, som man använder för att styra en Squeezebox, så kan man numera också streama musiken från en dator till iPhone/iPad och vidare till en separat DAC via digital iPoddocka.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2012/08/19 :  10:11:07  Show Profile Send Jonas a Private Message
Själv kör jag med en Airport Express som ju skulle kunna definieras nästan som en docka. Du slipper dock att docka telefonen så att säga... Den används alltså för att strömma trådlöst från telefon till Airport. Sen skickar jag digital signal från Airport till mitt försteg som sköter D/A-omvandlingen. Hur smutt som helst, och billigt är det också!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2012/08/22 :  13:21:39  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Blev en sådan där pure i-20, kändes mest attraktivt med tanke på endast 920:- hoppas bara att den inte introducerar en massa jitter, men verkar vara omtyckt för sitt pris

Skall ha den på jobbet och tycker det är lite skönt att ställa den i en laddare också då. Hemma kör jag appletv med optisk till min dac där, tyckte det kändes lite knasigt att göra så på jobbet också.

Tack för era synpunkter.

Nu skall jag bara försöka få tag på ett par audeze hörlurar och bestämma mig för om det skall vara lcd2 eller lcd3 och om man skall försöka importera själv eller kanske tom åka på weekend till new york. Beslut, beslut....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2012/08/22 13:26:05
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2012/08/22 :  14:11:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att köpa hörlur är naturligtvis ett perfekt skäl för att åka till New York, om du frågar mig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2012/08/22 :  14:25:34  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Ja, det kändes verkligen så, fast sambon verkade inte alls vara med på den linjen.

Kanske kan muta med att det finns fina väskor, skor eller annat som kanske kan vara en present.....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2012/08/22 14:26:58
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2012/08/24 :  20:27:31  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,
Vissa företag har ett speciellt avtal med Apple som ger dem tillgång till det digitala gränssnittet som finns tillgängligt i bottenkontakten på iPhone/iPod/iPad. Jag har inte hört talas om att någon docka skulle ta emot signalen analogt för att sedan omvandla signalen till en digital signal.

Med vänlig hälsning,

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2012/08/24 :  21:16:22  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Är det iphonen eller dockan som står för klockan? Kanske det som i så fall är skillnad mellan välljudande och mindre välljudande?

Kan också vara så att en enkel billig AD inte kostar lika mycket som licensen till Apple per produkt?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2012/08/24 21:18:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000