HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Viny kontra CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/31 :  21:32:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Det här med att vinyl låter bättre en CD tror jag inte på. För det mesta när jag jämfört så låter dom lika med undantag av att det brusar mera om vinylskivor och att brusnivån i diskanten är högre. Mera skivbuller under 25Hz har jag både sett och märkt. Nu har jag bara testat skivor som ursprungligen är analoga inspelningar. Jag är helt övertygad om att när det är skillnad så beror det enbart på att det har varit olika människor som gjort överföringarna. Jag har tidigare gjort med ett otal överföringar till CDR och DAT från masterband inspelade med Dolby. Jag har aldrig kunnat uppfatta någon skillnad mellan master och kopian. Fel kunde det bli på den tiden när man använde bandspelare med synkronmotor. Hastigheten kunde på sådna maskiner avvika +/- 0,2%.
Idag har jag gjort ett test mellan Ortofon OM30 och OM40 med samma skiva. Jag ville veta om det var någon nivåskillnad och ljudskillnad mellan nålarna. Nivån mellan nålarna blev 0,4dB men ljudet var exakt det samma.

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/03/31 :  21:45:11  Show Profile Send RobertH a Private Message
Ett faktum är ju faktiskt att vinylskivor ofta är mastrade bättre än CD-versionen - det finns mängder trådar på internet om just detta.
Annars så tycker jag det blir först när du går upp på rejäla pengar som vinyl låter trevligare - men så är det ju det där med charmen också, samt de mycket roligare fodralen. Allt är inte BARA ljud.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/03/31 :  21:50:00  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Det här med att vinyl låter bättre en CD tror jag inte på.

Ej heller jag.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/31 :  21:53:42  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Ett faktum är ju faktiskt att vinylskivor ofta är mastrade bättre än CD-versionen
Det beror nog mycket på vad det är för musik. Den musik som jag lyssnar på är oftast mycket bra mastrad. Men som jag tidigare skriver så kan det också bero på att det är olika människor som gjort de olika överföringarna. När det gäller CD skivor så har man ofta bättre djupare bas. En vinylskiva faller nästan alltid kraftigt under 25Hz. Det kan även vara lite si och så över 15-16KHz på äldre vinyler.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/03/31 :  22:08:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
CD mäter bättre än vinyl, men vinyl låter ofta så mycket behagligare.
Sedan är det ju såklart smidigare med CD, de flesta låter bra, en begagnad CD låter lika bra som en ny osv. Det skiljer inte såå enormt mycket i ljud mellan en halvbillig och en dyr spelare.
Vinyl däremot är en djungel, en del skivor låter hemskt, andra låter helt underbart - för mycket brus, knaster och rumble är inte roligt heller. En bra spelare, tonarm, PU och RIAA gör mycket stora skillnader jämfört med en av sämre sort.
Om man som jag mest lyssnar på Rock, Hårdrock (och även Pop) så spelar den mer audiofilmässiga mastringen in en hel del också.
Och så själva mjukvaran, det svarta guldet - det är ju helt fantastiskt underbart att köpa och hantera vinylskivor.

Som sagt:
quote:
Allt är inte BARA ljud

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2011/03/31 :  22:13:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är gammofonskivornas brister som är deras fördelar. Vad jag menar med detta är att CD formatet är för perfekt därför upplever man grammofon skivan som bättre.

(Vad är vinyl? en plast så klart antingen pratar vi LP format eller grammofonskiva, när köpte du polycarbonatskiva senast ?)

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/03/31 :  22:22:10  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag har ett antal skivor såväl på CD som på vinyl. På flera av dem är skillnaden så stor till vinylens fördel att jag helt enkelt inte kan lyssna på CDn. Jag vet inte exakt varför men ljudet på CD blir helt stumt i dessa fall. Mycket möjligt att det beror på olika mastring. Jag har flera andra exempel där CDn låter lika bra. I sådana fall föredrar jag CDn för att handhavandet är lite enklare och inget brusande och kanske bättre bas. Jag tror att jag har ganska likvärda avspelningsgrejer. En Torlaimodifierad DL-103, en Dynavector pickup och en annan skivspelare med Ortofonpickupper (OM-40 och Concord) Jag tycker skillnaden mellan olika CDspelare har varit ganska stora i mitt system. Nu spelar jag mest med en Originalmaskin som låter mycket bra.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/31 :  23:06:23  Show Profile Send CC a Private Message
Denna debatt består av så många faktorer så hur man bedömer vilket skulle kunna vara mer rätt än det andra begriper i alla fall inte jag..?

Men generellt brukar man i alla fall oftast subjektivt tycka vinyl låter bättre än cd... Det digitala mediet har bättre förutsättningar, men hur bra det än blir så hjälper inte det mot idioterna som mastrar sönder inspelningarna i jakten på att höras högst! Vilket är det största problemet nu när den digitala omvandlingen till analogt ljud har kommit så långt som det gjort!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/31 :  23:41:40  Show Profile Send gcs a Private Message
De gånger som jag har hört att vinylen låter bättre så har det funnits en förklaring till det. När det nu gäller sådan musik som jag vanligen lyssnar på har CD skivan låtit minst lika bra eller bättre. Jag tror mig också bra grejer för skivavspelning. Om det nu är så att musiken låter samma från vinyl som CD, då måste väl det tyda på att det jag hör är korrekt, eller hur? Sedan om jag spelar skivan med en annan puppa och det låter annorlunda jämfört med CD:n, då måste det vara så att puppan lägger till något som inte finns men som lyssnaren ändå gillar.
quote:
Jag har ett antal skivor såväl på CD som på vinyl. På flera av dem är skillnaden så stor till vinylens fördel att jag helt enkelt inte kan lyssna på CDn. Jag vet inte exakt varför men ljudet på CD blir helt stumt i dessa fall.
Jag vet varför du tycker att det låter stumt. Det beror nog på att när du hör små mickropauser i musiken då hör du också dynamiken eller tystnaden som finns på CD-skivan. På vinylskivan har du alltid mer eller mindre skivbrus och du har alltid ett skivbuller som redan finns i den pressade skivan. Om man spelar ett lack som är graverat med ett tomt spår, det går även bra med ett blankt lack. Då hör du med en bra skivspelare inte något buller.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/04/01 :  06:42:28  Show Profile Send Zombie a Private Message
Vem bryr sig? Jag lyssnar på musiken oavsett källa.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/04/01 :  07:25:41  Show Profile Send Eref a Private Message
gcs: Nej, nej det är inte alls den skillnaden som gör ljudet stumt.
Isåfall skulle jag uppleva så med alla vinyl och CDutgivningar. Det finns ju en massa återutgivningar på CD som gör att man bara njuter. Så skillnaden är inte generell som jag hör det. Som sagt ofta föredrar jag CDljudet och CDhanteringen eftersom det trots allt är lite enklare. Att vinylen fått en renässans beror väl inte bara på det härliga ljudet utan även på roliga skivomslag, nostalgi och att skivavspelning med vinyl är mer visuellt stimulerande än CD. CDn håller väl på att försvinna men det kommer förmodligen en gigantisk CDnostalgi-boom om några år!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2011/04/01 :  08:02:24  Show Profile Send matta a Private Message
Hemma hos mig föredrar jag ljudet från gramofonen 10 gånger av 10. Tycker inte alltid att det liksom låter "bättre", men det låter absolut mer levande...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/04/01 :  08:04:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lite OT kanske, men håller inte CD-spelaren på att bli omodern? Jag och många med mig streamar från datorn ev med extern hårddisk. Lanske
inte samma fysiska känsla, men å andra sidan är CD skivor så pluttiga ändå. Med vinyl är det förstås en helt annan sak vad gäller detta.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/04/01 :  08:12:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med dig Erik.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/04/01 :  08:26:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
För det första: Jag vill INTE dissa din synpunkt gcs, jag reflekterar bara över din skrivning:
quote:
Det här med att vinyl låter bättre en CD tror jag inte på.

Det är ungefär som att säga att "Bananer är godare än apelsiner och jag tycker inte om krusbär"
Nähä, det är väl helt ok, men det betyder inte att min åsikt är densamma...

Sen måste man ju enas om vad bättre betyder... Är det så att knaster och skivbrus är motsatsen för en person, så visst, då låter CD bättre. Men är det så att renheten i cymbalslag, minskad lyssningströtthet och ett organiskt liv i ljudet är bättre kanske den personen föredrar vinylskivor där likvärdigt media finns.

Själv kan jag nog inte säga vilket jag föredrar i längden, oftast just nu vinyl av många anledningar. Men att musiken ger mig något är viktigare än på vilket media den befinner sig, hårddisk, CD eller vinyl.

MVH / Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2011/04/01 :  08:54:45  Show Profile Send Bland a Private Message
Det är enorma skillnader mellan inspelningar. För mig är det inte formatet som gör skillnaden utan inspelningen - det finns värdelösa vinyler, cd-skivor, streamat osv. Vinyl kanske är roligare än cd men det är en helt annan sak - för att vinyl skall låta bra blir det dyrt. Sedan håller jag inte med om att cd-mediet är utdöende. Försäljningen sjunker som en följd av att det finns fler format! Det är inget märkligt med det.....
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/04/01 :  09:15:59  Show Profile Send CC a Private Message
Huvudet på spiken från "AlfaGTV" och "Bland"

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/04/01 :  20:20:46  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Största skillnaderna är inspelningen och mastringen.

Vinylens enda fördel(min åsikt) är att signalen är analog hela vägen.
Men med dagens inspelningsteknik där råmaterialet lagras digitalt direkt försvinner genast fördelarna med vinyl.

Spelar man gamla skivor, eller skivor inspelade i studios med analog lagring har vinylen fördel.
Gamla vinyler mastrades ofta med stort dynamikomfång och när dom skulle ges ut på cd komprimerades musiken om nivån höjdes..

Rent tekniskt är en cd grymt överlägsen vinylen.

Får jag välja så blir det nog lika mycket vinyl som cd..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/04/02 :  07:44:08  Show Profile Send Eref a Private Message
Det finns ju CDutgivningar av gamla inspelningar som har gjorts fantastiskt bra och tydligt inte dynamikbegränsats. Jag tycker jag har fått uppleva en del favoritmusik från min ungdom som på nytt(eller ännu bättre) med omsorgsfullt gjorda nya CDs.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2011/04/02 :  08:44:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Det digitala mediet har bättre förutsättningar, men hur bra det än blir så hjälper inte det mot idioterna som mastrar sönder inspelningarna i jakten på att höras högst!

Jag har en grammofonskiva med en svensk artist som släpptes 2007 som är helt sönderkomprimerad låter bra på mycket låg volym men när man höjer...

gcs:
quote:
Jag vet varför du tycker att det låter stumt. Det beror nog på att när du hör små mickropauser i musiken då hör du också dynamiken eller tystnaden som finns på CD-skivan. På vinylskivan har du alltid mer eller mindre skivbrus och du har alltid ett skivbuller som redan finns i den pressade skivan. Om man spelar ett lack som är graverat med ett tomt spår, det går även bra med ett blankt lack. Då hör du med en bra skivspelare inte något buller.

Jag är inte övertygad av din beskrivning. Första gången jag kom i kontakt med det digitala formatet var en kamrat son hade köpt en cdspelare och hade med den hem till mig (detta utspelades 87) redan då märkte jag att det lät "stumt".

Tyvärr har jag inte rätt ord för vad jag hör men jag är övertygad att det har med tekniken i spelaren att göra men det kan också bero på hur jag lyssnar.

Jag är väldigt öppen när jag lyssnar på nya saker men ännu har jag inte hittat cdspelaren jag absolut vill ha.

rundestone:
quote:
Vinylens enda fördel(min åsikt) är att signalen är analog hela vägen.

+1

Erik Andersson:
quote:
Lite OT kanske, men håller inte CD-spelaren på att bli omodern?

Vadå den är hur modern som helst grammofonmediat är ju stenålders . Jag är övertygad att cdformatet kommer att vara kvar länge än.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/04/02 :  10:08:31  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Kan inte låta bli att tänka på vad Erik Andersson säger. Håller inte cd-spelaren på att bli omodern? Jag vet inte varför Erik lyssnar på musik. Själv lyssnar jag för att jag gillar musiken om sedan cd-spelare är omodernt eller inte det skiter jag fullständigt i.

Vore det inte enklast om dom som gillar Lp mer än cd lyssnar på Lp? Och dom som gillar cd,n bättre än lp,n lyssnar just på cd

Själv spelar jag det jag vill lyssna på just för stunden om det sedan är en lp eller en cd eller ett band, ja det spelar inte så stor roll. Jag tänker inte oj jag vill ju lyssna på X men har ju den på lp, nä då får jag nog lyssna på Y i stället för det är på cd, verkar ju helknasigt.

På fråga om lp låter bättre än cd? Ja då måste ju svaret vara som alltid lyssna själv och se vad ni tycker. Jag kan i alla fall inte avgöra åt andra vad dom skall tycka och tänka. Jag menar är Rotel bättre än Nad..

För 10-15 år sedan tyckte många att lp-skivan var omodern idag tycker man att cd-spelaren/skivan är omodern, förmodligen tycker ingen att streamad musik är omodernt om 10 år.

Mvh..
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/04/02 :  16:45:39  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är väl så att man börjar bli lat på gamla dar. Det är så geswint att köra från datorn, visserligen måste den startas upp, men den är igång hela dagarna i alla fall. Dessutom tar CD skivorna plats nu kan jag lägga dem i något utrymme som jag inte använder. Men det händer att jag finspelar ibland och kör utvald vinyl. Det är som påpekats stora olikheter i ljudkvalitet mellan skivexemplaren.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2011/04/04 :  02:00:44  Show Profile Send edison a Private Message
Finns det nåt annat än... ...näe, det är nog att leva med en "evig" diskussion om saken...

...fast nog syns det att detta låter gött:

...eller?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2011/04/04 02:05:54
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/04/04 :  10:00:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Göttigt men jobbigt! Men vad gör man inte? Ibland måste man offra sig!

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/04/05 :  17:45:40  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Det är inte mediat, som så många redan skrivit. Jag trodde det var så tidigare, men efter att ha fått alltför många skitvinylskivor så är det bara att inse att det är mastringen som är problemet. Gissningsvis anser man att vinyl är bättre eftersom det var gamla rävar som kunda mastra analogt som gjorde dessa, men med CD-skivans intåg började den digitala mastringen ta fart och nya yngre mastringsteknikerna tog över och de började komprimera dynamiken med följd att det inte går att lyssna på skivorna med bättre utrustning och gamla öron som inte tål distortionen.
Så lyssnar du på "radiomusik", jo, då är säkert många lite äldre vinylskivor bättre än CD, nyare är skit samma. Lyssnar du på musik där stor dynamik är en del av musiken, klassiskt, opera m.m. då är säkert CDn bättre just eftersom det inte förekommer något knaster eller barkgrundsljud från spelaren. Men det är inte mediat som är orsaken.....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2011/04/05 :  18:29:16  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag gillar vinyl, älskar många aspekter av detta fina medium. Men bättre ljud? Det kan jag inte med säkerhet påstå att jag upplevt. Men en nackdel med vinyl är utrustningens relativa ömtålighet! En av mina tvååriga tvillingar bröt helt sonika av pickupen från armen härförleden. Hej sparkonto. Det har varit tyst om vinylen sedan dess, men jag bidar min tid!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000