HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka dacar med firewire finns det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2011/03/18 :  14:01:36  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag har nu ändrat om lite i min anläggning.
Jag har sålt min Audio Aero Capitole II och istället skaffat ett Dynamic Precision C1b försteg.
Jag har tänkt att köra med en datorbaserad lösning. Datorn är En Macbook Pro 17".
Det jag först behöver är en dac med Firewire och balanserat ut.
Någon som har några ideer/rekommendationer här?
Andra förslag kring hur man får till en bra uppspelning från datorn är också välkomna

Stereotypen

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/03/18 :  14:16:49  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Edit: Då säger vi Weiss DAC202 igen då ! ;-) Ganska dyr dock

Edited by - emanuelgbg on 2011/03/18 15:21:38
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/03/18 :  14:24:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Lavry DA11

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2011/03/18 :  15:18:28  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Ja jag menar firewire in och balanserat ut.
Lavry Da11 verkar ej ha firewire ingång om jag har uppfattat det rätt.

Stereotypen
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2011/03/18 :  22:47:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns drivor med ljudkort tänkta för studiobruk som har Firewire interface (fast de börjar bli mindre vanliga i och med att Firewire är en döende standard); en del av dem har bra DACar i sig.

Dock har de flesta ljudinterface 1/4" utgång.
Hade jag en Mac skulle jag titta på ex. en Apogee Duet.

Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2011/03/19 :  11:46:30  Show Profile Send -AG- a Private Message
Airport express optiskt, in i valfri nyare dac. Då slipper du dra kabel från din laptop.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2011/03/19 :  12:56:29  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jo så har jag kört innan men jag tyckte inte att det lät så bra.
Jag vet inte om det går att skicka musiken opåverkad (fullformat) i ett trådlöst nätverk till airport express.

Stereotypen
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/03/19 :  17:28:32  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Det går utmärkt att skicka filer till en airport opåverkade.

Du kan ju t.ex. ta hem dem opåverkade via en airport.
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2011/03/19 :  19:07:15  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag vet inte riktigt vad du menar med "fullformat", men nästan oavsett vilket så tror jag inte att det är några problem. Digitaldelen och D/A-omvandligen är inget man behöver lägga mycket energi, pengar eller tanke på, annat än att det ska vara bekvämt och funktionellt. Om du är intresserad av DAC så kan du ju titta in på http://www.milleraudioresearch.com/. Där har de mätdata för ett flertal spelare och dacar. Jag köpte efter att surfat runt bland deras tester en H/K hd990 cd-spelare med digitala ingångar för ca 4000kr, som presterar lika bra som de bästa spelare och dacar de testat. Pris har inget med prestanda att göra med där det gäller denna typ av produkter. Tycker du att H/K är plastigt finns det annat för några tusenlappar mer som presterar likvärdigt.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2011/03/19 :  20:10:22  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jo att det går att skicka filer trådlöst utan förlust av information förstår jag men att streama fullformat i realtid borde ju ställa andra krav tycker jag. Det är möjligt att airport express klarar detta. Skall kolla upp det närmare för isf har jag ju allt jag behöver redan

Stereotypen
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/19 :  20:17:11  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Pris har inget med prestanda att göra med där det gäller denna typ av produkter.


quote:
Pris har inget med prestanda att göra
Gäller det mesta

quote:
där det gäller denna typ av produkter.
Grov generalisering ändå, digitaldelar som mäter lika må vara en sak, men bättre kvalité i analogsteg kostar lite mer

Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2011/03/19 :  20:57:31  Show Profile Send -AG- a Private Message
Man mäter ju distorsion, S/N, etc... på analogutgången, dvs analogsteget är en del av ekvationen. Det är inte gratis att göra en bra analogdel, men inte så dyrt att man ska behöva sälja bilen. Möjligen cykeln.

Edited by - -AG- on 2011/03/19 21:01:59
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2011/03/30 :  01:19:20  Show Profile Send NewMount a Private Message
Apogee Duet har jag till min Mac Mini som jag använder som mediadator och det låter mycket bra.
Balanserade utgångar saknas dock.
Apogee Duet integreras väldigt fint med Mac:en och får sin strömförsörjning via firewire.
Dessutom kan du använda den som AD och t.ex. spela in dina vinylskivor (om du har separat phonosteg förstås).
Rekommenderas.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/03/30 :  07:23:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Airport Express strömmar EJ 1411Kb/sek. All musik som streamas via en Airport Express komprimeras om "on-the-fly" till Apple Lossless.
Hittar ingen bra länk, men du kan läsa dig till detta här.
Stereophile har också en artikel i ämnet

Apple's egna beskrivning:
How does AirPort Express play music?
iTunes automatically detects whether there is an AirPort Express Base Station with
AirTunes on the wireless network and lets you select it to play your music.When you
click Play in iTunes, AirTunes encodes and encrypts the music using the Apple Lossless
Encoder, which ensures that the music is CD quality before it is sent over the wireless
network. AirPort Express receives the music, decrypts and decodes it, and fills its buffer
with music. The buffer will help ensure that you won#8217;t have unwanted skipping, delays,
or artifacts during playback. Once the buffer is filled, AirPort Express sends the music
through the audio port to the stereo.

MVH /Micke

Edit: Otydlig, Tillägg

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2011/03/30 08:02:18
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2011/03/30 :  18:19:46  Show Profile Send -AG- a Private Message
Så länge man inte lyssnar på format med högre upplösning och sample rate än cd är det lugnt

http://www.stereophile.com/digitalprocessors/505apple

quote:
"Some audiophiles have dissed the AirPort Express on the grounds that its digital output is not bit-accurate. However, I found that this was not the case, that the data appearing on the AE's digital output were identical in the original file. To check this, I compared a WAV file with a duplicate that I had captured on my PC from the AirPort Express's S/PDIF output. I used iTunes on my PowerBook playing a version of the file encoded with Apple Lossless Compression to feed data to the AE. The files were bit-for-bit identical, proving that the AirPort Express is transparent to the music data (as is ALC, for that matter)."


I Stereophile, 2005, testar man den gamla AE-g. Hårdvaran i den nya AE-n stödjer tydligen 24/96, men all överföring sker som tidigare lossless med CD-kvalitet. Detta kan ju snabbt ändras om det bara är en mjukvaruppgradering.

quote:
Technically the new AE does support 24/96 (I read the broadcom spec), however Apple has not enabled it with the SW flashed or Airfoil, so it is currently limited to 16/44.1 .
Itunes does support 24/96.


http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/136805-music-server-improved-apple-airport-express.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000