HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klipsch RF 63 ja oder nein
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/03/08 :  17:35:42  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jag har på något sätt blivit sjukt intresserad av ett par Klipsch ur den älskade men också mycket hatade Reference-serien. Igen.

Jag hade en gång i tiden(-06) ett par RF 82 som var skitroliga att lyssna på men jag körde Kina-elektronik då från samma fabrik som XTZ, Emotiva och Advance Acoustics kommer ifrån dvs ljust i toppen (Emotiva ska dock inte ha riktigt samma sound).

Det blev med andra ord lite för härligt i toppen och vid lyssning på höga toner skar det en smula i öronen.
Jag sålde högtalarna.

Av någon anledning har jag fått för mig att jag vill ha högtalare ur den serien igen och jag kan inte riktigt få det ur min skalle..

Varför skulle de bli skillnad den här gången?

Jag har bytt ut elektroniken och vill nu satsa på RF63 eller 83 vilka ska ha ett lite finare horn. Jag inser dock att det knappast handlar om dag eller natt i skillnad.
Jag sitter sällan och finlyssnar längre heller, ska jag vara ärlig så lyssnar jag längst tid i sträck när jag ser på film - och då har jag lustigt nog mer tolerans för skarpare diskantljud.

Jag har tidigare satsat på att köpa från ett annat land där man betalar strax över halva priset för Reference-serien (dock inte mkII) men nu preicis såg jag att det går att få tag i RF 63 för nära 15000:- även i Sverige.

Det är en ansenlig mängd pengar även fast det är 25% rabatt på svenskt ordinarie pris.

Vad gör man? Inser att jag inte ska hoppa på det tåget igen eller ger mig hän åt mina lustar?

Hilfe!

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/03/08 :  17:50:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ja! Eller.. vad ska man säga... det är ju en vattendelare det där med Klipsch... med rätt kringutrustning blir det väldigt bra och med annan skrikigt... precis som du säger... men jag tycker det låter spännande och prisvärt.

Skulle gissa att du får svar av antingen klipschfrälsta (som underteckad) eller "nein" av de som tycker att de är riktiga skränburkar... Blir nog bara du själv och dina öron som kan bestämma det här.

quote:
och vill nu satsa på RF63 eller 83 vilka ska ha ett lite finare horn

Akta dig du så att du inte får horngänget på dig nu... de där RF-burkarna är varken horn (waveguide..?) eller riktiga klipsch har jag fått höra.....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/03/08 :  17:54:55  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Haha, klart det är horn!
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/03/08 :  17:57:27  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Jag har RF 62 II och jag upplever att diskanten behöver LÅÅÅÅÅÅÅÅNG inkörningstid. Men när den väl är avklarad så upplever jag ingen påträngande diskant. Gillar dessa högtalare. Lättdrivna, spelglada och sen gillar jag designen.


Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/03/08 :  17:59:43  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jag körde mina RF 82 i ett år iaf innan jag gav upp, men som sagt så hade jag totalt felmatchad elektronik (jo jag vet att det var otroligt klantigt).
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2011/03/08 :  18:12:03  Show Profile Send Lech a Private Message
He he
Riktiga Klipsch är dom, men inga Klipsch horn.
Basreflexlådor med "horn diskant" skulle man kanske säga.

quote:
Akta dig du så att du inte får horngänget på dig nu... de där RF-burkarna är varken horn (waveguide..?) eller riktiga klipsch har jag fått höra.....


MVh
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/03/08 :  18:16:35  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Nej det vore konstigt om de vore Klipschorn, det är ju en helt annan modell. :)
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2011/03/08 :  18:38:30  Show Profile Send Lech a Private Message
Klipschorn är de jag lade in bild på i denna andra tråden. LaScala är en annan hornhögtalare från Klipsch. Båda från Klipsch Heritage serie.

RF som du refererar till är inte hornhögtalare annat än i diskanten. Resten är en basreflex låda .Men de kan ju vara bra ändå

MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/03/08 :  18:44:50  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jo jag känner till allt detta.

Skulle inte vara fel med en vintagerigg med schorns men då måste jag skaffa grön heltäckningsmatta och skaffa kavaj med lappar på armbågarna så jag lugnar mig ett tag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000