HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1, bilder + mätdata (liiite tung kanske)....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/13 :  13:06:24  Show Profile Send Xover a Private Message
Om det vore så att man inte vet om en speciell högtalarkonstruktion kommer att låta så pass bra för de flesta konsumenter att dom vill köpa denna produkt (detta gäller för alla prislägen) varför skulle man då satsa på att slutföra projektet.

Så j-a stor skillnad på hur folk uppfattar ljud är det ju inte tack och lov för då skulle man behöva justera varenda högtalare ungefär som man gör med hörapparater.

Men det kanske är så i verkligheten att en högtalare borde tillverkas så att det går att justera alla parametrar för maximal personligt behov.

Då kommer jag att tänka på Genelecs små närfältsmonitorer med inbyggda slutseg och om jag inmte minns fel även D/A konverter.

Kan det vara så att en högtalare skall vara kliniskt perfekt och att vi borde satsa på DSP.

Kanske någon slags psykoakustister om det finns någon sådan kan klargöra vad som kan vara rimligt för framtida behov.

Jag läste någonstans att Tannoy gör en närfältsmonitor som kutar en bra bit uppåt i frekvens 40-50Khz anledning är enligt Tannoy att digitaltekniken kräver utökat frekvensomfång på högtalare för att man skall kunna tillgodogöra sig högre samplingsfrekvenser ??.

Ett litet exempel jag började att lyssna på radio över mitt bredbandsnät jag tyckte att det lät för j-ligt och rustade upp min gamla Pioneer tuner kopplade upp detta till min lilla gamla anläggning iofs rätt bra grejor med en del DIY byggen nu fanns själen där igen radio lyssnadet blev ett rent nöje.

Jag bollar fram och tillbaka medvetet i detta inlägg men menar nog ändå att en State Of The Art högtalare nog är mer attraktiv för de allra flesta människor jag tror inte att man medvetet kan göra en högtalare med em massa inbyggda fel alltså fel som vi känner till idag jag tror att man gör högtalare hos de seriösa tillverkarna som följer alla känd forskning inom elektronik, akustik samt psykoakustik.

Det blev mycket detta men jag blir ganska förvirrad när jag ser hur man kan sälja högtalare som låter skit och dessutom får dessa högtalare bra kriktik i diverse blaskor.

En känd Skottsk tillverkare som säljer sina produkter på fina gatan har i alla fall minst en högtalare som låter väldigt mycket från lådväggarna, jag hävdar att lådväggarna inte sakll vara med i spelet det låter nämnligen helt för jävligt på viss musik.

Jodå jag tycker att ni gör ett bra jobb med dessa småttingar men försök att hålla er till mätteknsik världsstandard så blir det lättare att gör jämförelser se inte detta som kritik utan mer som ett tips.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/13 :  20:43:17  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tanken med HFLS-1 var väl inte tänkt som en högtalarinnovation?
Grundmålet var väl att samla tankar & kunskap från forumsdeltagare för att gemensamt utveckla 1st högtalare som skulle vara billig & lättbyggd.
Så snart alla mätningar, baffel- / elementplaceringslayout o sånt är fix så kan folk med simulatorer börja leka. Allt eftersom några byggt så kan la tweakandet gå loss.. Känns som det kommer bli ett långlivat projekt sålänge intresse finns.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:54:34  Show Profile Send Xover a Private Message
En fundering! om man köper två element är dom identiska eller skiljer det väldigt mycktet på parametrarna.
Kanske man i alla fall borde köra in dom innan man dessa monterar i den låda man tänker använda.

Man kanske också borde mäta elementen efter inkörning utan låda för att bilda sig en uppfattning om hur elementet uppför sig, bara montera den i en baffel.

Jag har för mig att man bör köra in elementet först, undrar just om industrin verkligen gör det? kanske dom i utvecklingsfasen använder inkörda element och sedan gör stickprov i produktionen.

Man kan också undra om det går att utveckla, en i detta fallet litet basreflexsystem, en högtalare som kan mäta sig med dom stora i branchen vore kul att få veta vad dom gör som vi inte kan.

Ta en liten Sonus Faber och jämför med vårt projekt vad har dom som vi inte har och är verkligen deras högtalare bättre.

Är det någon som har någon aning kan det kanske också vara så att merparten av de lösa element som säljs är andra sortering industrin får de element som har alla data på plats.

Kan man beställa ett litet antal element med så exakta data som möjligt alltså någon slags matchning kan de finnas sådan element hos återförsäljarna för lösa element typ Scanspeak Relevator om dom nu är matchade.

Jag tror dock att de flesta lösa drivers är just andra sortering och att det är stor spridning på T/S parametrarna så det gäller att ha koll på elementen.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:40:42  Show Profile Send henricsson a Private Message
Om du läser trådarna i första inlägget så finns där lite tankar kring mätningar på färska/inspelade element.
Vad jag har sett från byggbeskrivningar på nätet så skall inte t/s mellan lika modeller skilja sig mycket åt. Jag tror inte löselement är av andra sortering. Skulle tro att många är överdimmensionerade & overkill:ade.
Det har jag läst någonstans. Men man ska inte inte tro allt man läser.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/14 :  15:32:58  Show Profile Send Xover a Private Message
Man skall ej tro på allt man läser, man kan också läsa mellan raderna och en del information man får är ofta sådant man inte skall höra eller få information om.

En del drivers är ju prissatta som om det vore guld i korgarna.

Det kanske är fråga om transfer pricing

Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/14 :  15:52:33  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
Jag tror inte att att lösa element är andra sortering, snarare så att finare högtalare använder "första sortering", d v s de mäter upp
elementen i en leverans och använder endast de som ligger inom "spec", övriga kasseras/säljs/returneras.

Inte för att de är missnöjda med tillverkarens mätdata, utan för att de har en mätmodell att följa som de vet ger önskat resultat i den färdiga produkten. Detta är ju en stor merkostnad som billigare högtalare inte har.

Kan också tänka mig att det är dyrare för tillverkaren av element att slå om mellan två olika produktionsmodeller (låg-hög Qualitet) istället för att köra så jämnt som kostnadsläget tillåter.

t/s kan skilja sig vansinnigt mycket åt mellan element av samma modell hos billiga element. Dyrare element brukar ju ha hög precision , möjligen mindre noggranhet på T/S , men eftersom det är svårt att duplicera mätningen som tillverkaren använder förklarar det ju onnogranheten i mätningarna.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/14 :  16:22:36  Show Profile Send Xover a Private Message
Javisst så kan man också göra men jag vet att tillverkare av drivers erbjuder kunderna att komma med egna specar och sen kör dom en serie samt mäter igenom alla som skall till kunden, dom som inte platsar säljs till bland annat DIY branchens återförsäljare.

Men visst kan man som liten kund köpa på sig en binge drivers och sedan förädla dessa själv, det är det många som gör bland annat så vet jag att en känd tysk fabrikör gjorde så med Sinus element, dom köpte färdiga element och modifierade ordentligt.

Då är vi inne på avdelningen modda drivers! att LINN gör det vet jag mycket väl. så varför skulle inte vi kunna ta till oss erfarenheter från den specialiteten, är det någon som vet var,när och hur man kan göra samt hur man verifierar resultatet.

Det är inte lätt att var DIY:are
Go to Top of Page

metamorphos
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/04/14 :  21:57:30  Show Profile Send metamorphos a Private Message
Har följt detta projekt sporadiskt. Om jag inte har helt fel har inblandade valt en volym på 14.8 liter på lådan. Är detta en optimal volym för det tänkta bas/mellan elementet (vifa pl 18)? Är volymen på lådan spikad? Vilken "alignment" är vald?
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:14:31  Show Profile Send Xover a Private Message
http://www.aes.org/standards/b_pub/aes2-1984.pdf


Länk till AES högtalarmätningar
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:20:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare "Metamorphos"!

Vi har gått upp lite i lådvolym genom att förlänga den med några cm. Detta efter att ha tittat på impedansmätningarna och min vilja att stämma lite lägre än vad som var möjligt i den gamla lådan. Så nu är lådan ca 16l.

Alignmentet av elementen är också under diskution, har du några förslag??

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:51:58  Show Profile Send henricsson a Private Message
PAC, vilka är måtten på baffeln? Kan kolla vad som ser bra ut i BD-simulatorn.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/04/16 :  22:46:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Henriksson, baffelmåtten har inte förändrats.
Nagref kämpade med näbbar och klor för att vi skulle behålla 350x220 så då gjorde vi det. Basen sitter centrerad med centrum 130mm upp från "botten". Delningsfrekvensen tror jag att Herrar Nagref och EPKpeng har en mycket bättre idé om än mig...

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/17 :  15:46:09  Show Profile Send henricsson a Private Message
Så här,



Dvs, basen 130mm upp. Diskanten 280mm upp från botten, 25mm offaxis. 2m avstånd.

resulterar i det här,



Ascii-datan finns att hämta här.


Med diskanten centrerad ser det ut så här,




Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:49:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det såg inte kul ut!!!!

Nu är det iof +-1,3 Db i diskanten inte hela världen. Men man skulle ju vilja att geometrin skulle bete sig lite snyggare....

Några ide'er??

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/04/17 :  18:00:11  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Vi närmar oss den 20:e april! Gottgottigott!

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/17 :  18:51:53  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det skulle ju vara rundade kanter.

Så här vackert blir det med en radie på 25mm,




Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/04/18 :  00:25:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hmmmmmmm...... Kul att du testade just rundade kanter, jag har länge misstänkt att det skulle vara på detta viset. Nu är 25mm i radie ganska kraftigt med tanke på att vi bara har 19mm i lådgods. Det blir problem med att få lådan att "hänga ihop" utan att göra en extra tjock baffel och det för med sig andra problem som kan vara svårlösliga för "den lille hobby-snickaren"(=JAG!!)
Men, det var inte dumt!

Om man skall kunna fanéra så kan man inte runda mer än i ett plan om det skall vara lösbart utan allt frö mycket specialkunskaper. Så vi kanske skulle göra simuleringar med bara långkanterna rundade?
Och det finns två olika typer av kantbehandlingar som skulle vara intressant att se hur de beter sig:
-Rundat med R=9,5mm
-45 graders vinkel djup 10mm.

Anledningen til att jag vill kolla just dessa är att Biltema säljer fräsar med största r=9,5mm samt en 45 graders fräs för under 40:- vilket är snorbilligt även om kvalliten är "sådär". Så det borde inte vara utanför en hobby-snickares ekonomi imho, ??


Ju mer jag tittar på din simulering desto mer övertygad blir jag om att det är rätt! Tack för din support so far!!!

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:20:03  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hur ska fasproblemenen i mellanregistret tacklas

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:02:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Hur ska fasproblemenen i mellanregistret tacklas


Kan du beskriva problemet du åsyftar så att "alla" förstår så kanske vi kan få fler att delta i diskutionen och dela med sig av sina tankar??

Du kanske själv har en idé du kan/vill dela med dig av??

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:21:15  Show Profile Send Thomas A a Private Message
PAC,

sorry, jag syftar på Henrikssons simulering. Det blir en dip mellan 1-2 kHz, som är baffelrelaterad. Bara för kul så skulle Henriksson kanske prova en simulering liknande en "beweled cube". Inte så svåra att bygga. Tyvärr funkar inte BD simulatorn på min macintosh. Fast ni kanske löser det på annat sätt.



Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/04/22 23:22:27
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/23 :  11:58:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Skulle bara nämna något om diskantplaceringen och henricssons simuleringar.

När det gäller simuleringarna så inser man snabbt att de inte är helt trovärdiga i o m det stora ripplet långt upp i frekvens som finns för både bas och diskant. Vid höga frekvenser är spridningen i basen så dålig att den beamar nästan bara framåt och då kan kanterna av naturliga skäl inte spela någon större roll eftersom ljudet inte går åt deras håll i så stor utsträckning...

Följande bild visar en simulering som jag har gjort till mina egna högtalare:


Den gula kurvan visar basen beteende m a p diffraktion och den ljusblå samma sak för diskanten.

Till synes inte så extremt beteende i jämförelse med andra fel i tonkurvan... Kan ju nämna att baffeln är nästan identisk i storlek som den vi har skissat på för HFLS-1. Diskanten är placerad centrerad.

När det gäller då diskanten ska vi placera den on eller off axis?
Jag föreslår on axis. Då får man homogenast spridningsegenskaper och ett i mitt tycke snyggare utseende.

Kollar man på henricssons simulering så ser det ut att skilja rätt mycket men nivåerna är i princip lika stora på ripplet över den första puckeln men vid andra frekvenser. (Jag har då exkluderat dipparna vid 5.5 och 9kHz beroeende på att jag misstänker att de är orsakade av fel i simuleringen.) Samma sak kan man se om man bara mäter vid lite olika vinklar i förhållande till axis och en förskjutning av diskanten ger ungefär samma fel men vid olika lyssningsvinklar. Vad man däremot kan se på simuleringen är puckeln strax under 2kHz den är i princip oförändrad i de två simuleringarna och måste åtgärdas men det görs lämpligast i filtret och inte genom att förändra baffeln eller genom att flytta diskanten på densamma.

Det var mina 0.02€ när det gäller diskantens placering.


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/23 :  12:48:00  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag kan också tycka att det ser lite väl oroligt ut, man kanske skulle mejla Verdone och fråga, har hittat flertalet andra buggar.
Eller är det jag som gör fel!

Jag satte avståndet till 2m, kanske sett annorlunda ut ifall jag hade knappat in 50cm eller nåed. Tyvärr så är en av buggarna att man inte kan spara sin profil. Så man måste börja om från början varje gång man använder progget.

Jag tycker ocentrerad diskant ser kyligt ut. Dels för att det sällan görs på kommersiella högtalare, kanske för att man då behöver två olika lådor. Kanske för att det är rent av dåligt.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/04/23 :  17:02:17  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag har nu hittat och provat programmet, håller till vis del med om att det är lite buggigt men att spara sin profil var inga problem för mig. Det gäller bara att använda "Save Profile" i programmet och sedan välja "Load Profile" från knappen bredvid. Använd inte dessa funktionerna via Excels menyer, då går det snett. Är lite osäker på hur pass bra dessa teorier stämmer överens med verkligheten men det är bara att prova sig fram. jag tror dock att programmet kan ge ett bra riktvärde att utgå ifrån. Mina MTM-speakers med VIFA PL18 och SS 9300 skall för första gången mätas upp snart och då får jag se om teorierna stämmer bra. Jag kör med ett Aktivt LinkwitzRiley-filter som just nu delar vid 2950 Hz. Skall även testa att dela vid 1700 Hz för att se om det hjälper upp ljudet. Enligt mina mätningar får jag pga baffeln en topp vid 1kHz och en dal vid 2kHz. Jag årekommer med mer info.

Kör ju inte exakt samma konfigurering som ni kör i projektet men eftersom jag använder samma omdebatterade PL18 så tänkte jag att jag kan bidra.

mvh
Mangs
Go to Top of Page

F.Ultra
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:14:47  Show Profile Send F.Ultra a Private Message
Tycker att det är betydligt snyggare med diskanten off-axis, att det sällan görs på komersiella högtalare är inte något negativt i mina ögon iaf. Men om det är dåligt, så ja, då är det ju inte bra .
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:28:30  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
I en center är det inte ens dåligt att ha den off-axis. Typ, se på min (där jag inte har det). Där borde ju diskanten vara lite längre "ner", då jag kör med oskärmad diskant. Vet inte riktigt hur jag skall lösa det hela, om jag skall försöka hitta någon fattigmans-skärmning eller liknande. För diskanten stör TV'n lite grand. Inte mycket, och det skulle kanske(?) ha räckt att sätta diskanten bara fem cm längre ner. Får prova det också.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000