HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nordost Heimdall + rörförsteg. Problem löst. Tack!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anders I
Starting Member

39 Posts

Posted - 2011/03/07 :  23:45:46  Show Profile Send Anders I a Private Message
Jag har ett problem som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig skina lite ljus över.

Mitt system består av en cd-transport, Meridian CD 200, vilken skickar signalen via en koaxial digitalkabel vidare till en Cambridge DacMagic. Som försteg använder jag hörlursförstärkaren X-can v8P från Musical Fidelity, som slutsteg ett Rotel RB-1070 och mina trogna högtalare är ett par B&W Nautilus 805. Kablar intressanta för detta problem är Signal Cable SR mellan dac och försteg samt Van den Hul D-102 III Hybrid mellan för- och slutsteg.

Så till problemet.
Jag köpte en Nordost Heimdall rca-kabel för att testa huruvida en så pass mycket dyrare kabel än de jag är van vid kunde förbättra anläggningen ytterligare. Snopen blev jag när jag ersatte VdH med Heimdall, startade stereon som vanligt och... det kom ett mycket högt brum från högtalarna. Av med slutsteget snabbt som attan och in bakom racket för att kolla alla kopplingar, vilka var ok. Testade igen med samma resultat. In med VdH igen. Inga problem, inget brum från högtalarna. Testade Heimdall mellan dac och försteg vilket gav ett annat, men fortfarande katastrofalt resultat. Med volymen av hörs inget, men då volymen vrids upp kommer det brum igen med brus i bakgrunden, starkare ju mer volymen vrids upp. (Kablarna hölls så långt bort från nätkablar som möjligt, men närhet till nätprodukter har inte påverkat Signal Cable eller VdH hörbart.)

Slutsats: Kabeln är trasig!? Nej, inte utan lite fler test.
Således kopplade jag in Heimdall mellan min dvd och surroundförstärkare. Inga problem alls. Ok?

Fram med hörlurarna, Grado RS-2, och in med Heimdall mellan dac och försteget/hörlursförstärkaren. Samma resultat som med Heimdall på samma ställe och ljud ut genom högtalarna, volym upp = mer brum och brus.

Jag har inte testat med optiskt från cd:n eller usb från datorn till dacen.

Det känns som att Heimdall inte kommer överens med V8P. Kan det bero på rören som finns innanför dess skal?

Är det någon som har haft något liknande problem eller har en aning om vad brummandet vid finkabel-användning beror på?

Vänliga hälsningar
Anders

Edit: Ändrade rubrik

Edited by - Anders I on 2011/03/08 23:15:01

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/03/08 :  07:29:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Spontant så låter det som om det blir något problem med jorden via kablaget.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/03/08 :  08:19:44  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Känner igen detta problem.
Vilka kontakter sitter på Heimdall?
Är det WBT Nextgen eller de äldre Neutrik?
Gissar på WBT, de måste verkligen skruvas åt ordentligt annars kan detta brum uppstå.
Men detta har du kanske redan provat...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/03/08 :  10:33:45  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag känner igen problemet från en annan kabel. Den kabeln hade någon form av skada inuti. I vissa lägen var det massor av brum, men i andra lägen var allt som det skulle.
Vad händer om du rör/vrider på kabeln/kontakterna när det brummar?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Anders I
Starting Member

39 Posts

Posted - 2011/03/08 :  12:08:16  Show Profile Send Anders I a Private Message
Tack för svaren!

Rannagården, jag tänkte först att det var fel på kabeln men den fungerade ju bra mellan dnd:n och recievern. Fast de har nog inte några jordstift i sina nätbrunnar, så ja kanske ändå. Kan det vara fellött vid kontakterna då?

Kilgore, det är WBT:s blå nextgen cu. Tyckte att jag skruvade åt hårt, men det kanske går ännu hårdare.

Vox, testade aldrig att vrida på kontakterna. Ljudet var så oroande att jag var rädd för att högtalarna skulle ta skada.

Typiskt att jag ska jobba över ikväll när jag bara vill hem.

Tack återigen för svaren!
/Anders
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/03/08 :  22:20:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Rannagården, jag tänkte först att det var fel på kabeln men den fungerade ju bra mellan dnd:n och recievern. Fast de har nog inte några jordstift i sina nätbrunnar, så ja kanske ändå. Kan det vara fellött vid kontakterna då?

Det kan vara så att apparaterna är lite olika konstruerade vad gäller jorden. Det låter som sagt som om jorden spökar för dig via kabeln. Du kanske skulle kunna mäta så att jorden och signalen går från ände till ände på kabeln så att säga, med en multimeter?
Go to Top of Page

Anders I
Starting Member

39 Posts

Posted - 2011/03/08 :  23:11:44  Show Profile Send Anders I a Private Message
Det verkar som att Kilgore satt på svaret.
Jag skruvade åt kontakterna så hårt jag bara kunde innan kablarna kopplades till för- respektive slutsteg. (Inte lätt att få på kontakterna på förstegets rca-honor vill jag lova.) Höll andan när stereon startade och... inget missljud! Men att man ska behöva få hjärtattack bara för att den dyra kabeln inte är lika lätthanterad som de billigare.

För de som eventuellt är intresserade kan meddelas att de få låtar jag hann lyssna på ikväll lämnade ett leende från öra till öra över mitt ansikte :-)

Fortfarande konstigt dock att det inte var några problem mellan dvd:n och recievern (utan att kontakterna tok-skruvats), men som rannagarden påpekade kan jord eller inte-jord kanske vara förklaringen.

Dags att ändra rubrik på tråden tror jag.

Tack igen alla!
/Anders
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/03/09 :  07:27:01  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Skönt att det löste sig, och du kan lyssna på musik igen med ett leende på dina läppar.
Så då är frågan blev det bättre med Nordost?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Anders I
Starting Member

39 Posts

Posted - 2011/03/09 :  11:55:22  Show Profile Send Anders I a Private Message
Utifrån de slutsatser som nu går att dra efter fyra Red hot chili pepperslåtar tyckte jag att ljudet förändrades till det bättre. Tidigare tyckte jag att ljudet var bra, detaljerat med bra slam och basåtergivning. Efter kabelbytet tyckte jag dock att det blev bättre balans i ljudet, från bas upp till diskant, speciellt på mitten :-) Mellanbasen kanske det kallas.
Har på to do list att testa mer varierad musik samt att testa att byta signal cable mot Van den Hul för att se vad som händer då.
Lite OT men eftersom frågan ändå ställdes så. :-)

/Anders I
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/03/09 :  17:47:41  Show Profile Send urban a Private Message
Lite OT kanske men om du får chansen så prova Van Den Huls The First. Har jämfört D 102mk3 och denna i min rigg och The First är inte bara "lite" bättre - bara ett tips ! Med sedvanlig reservation för system-matchning.
Go to Top of Page

Anders I
Starting Member

39 Posts

Posted - 2011/03/13 :  11:05:47  Show Profile Send Anders I a Private Message
Får se vilka kablar som korsar min väg i framtiden, urban. Just nu har jag dock tillräckligt många signal-, digital- och nätkablar för att fylla många timmar framöver med matchande tills jag finner den kombination som jag tycker låter och fungerar bäst enligt mina sinnen och i mitt rum.

/Anders I
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000