HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Knäckande ljudupplevelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/09 :  19:52:45  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Var hemma hos Bernt igår och lånad två rörförstärkare av honom. Han bjöd då också på en magnifik musikuppspelning på sina 15 tums Beyma-coaxar. Herregud, vilket ljud. Tror inte att jag hört nåt liknande förr. Åkte sen hem och kopplade rören till mina droppar och drog på. Visst lät det bra, varmt och rent ljud, men det var en antiklimax efter Beyma. Idag lät det bättre men man får inte ut så mycket tryck med mina tröga burkar. Hade jag haft utrymme skulle jag byggt något liknande. Vojne vojne vojne

Mera bilder åt folket

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/03/09 :  19:57:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du har blivit upplyst
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/03/09 :  20:09:14  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Är det hemmabyggen? Vad kostar sådana?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/03/09 :  20:17:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16613&whichpage=40

Ca 3500-4000:- st för elementen.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/09 :  20:23:51  Show Profile Send fixarstig a Private Message
quote:
Du har blivit upplyst

Upplyst, i helsike, jag blev bländad

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/03/09 :  20:28:39  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Då måste dom låta för ljust?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/03/09 :  20:32:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Äh, det var nog rörglöden!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/09 :  21:03:46  Show Profile Send gcs a Private Message
För hög glödspänning.
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/03/09 :  21:11:39  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message
Dom är en annan intresserad av att lyssna till.. Dom ser så trevliga ut :]

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/03/09 :  21:15:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Visst Klas, skicka mig ett PM så ska vi väl kunna ordna det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/03/09 :  21:23:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Den där Ingvar som är inblandad har även ett par horn hemma som bör även de uppmärksammas. RKL har de blivit döpta till de kanske inte är lika med Bernts 15" men jädrar vad det suger i byggtarmen horn när det är som bäst helt enkelt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/03/10 :  07:09:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Herregud, vilket ljud. Tror inte att jag hört nåt liknande förr.


Grattis! Sådana upplevelser är riktigt roliga och upplysande.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/03/10 :  08:02:59  Show Profile Send markusA a Private Message
Det brukar vara trevlig lyssning hemma hos Bernt. :)
Helt klart för länge sedan nu.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2011/03/10 :  13:45:02  Show Profile Send Leif B a Private Message
Nu blev man sugen att testa, gillarhögupplöst ljud med bra kontroll och STOR ljudbild.
Kan detta vara något för mig Bernt?

mvh Leif
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/03/10 :  14:07:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja Leif, det tror jag. Fast ljudbilden hos mig är rätt precis, inte nödvändigtvis STOR.
Med koaxialelement får man ju en exakt punktform. Upplösning och kontroll finns, och högtalarna
avslöjar omedelbart brister tidigare i kedjan - på gott och ont.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2011/03/10 :  14:28:51  Show Profile Send Leif B a Private Message
Låter toppen.
Var inhandlades elementen?
Pris?

Lådorna är väl speciellt uträknade kan tänkas.
Har du tillgång till mått och ritningar på dessa?
Klart att dem blir rätt stora, men dina ser inte speciellt djupa ut trots allt.

Mvh Leif


Edited by - Leif B on 2011/03/10 14:29:21
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/03/10 :  22:30:10  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Jag vill bara ställa mig bakom fixarstigs hyllningskör. Fick tillfälle att lyssna för ett litet tag sedan. Vilken upplevelse! Ett par specifika saker värda att nämna är renheten i ljudet. Jag som är van att lyssna på lite mediokrare prylar märker inte hur högt man spelar om man inte försöker prata. Detta upplevde jag med Ingvars RKL också. Väldigt rent och, i brist på bättre term, distortionsfritt.
Många säger att det inte finns så mycket innehåll i musiken under 30 Hz, vilket kanske också stämmer men i Bernts anläggning hör man skillnad. I musik som jag ofta spelar hemma hörde jag basljud som jag aldrig hört förut. På något sätt skapar Bernts system en väldigt trovärdig atmosfär. Man känner resonansen i scengolvet från inspelningen. Mina prematura hifiöron blev mycket imponerade

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2011/03/11 :  07:30:53  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
I musik som jag ofta spelar hemma hörde jag basljud som jag aldrig hört förut

Bernt, du har inte bashornet inkopplat i smyg
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/03/11 :  08:06:10  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
- det var inte i smyg. Jag fick höra både med och utan. Om jag minns rätt låg delningen vid just 30 Hz.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/03/11 :  08:29:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nä Pix, inte i smyg. När FForsman var här så var de inkopplade och vi jämförde som sagt med
och utan. För tillfället kör jag utan. Det tappade hornen kör jag under 25-30Hz ifall jag gör det.
Det är svårt att integrera sömlöst men man får ju med en hel del basfenomen som man aldrig
hör annars. Det finns t.ex en jättelugn låt med Tanita Tikaram ("Heart in winter" heter den
låten, på albumet"Sentimental") som jag blir sjösjuk av om bashornen är igång, det fanns nåt
lågfrekvent muller i inspelningen som de troligen missade i studion. Det är inte alltid
positivt med fullregister, men ofta väldigt skoj.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/03/11 08:32:07
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2011/03/11 :  09:18:54  Show Profile Send pix a Private Message
"som jag blir sjösjuk av om bashornen är igång"
Vill man vara fin så får man lida pin brukar det ju heta

Men jag förstår vad du menar.
Superdjup bas är trevligt ibland.
På vissa skivor och vid rätt sinnesstämning kan det vara otroligt mäktigt.
En fördel då att dela så lågt att man faktiskt kan spela med skaplig bas även utan sub-stödet

Mvh
/Lars





"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2011/03/11 :  11:01:06  Show Profile Send Leif B a Private Message
Har någon erfarenhet av Beymas 12 tum och 10 tums element?

Mvh

Edited by - Leif B on 2011/03/11 11:01:23
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/03/11 :  17:49:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag har för mig att bägge de koaxialelementen var med på Uppsala DIY i höstas. Har för mig att Classe hade 10" i en liten nätt sak.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/03/11 :  18:01:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
De coaxialer som vad med i Uppsala kommer från 18-sound om jag minns rätt.

I Hoktunas "moraklocka" sitter det en 12" o i Classes en 8" (tror jag).


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/03/11 :  19:22:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, Beymas koaxialer har inte varit på träffarna förutom en 8" i GBG förra året.
Den var min favorit på den träffen och fick upp intresset rejält för såna element.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/03/12 :  09:14:48  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det element Bernt använder, 15XA38Nd, är helt nytt och ganska exceptionelt. På pappret väldigt linjärt och detta verkar ju stämma i verkligheten också. Det finns en 12" i samma serie, 12XA30Nd, som har i princip identiska pappersdata och bör fungera likvärdigt i samma typ av låda, t.ex QW-1 mkll där ritningarna finns fritt tillgängliga. En 15" har dock 60% större membranarea än 12" och flyttar således luft på ett helt annat sätt.

Den 10" coax som Beyma har 10XC25 är från en äldre familj, den har jag endast använt i små scenmonitorer för medhörning, jättetrevlig och stryktålig men inte riktigt på samma nivå som XA serien.

Sedan finns den nya CX Nd familjen med 8" 6" och 5" där 8CX300Nd är riktigt roligt, fin papperskon, låg Fs, stor slaglängd och god känslighet, hf delen har PM4 membran och ett fast horn.
Utmärkt i en kvartsvågspipa eller kanske 2st i en RLK låda?

6CX200Nd är jättekul i en liten pipa för närfältslyssning eller i små monitorer.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000