Author |
Topic |
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2011/04/05 : 21:29:56
|
Är själv ägare av en ganska så gammal vinylsvarv. Märke Heybrook TT2. Med en arm från Roksan och en pickup från Goldring måste jag erkänna att mången vinyl lämnar CD:n på efterkälken. Nu kanske ni tror jag har en dålig CD-spelare. Men det stämmer inte riktigt. Den är av märket Classé och trots sin ålder en mycket bra spelare. Skall villigt erkännas att det på den tiden det begav sig, 40-50 år bakåt i tiden fanns mycket dåliga inspelningar. Förundras dock över att skivor som i dag är 50 år fortfarande låter mycket bra. Det här med knaster? Vad är det för något? Har Ni misshandlat skivorna? De flesta av mina vinyl är knäpp tyst där det inte finns någon musik! En kompis och jag förundras att fortfarande att vinylen kan låta så bra. Har ingen förklaring till detta, kan bara konstatera fakta. Att sedan CD:n är klart enklare att hantera, ja om det kan väl de flesta av oss vara ense? Eller? |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/04/07 : 18:52:19
|
en begagnad CD låter lika bra som en ny osv. Det skiljer inte såå enormt mycket i ljud mellan en halvbillig och en dyr spelare.
Då har du uppenbarligen inte hört en cd uppspelad på en bättre spelare.För väldigt många begagnade cd går nästan inte att lyssna på i bättre anläggningar. Var med om det nu i helgen när en kompis hade med en skiva. Det som var mest framträdande på denna var allt brus. Den hade dock utifrån vad han sa låtit bra hos en annan kompis till mig med en klart sämre anläggning. mvhKristofer |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2011/04/07 : 20:59:52
|
Jag har ett tips skaffa en LP fån 90-92 och jämför med cdskivan det är nämligen så att man lade ner mer tid för att konkurrera med cdformatet men det var för sent men lämnade efter sig en massa bra inspelningar.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2011/04/07 : 22:03:07
|
Altså som jag ser det så har jag i min anläggning betydligt bättre "liv" på vinylfronten, men då har jag ju också lagt ner betydligt mycket mer pengar där. Många jämnför CD/Vinyl-riggar i samma prisklass och då tycker jag klart cd låter bättre, medans om du kommer upp till lite finare komponenter (och bra matchade) så låter vinyl verkligen sjukt musikaliskt. Men sedan är det ju som vi sagt vissa mastringar är bättre på det ena formaten medans vissa är bättre på det andra. Jag tycker dock oftast det brukar vara bättre på vinylen (och framförallt roligare!). |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/04/07 : 22:03:57
|
Är lite osäker på om whiskyman pratar om spelaren eller själva mediet, men om han pratar om själva skivan i sig så är jag benägen att hålla med (är ju självklart även benägen att hålla med om att en finare spelare låter klart bättre än en som inte är riktigt lika fin, här har jag märkat störst skillnad förutom högtalare) En beg-cdskiva låter klart sämre än en ny, exakt samma sak tycker jag mig höra.
Fråga är då vad det är som kan påverka en cd-skiva så att den skulle låta sämre när det är begagnad? Men än en gång så måste jag säga att jag håller med wiskkyman i vad han säger. En begagnad cdskiva tycker jag låter sämre än ett nytt ex av samma skiva.
Ja, detta har ju inget med cd kontra vinyl att göra utan mer ny cd kontra begagnad.
Mvh.. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/04/07 : 23:06:30
|
Har ännu inte hört en cd med knaster och sprak |
Mera bilder åt folket |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 07:34:48
|
quote: Då har du uppenbarligen inte hört en cd uppspelad på en bättre spelare.För väldigt många begagnade cd går nästan inte att lyssna på i bättre anläggningar. Var med om det nu i helgen när en kompis hade med en skiva. Det som var mest framträdande på denna var allt brus. Den hade dock utifrån vad han sa låtit bra hos en annan kompis till mig med en klart sämre anläggning
Njo, delvis riktigt - jag har inte hört så många dyra CD-spelare, och då aldrig lyssnat på en skiva som varit riktigt sliten. Men - min avsikt var att jämföra med hur en mycket sliten vinylskiva kan låta, och ljudskillnaderna mellan billiga och dyra CD och vinylspelare.
quote: Har ännu inte hört en cd med knaster och sprak
Ja, typ så! Det kan ju såklart hända att en sliten CD-skiva tvingar spelaren att jobba hårt och då begränsas dynamiken och brus uppstår bla. Men om man ställer detta i relation till en sliten vinylskiva så... |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 08:00:04
|
quote: Har ännu inte hört en cd med knaster och sprak
Det har jag hört. Finns cd med inlagt knaster och sprak för att efterlikna vinyl. Som ett exempel kan nämnas en första låten på en av Jamie Cullums skivor. Jag har t.o.m. haft en CD som det var hack i. Köpte en cd i mitten av 80-talet med Lill Lindfors som det var hack i. Bytte skivan och fick en med samma fel. På tredje försöket fick jag en som var ok.
För övrigt håller jag med RobertH. Vinylavspelning via bra "avkodare" ger så mycket naturligare ljud jämfört med digitallagrad musik. Även om "digitalmusik" låter fantastiskt bra kommer det inte det inte i närheten av vinylljudet hemma hos mig. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 09:14:53
|
Jag har varit med om en cd som var i tre delar, blev ihoptejpad och gick att spela. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 09:25:13
|
quote: Jag har ett tips skaffa en LP fån 90-92 och jämför med cdskivan det är nämligen så att man lade ner mer tid för att konkurrera med cdformatet men det var för sent men lämnade efter sig en massa bra inspelningar.
Jaha, ja då ska vi kolla vilka skivor som släpptes 90-92 ...
hmm, hmmmmm, hmmm.
Näpp, blir jag begränsad till detta utbud så får det vara, jag fortsätter nog med CD. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 09:48:16
|
quote: quote:Jag har ett tips skaffa en LP fån 90-92 och jämför med cdskivan det är nämligen så att man lade ner mer tid för att konkurrera med cdformatet men det var för sent men lämnade efter sig en massa bra inspelningar.
Ja denna period är ju lite speciell, inspelningstekniken var bra, mastringen var bra (eller, det var ju innan "Loudness war") och tekniken för att pressa vinyl hade ju förfinats under många år osv... Men musiken? Det här är ju verkligen en dödperiod i musikhistorien, det var nog först runt 95-96 som det började dyka upp bra musik igen - och där någonstans exploderade ju "LW".
Vad än Wiskymannen och Läktarörnen säger, jag tycker ändå att vinyl låter bättre och är roligare - Och går man från spelare i tex. 3000 kr-klassen till en i 20000 kr-klassen så är jag övertygad att vinylspelarna vinner mer på detta än CD-spelarna.
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 12:44:22
|
Du har helt rätt Svejk. På många LP skivor har man pressat in så mycket musik som möjligt, för att få plats med allting skär man bort det mesta av basen, och resonerar så att folk har så burkiga högtalare (vilket de ofta har) så att de ej märker basförlusten. Jag brukar säga att på 20 vinylskivor kan man finna EN som har hög kvalite. Det gäller bara att finna den tjugonde, det är en konst det med! |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2011/04/08 12:46:08 |
|
|
Kondensatorn
Member
120 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 13:02:54
|
Jag gick och bläddrade lite bland mina vinyler igårkväll, och hittade Simon and Garfunkel (concert in central park)Blev lite nyfiken då jag inte lyssnat på den på väldigt länge,särskilt inte sen jag uppgraderat vinylanläggningen. Tänkte att visst jag lyssnar på någon låt, men nejdå jag blev sittande med hela första skivan. Skulle jag inte åkt och jobbat hade det blivit skiva 2 med Kan bara säga att den har aldrig låtit så bra här hemma! och då har jag den även på både cd och rippad till flac (squeezeboxen!) Det låter mer levande på något sätt och framförallt roligare |
Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries Diy Scanspeak 2 delat, Systemdek IIX |
|
|
läktarörnen
Semesterfirare
480 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 13:40:59
|
Och då är ändå inte Simon and Garfunkel : Concert in Central Park inspelad 1990-1992
Mvh.. |
|
|
Kondensatorn
Member
120 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 14:09:16
|
quote: Och då är ändå inte Simon and Garfunkel : Concert in Central Park inspelad 1990-1992
Nej konserten var väl 1981, skivan trycktes 1982 |
Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries Diy Scanspeak 2 delat, Systemdek IIX |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 14:23:50
|
Jodå, det går att hitta ett och annat guldkorn, de skivorna bör vårdas väl. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 14:35:24
|
Skall försöka få tag på Vivaldis årstider Drottningholms barockensamblen på BIS vinyl, den låter sanlöst bra på CD få se om vinyl har en chans.
Gamla trötta CD plattor låter bättre om man gnor av dem med Pledge möbelpolich, blir lägre jitter. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 15:50:16
|
En CD-skiva i sig är väldigt osexig. REdan från början har formatet känts opersonligt och ännu värre blev det i min mening när CD-r blev populärt. Brådna CD-skivor plockade bort den lilla charms som det en gång fanns. Jag äger ingen vinylsspelare men har kvar min gamla vinylsamling. Är sugen på att köpa en schysst svarv men vet inte riktigt var jag skall börja. Idag går smidigheten framför allt och att streama musiken över hemnätverket ger mig oanade möjligheter. Däremot är det en lite mer högtidlig känsla att sätta sig ned och njuta av sitt favoritalster en fredagkväll med konvulutet i ena näven och Whiskeyn i den andra. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 16:21:30
|
quote: En CD-skiva i sig är väldigt osexig.
Om en CD-skiva är osexig vad är då datorbaserad musik? Jag har en känsla av att det här med CD kontra vinyl är en känslomässig fråga. För mig spelar det ingen roll vad jag lyssnar på men jag har svårt att tolerera brus och knäppar. Det gäller även bandinspelningar som är gjorda utan någon form av brusreducering. När det gäller musik på vinylskiva bör speltiden inte vara längre än max 20 minuter/sida, annars måste man minska på gravernivån eller skära i basen. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 19:00:15
|
Ställer mig bakom gcs i debatten. En bra gjord CD låter låter minst lika bra som vinyl, men vinner på formatet. Jag tycker att vinylkonvoluten är charmigare än cd'n, men cd är ändå ok. Den uteblivna fysiska hanteringen av streamad musik gör att den blir tråkig, även om återgivningen är bra. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2011/04/08 : 20:22:35
|
quote: quote: quote:Jag har ett tips skaffa en LP fån 90-92 och jämför med cdskivan det är nämligen så att man lade ner mer tid för att konkurrera med cdformatet men det var för sent men lämnade efter sig en massa bra inspelningar.
hmm, hmmmmm, hmmm.
Näpp, blir jag begränsad till detta utbud så får det vara, jag fortsätter nog med CD.
quote: Ja denna period är ju lite speciell, inspelningstekniken var bra, mastringen var bra (eller, det var ju innan "Loudness war") och tekniken för att pressa vinyl hade ju förfinats under många år osv... Men musiken? Det här är ju verkligen en dödperiod i musikhistorien, det var nog först runt 95-96 som det började dyka upp bra musik igen - och där någonstans exploderade ju "LW".
Jag hittar en hel del "kul" musik men jag förmodar att vi inte har liknande musiksmak, hur som helst så har jag ett väldigt öppet sinne för nya musikstilar.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/04/09 : 09:12:15
|
Jag har en cdspelare Nypris ca 60000 en vinylspelare för ungefär samma summa inl PU o RIAA. Tycker båda spelar bra men tycker att vinylen låter roligast och mest avslappnat, ljudet är väldigt likt. Ibland har jag tyckt att en vinylskiva låtit dåligt men då jag lyssnat på samma cd samma "fel" funnits även där. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/04/09 : 09:39:56
|
Jag håller med att streamad musik inte är det sexigaste men det vinner på det smidiga formatet och att man på ett snabbt och enkelt sätt har tillgång till hela sin musiksamling mha en fjärrkontroll. CD-skivan erbjuder ju egentligen inte så mycket mer service än vinyl. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/04/09 : 12:26:43
|
quote: Jag håller med att streamad musik inte är det sexigaste men det vinner på det smidiga formatet
Ja där har vi ju ett svaret. Det handlar om smidighet och bekvämlighet. För de som gillar vinyl handlar det om känslomässighet och kanske i viss mån om tjusiga skivspelare. Jag gillar inspelningar från ECM som då är ett kvalitetsmärke som jag ofta har både på vinyl och CD. Här har det som jag funnit aldrig varit någon skillnad mellan formaten. De eventuellt hörbara skillnaderna har handlat om brus och knäppar. Vi lyssnade vid ett tillfälle på Chick Corea - Now he sings, now he sobs. Jag hade en vinyl som var pressad på 60-talet och två olika CD-skivor. Det var tre olika ljudupplevelser. Vinylen hade extremt spejsad stereobredd med resultatet att instrument som trummorna som var pannade till vänster blev överdrivet starkt och samma var det till höger med något annat instrument. Lyssnade man sedan på det här i mono då lät det bra. Det var många bolag som prioriterade mono på den här tiden och det där nog anledningen till att många gillar The Beatles i mono. Idag är det få som har en mono knapp på sin stereo. Okej Chick Corea, den andra skivan som var en CD från 90-talet. Här hade man mixat om inspelningen och dragit ihop bredden så att det låter lite bättre. På den CD:n som går att köpa idag har man dragit ihop inspelningen så att det blir nästan mono. Så olika kan det bli vid olika utgivningar och man kan konstatera att det blir omöjligt att säga att vinylen låter bättre än någon CD. Patricia Barber -Modern Cool har jag lyssnat på en 45rpm vinyl på två olika CD. Vinylen låter så bra som en vinyl kan låta och MF CD:n lika så. Men Original CD:n från Blue Note är katastrofalt dåligt mastrad. Jag förstår inte hur det kan ha blivit så. Det här har ju inget att göra med CD eller vinyl utan det är handhavandet av olika tekniker. Jag skulle vilja lyssna på vinylerna med Santana - Supernatural och Shaman. CD skivorna är totallimiterade och jag undrar om det är så även på vinylskivorna. Jag glömde en sak som är till nackdel för analogteknik. Det finns något som heter intermodulationsbrus eller poulärt kallat brustrumpet. Om man spelar in en ren ton så hör man inte bara tonen utan den här tonen river också upp ett botten brus som kan ha olika bredd och styrka beroende på var man är i frekvensbandet. I den digitala världen finns det inte sådant. |
Edited by - gcs on 2011/04/09 14:09:46 |
|
|
Topic |
|