HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudbilden kantrar mer och mer.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/03/28 :  08:21:59  Show Profile Send Vox a Private Message
Periodvis har ljudbilden hos mig kantrat åt vänster. Jag har tidigare trott att orsaken till detta har med rummet att göra då rummet inte är symmetriskt, men som ni kommer att förstå senare i tråden är så inte fallet.
Vid tidigare uppställningar och utrustningar löste sig ett liknande problem genom att jag ökade avståndet mellan högtalarna. Detta gjorde jag inte förrän förstärkaren varit i Danmark för kontroll två gånger. Jag var helt övertygad om att utgångsnivåerna var olika på kanalerna.
För ett par månader sedan märkte jag att ljudbilden rättade upp sig när utrustning blivit varm och då var allt frid och fröjd. Men nu i helgen hjälpte inte heller det. Ljudbilden förblir kantrad åt vänster.
Vissa skivor upplever jag som att ljudbilden ligger som den ska, medan andra är "vänstervridna". Nu spelade jag förvisso både Nynningen och Nationalteatern igår, men så vänstervridet ska inte ljudbilden vara.

För att utesluta att det inte är skivorna som spelar mig ett spratt tog jag fram en gammal testskiva där ett spår innehåller kanaltest i form av "jag skall nu höras i vänster högtalare- jag skall nu höras i höger högtalare - jag skall nu höras mitt emellan högtalarna".
Personerna i vänster och höger högtalare är där de ska vara vara, men personen som skall befinna sig mitt emellan står någon meter till vänster om mitten.

Efter lite funderande kom jag på att jag kunde testa att skifta kablarna mellan försteget och slutsteget för att se vad som skulle hända med ljudbilden. Om problemet hade med rummet att göra borde ljudbilden stanna kvar till vänster, men det gör den inte. När kablarna är skiftade följer ljudbilden med.

Min slutsats är då att endera är det försteget eller signalkällan som orsakar felet.
Då kommer jag på en sak. RIAA-steget är inställt enligt pickupens testprotokoll med olika värden för utgångsspänningen på resp. kanal.
En snabb ändring på RIAA-steget så att bägge kanalerna har samma inställning och så tillbaka till lyssningsfåtöljen.

Visst blev det bättre, men inte tillräckligt bra. Då måste jag ta till den åtgård jag inte gillar att använda - balanskontrollen.
Med balanskontrollen vriden från kl 12 till kl 3 sitter ljudbilden som den ska och det låter åter igen fantastiskt, men trots detta så snurrar funderingarna inne i mitt huvud - Vad är det för fel på försteget?.

För ett år sedan skickade jag försteget på service/uppgradering i Norge och det vill jag inte göra om då det är mycket bök/strul att skicka prylar till Norge som sedan skall returneras till Sverige samt att det kostar pengar.

Som det ser ut nu får jag leva med att justera ljudbilden via balanskontrollen tills jag har hittat en annan lösning. Igår innan John Blund kom på besök funderade jag på vad för försteg som kan bli en ev ersättare.

Om ni har förslag till åtgärd på mitt problem tar jag gärna emot dem. Även förslag på ersättare till dagens Electrocompaniet EC4.5 är välkomna.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

SW
Member

542 Posts

Posted - 2011/03/28 :  09:46:05  Show Profile Send SW a Private Message
Vid liknande problem brukar jag som första åtgärd ta loss alla signal och högtalarkablar och rengöra alla anslutningar och kontaktytor.

S
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/03/28 :  10:10:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Uppträder fenomenet bara på vinyl eller på alla källor?
Om bara på vinyl så tycker jag du ska se över antiskatinginställningen på tonarmen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/03/28 10:11:40
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/28 :  10:23:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Får du obalans på alla ingångarna? Om inte så kan det vara spänningsfall i kabeln och testa då att byta kabel. Om det är obalans på alla ingångarna så måste felet ligga senare som mellan försteg och slutsteg. Det kan också vara oxid, men det är kanske inte troligt eftersom stärkaren varit på service. Skifta kablarna från slutsteget till högtalarna. Det sista du kan göra är att låna hem en annan förstärkare.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2011/03/28 :  10:57:54  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag har haft detta problem som du beskriver. Jag höll på att bli galen. Jag skiftade kablar, möblerade om, klagade på mitt rum eftersom det litet och oregelbundet, kompenserade med balanskontrollen, skickade in slutsteget på koll, osv. Efter allt arbete hamnade jag hos försteget och dess volympott - det var ett mycket fint försteg. Volympotten var en sådan där modern digital historia, där "någon lödning inte var rätt"! Efter reparation var alla problem borta........
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/03/28 :  12:12:04  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Efter allt arbete hamnade jag hos försteget och dess volympott

Läste nyss på nätet att volympottarna i EC 4.5 är "kända" för att kunna ge olika kanalvolym vid lägre volymer.

Tack för alla er råd. Skall börja med att testa med högre volym. Hjälper inte det ska jag följa era råd.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2011/03/28 :  12:25:49  Show Profile Send Bland a Private Message
Det var vid låg volym som problemet var som störst - all kvällslyssning gick bort eller jag blev irriterad! Min volympott var sådan att den var "indelad " i tre steg. Det var den första 1/3 delen av potten som var fel lödd. När jag gick förbi den första 1/3 och kom till 2/3 så var problemet borta!
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/03/28 :  12:31:45  Show Profile Send mangs a Private Message
Många volympottar lider av den dåliga egenskap att de inte är linjära på låga volymer. Testa att lyssna på olika nivåer. Är det så mycket skillnad så att du behöver ändra balanskotrollen till kl 3 känns det som att något är rejält snett. Jag retar ibland upp mig om sångaren står föskjutet 10cm från centrum för att sedan konstatera att det är inspelningen som är något sned. ;)
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/03/30 :  13:59:47  Show Profile Send Vox a Private Message
Igår kväll ägnade jag ett antal timmar till felsökning. Kablar skiftades och sattes tillbaka efter lyssning. Uteslutningsmetoden användes så långt det gick.
Allt pekade på försteget. Kopplade in ett gammalt försteg från NAD och visst lät det som att ljudbilden åter var centrerad, men det visade sig var en önskedröm. Vid nogrannare lyssning var ljudbilden fortfarande förskjuten åt vänster.

Nästa steg var då att skifta högtalarkablarna och vips så var ljudbilden föskjuten åt höger. Detta kan inte betyda något annat än att slutsteget lämnar mer "effekt/volym" i vänsterkanalen.
Det har gått mindre än ett halvår sedan jag hade slutsteget inne för service/uppgradering i Norge.
Jag har under senaste månaderna upptäckt att ljudet varit lite snett när förstärkaren varit kall, men det har centrerats när den blivit varm. Nu är så inte fallet längre.

Att återigen skicka slutsteget till Norge vill jag inte. Eftersom de inte är med i EU är det bökigt med tullhanteringen plus att det kostar en rejäl slant att skicka ett tungt slutsteg till Norge.

Jag kommer nu att låta en mer närliggande servicefirma undersöka slutsteget och komma med ett kostnadsförslag. Blir till att spela på den mindre anläggningen att tag. Alternativt får jag koppla in min gamla förstärkare från NAD.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/03/30 :  15:07:57  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har du kollat din hörsel i öronen?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/03/30 :  15:27:02  Show Profile Send Vox a Private Message
Dels har en av döttrarna konstaterat samma problem med ljudbilden som jag samt att problemet kvarstår när jag står med ryggen åt högtalarna. Utifrån detta och att problemet bytte kanal när jag skiftade högtalarkablanra utgår jag ifrån att det inte är min hörsel som är boven i dramat.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

O8h7w
Starting Member

21 Posts

Posted - 2011/03/30 :  15:44:10  Show Profile Send O8h7w a Private Message
Du skrev i ditt första inlägg att ljudbilden följde med när du skiftade kablarna före slutsteget, då borde det ju inte vara slutsteget som är boven?

Jag skulle helt enkelt metodiskt skifta kanalerna på varje ställe i signalkedjan jag kom åt, då borde man komma fram till var felet är någonstans. Steg 2 blir då att byta ut misstänkt pryl till en annan, och på så vis bekräfta/dementera att man hittat rätt.

En nybörjares tips...

There's a nice effect of being pessimistic - everything turns out better than expected!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/03/30 :  18:27:50  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Du skrev i ditt första inlägg att ljudbilden följde med när du skiftade kablarna före slutsteget, då borde det ju inte vara slutsteget som är boven?

Jag drog precis samma slutsats som du, men efter en mängd olika omkopplingar och annan felsökning samt att jag bytte ut försteget och exakt samma problem uppstod har jag ändrat min slutsats.
Slutsteget kommer nu att testas på en helt annan plats och med annan kringutrustning innan den skicks för översyn.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2011/03/30 :  18:55:56  Show Profile Send pak a Private Message
Har också samma problem.
Har kollat allt! olika cdspelare-kollat försteg,kollat slutsteg(båda)-kablar mm,mm.Men det visar sig att det är högtalarna som är för känsliga för placering i mitt akustiskt knasiga rum.Varje mm som blir osymmetriskt utifrån de platser som är mest jämna(akustiskt sett) blir knall och fall i ljudbilden.Så vansinnigt irriterande att jag funderar på att byta högtalare till nåt som är enklare att få till...
Jag måste också ha de brett isär för att ha någolunda stabilt ljud.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2011/03/30 :  19:41:55  Show Profile Send SW a Private Message
En voltmeter inställd på AC och en tongenerator eller en testskiva med fast ton på tex 1000 hz. Sedan är det bara att mäta och se i vilken apparat som felet ligger.

S
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2011/04/01 :  12:03:21  Show Profile Send nikwal a Private Message
Även jag har samma problem. Fast det verkar vara öronen, men inte alltid ibland blir det lättare "lock" för högerörat, kan se lite dumt ut när man sitter och tryckutjämnar genom att gapa ibland :-)
har nu ställt högtalarna lite mera ihop nu och osymmetriskt i förhållande till rummet och det funkar faktiskt i mitt fall..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000