HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Om man vill ha konsertnivå?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/03/11 :  20:54:37  Show Profile Send Klingan a Private Message
Bara att passa på http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8190
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2011/03/11 :  23:09:42  Show Profile Send FBK a Private Message
Skulle tro att det är mycket bra högtalare för den pengen, så hade man haft dem nu så hade jag åkt och provlyssnat.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2011/03/12 :  00:04:22  Show Profile Send pak a Private Message
Samma här
Hade jag fått sålt mina skulle jag nästan köpt dom bara av ren nyfikenhet...
Behöver lägga på ett till lager med klarlack på mina innan jag kan sälja dom med gott samvete,och det är det med att få fingret ur och göra det nån gång

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/12 :  21:43:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Igår var jag igen på Berwaldhallen och lyssnade på Rachmaninovs första pianokonsert och Tchaikovski-Pathetique. Det var en mycket fin upplevelse och jag mätte lite ljudnivåer. Den starkaste nivån jag mätte var i slutet av den första satsen av Pathetique, 110dB. Den svagaste var lite svår att mäta men jag uppskattar den till 30-40dB. Nu är det så här att vi sitter på 6:e bänk i mitten som är ungefär orkesterns halva bredd. Jag åkte hem och lyssnade och kunde konstatera att om jag sitter framför högtalarna på halva bredden mellan dom upplever man samma bredd som jag upplever från min plats i Berwaldhallen. Alltså mitt råd, sitt inte för långt ifrån högtalarna när ni lyssna.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2011/03/20 :  16:30:26  Show Profile Send Phoenix a Private Message
Dynacord? inget du har kollat på, det är iofs pa men i mina tinitus öron låter det grymt bra.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/20 :  18:07:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag var ju på Berwaldhallen den 11/3 och igår på lördagen 19/3 kunde jag lyssna på inspelningen från den 11/3. Det var kul att få kunna jämföra min lyssning igår med mitt minne av live upplevelsen. Jag kranade på så att jag fick ungefär samma nivå hemma som på Berwaldhallen. Det var två saker som skiljde. Det ena var att vissa instrumentgrupper blev tydligare i mina högtalare eftersom grupperna var mickade. Det andra var bastrycket i bastrumman som där det hemma kändes som om sändningen inte kunde förmedla hela frekvensområdet nedåt. Man kunde kompensera det i någon mån genom att klistra in ett platåfilter vid +5dB 163Hz/12dB/okt. Bruset från sändaren är förstås lite störande när man lyssnar på radio jämfört med att sitta live.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2011/03/20 :  18:42:11  Show Profile Send pak a Private Message
Jag var i oslo och kollade på lite olika i helgen.

Klipsch rf82= bra byxfladder-oväntat bra!
Rf 7 lät bättre än jag trott,och kan bli riktigt bra med bättre elektronik än det som var där.
Lyssnade på sonus faber amati futura via Asr emitter bara för att jämföra dyrt mot billigt och de är inget jag kommer att dra hem om man kan säga så i sammanhanget.Lät fint men för tråkigt..
Trodde en stund att jag var nöjd med hur klipsch kan låta tills jag gick in i min favvobutik och fick lyssna på nåt som tog luften ur mig helt och hållet
Det där med High End alltså!
Jag har hört mycket bra saker ur high endsortimentet men detta var nåt annat minsann...
Det var Adytons nya monstersteg via Wadia som drev ett par Adyton Imagic 2.0 TC och ett par stora burmestersubbar vid sidan om.
Detta lät alltså så innihe....e bra så jag blev nästan skakis
Har hört de högtalarna förr vid olika tillfällen men de har aldrig låtit så ofattbart bra som med denna förstärkare
Helt makalöst...
Så stort och dynamiskt ljud med hur stort frekvensomfång som helst både upp och ner har jag inte upplevt nånsin..
Högt, snabbt, rent, omskakande, allt! och med ett så stort lugn så man kan prata samtidigt som man blir manglad
Hujedamej! kan man nöja sig med enkla klipsch efter detta?
Nu är jag osäker igen..
Det är en orealistisk anläggning för mig ,men vilket ljud...!
Bäst att försöka glömma detta och sakta börja vänja ner sig igen


Bara en liten reflektion över en ny förstärkare som troligtvis krossar det mesta av de tunga pjäserna där ute... oavsett...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2011/03/29 :  23:39:34  Show Profile Send NewMount a Private Message
Håller med Lech.
För högt ljudtryck med låg distorsion duger endast horn, precis som i PA-anläggningar. Viktigt att basen är hornladdad. För konsertkänsla hemma är Klipschorn utmärkta. De är dock kräsna med förstärkare. Kör själv med Accuphase Class A. Finns förstås andra hornlösningar, men få lyckas med kombinationen 30 Hz och att få plats i ett vardagsrum.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2011/03/30 :  00:17:25  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
NewMount
Håller med Lech.
För högt ljudtryck med låg distorsion duger endast horn, precis som i PA-anläggningar. Viktigt att basen är hornladdad.
Dykt upp lite text senaste tiden och det där tror jag heller inte en sekund på, men jag har sedan en tid förstått och nästan förlikat mig med att många om inte de allra flesta tyvärr lever i den illusionen.

Tänker inte dras med i något märkes tjaffs, men tänk på detta gott folk:
Hur mycket plats tar ett horn som ska återge infraljud, två horn osv och hur mycket plats tar multipla basmoduler..
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2011/03/30 :  01:12:26  Show Profile Send NewMount a Private Message
Jag ser fram emot att bli överbevisad. Jag har då aldrig upplevt någon livekänsla från något annat än hornladdad bas. Livekänslan med akustiska trummor trycker jag är svårast att återskapa vid hög volym, särskilt i "grötig" musik som rock där basgitarr och trummor trängs med varandra. Jag skulle bli väldigt glad om det fanns andra alternativ då bashorn tar stor plats. Eftersom "livekänsla" är något subjektivt, är det dock svårt att "bevisa" något.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/03/30 :  07:20:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Själv tycker jag nog att tappade horn avstämda runt ca 40-50Hz kan ge en härlig känsla av massivitet inte helt olik den man kan få i livesammanhang, det är något med tyngden i soundet kombinerat med hur snabbt de svarar som får mig att dra denna paralell.

Det är svårt att beskriva skillnaden mot Br/slutna, men de har så långt jag hört haft betydligt mer slägga och tyngd utan att för den skull upplevas som slöa, ungefär som en drös 218 lådor per sida (standardupplägget) i livesammanhang så känner man basen nästan innan man hör den, det blir fysiskt väldigt tidigt.

Så långt som jag har byggt och hört olika kontruktionsprinciper är nog TH något av det mest lovande hittills, det är just det massiva i ljudet som gör att denna princip står ut från de andra, och i det avseendet tror jag att de är ett utmärkt komplement till till ett par spelglada monitorer för att ge lite extra livekrydda utan att för den skulle kräva att man måste ha väldigt mkt utrymme.

Det är fortfarande en kompromiss, givetvis, som allt annat vi håller på med, men en väldigt lyckad sådan i mina öron.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/03/30 :  11:27:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
De bästa system jag hört vad gäller naturlig bas är först och främst Claes Lindéns system med 8 väggmonterade 12"
basar, sandfylld vägg. Spelar fjäderlätt eller ren mangelbas med samma tydlighet, fullständigt häpnadsväckande!
Hack i häl kommer Bo Hanssons hornbasar som mynnar upp från källaren.

quote:
Hur mycket plats tar ett horn som ska återge infraljud, två horn osv
De bästa lösningarna syns inte ens.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2011/03/30 :  16:29:53  Show Profile Send scorpion a Private Message
Bernt, fråga gällande väggbasarna, är det IB eller inte ? Delning ?

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/03/30 :  22:21:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Erling, det är det här systemet:
http://www.rauna.forum24.se/rauna-about207.html&highlight=inspirat%F6r

Numera är det horn i toppen med exotiska japanska bredbandselement från Mr. Takashi Sano.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2011/03/31 :  00:36:01  Show Profile Send scorpion a Private Message
Intressant,

ser man till mellanregister diskant bilderna bakifrån så verkar det ju IB. Och när Bosse H talar om 30 m3 bakom basarna så luktar det ju också IB. Emellertid så gör nog sandfyllningen nytta. Om jag jämför de AE IB15 element som jag spelar med nu med t ex Eminence Alpha15 eller A&D R1524 i 'Allemans-OB'n så är de här IB elementen väldigt potenta i sitt uppförande. Jag kan inte drömma om att uppnå liten baffelpåverkan med dem hur väl man än försöker förankra dem. Bättre då att skilja bafflarna åt.

Jag kan tänka mig att sandfyllnaden faktiskt dämpar ut annars hörbara resonanser.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/03/31 :  07:52:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jodå visst är det IB. Sinuselementen är hårda i upphängningen, har inte data på dem.
Det spelar med en fantastisk renhet och nyansering i basen.
Enligt Claes går systemet ner till 14 Hz, det hörs ingenting men det knakar i huset.
Han är inte klar med delningar och så ännu och en ny version på horn är på gjutning
men sedan när han är klar ska jag ta några kort och posta här på forumet tänkte jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2011/03/31 :  16:41:31  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag har lyssnat mycket på Klipsch hörn horn i olika rum å anläggningar å 30Hz grejjar dom knappt.

Imperial däremot grejjar det utmärkt.

För tillfället har jag 4x15 Ev i hytten på 7,5m2 i Br lådor å det går djupt å kan spela lika högt som på en rocckoncert.
Problemet jag har nu är midbasen.
Den är lite väl slank men ett par 18" åxå kan nog grejja det.

Problemet är all runt omkring som skallrar med.

/


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2011/03/31 :  16:49:01  Show Profile Send Lech a Private Message
Nu finns det väl inte så många "uppsättningar i Sverige" i alla fall.

Men du har säkert lyssnat mer globalt så.....

30Hz är inga problem här hemma i alla fall.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/03/31 :  19:10:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.klipsch.com/na-en/products/klipschorn-specifications/

Till 33Hz vid -4dB enligt bladet. Med rumsstöd går det nog under 30 och Lech lider inte, det vet jag.

Men Imperial går helt klart lägre i frekvens.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2011/03/31 :  20:45:05  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Det skulle vara kul å se en mätning på dom i rum.
Jag har även provat med olika element i Klipsch hörn horn å Altec 416 var trevlig.
JBL2220 i dom var bland det bumligaste jag hört i basväg.

Klipsch egna element är dom som funkar bäst.
Själv byggde jag mina i 22mm MDF för att slippa en del vibbrationer å jag har K33.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/04/01 :  08:40:34  Show Profile Send lennartj a Private Message
Om Lech vill, kan jag hjälpa till med Behringer ECM8000 mätmikrofon och Svantes Tobstone-program.
Det är gjort på mindre än en halvtimme brutto, om vi bara vill dokumentera hur det är och inte ägna tid att testa förändringar och göra jämförande mätningar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2011/04/01 :  14:05:43  Show Profile Send Lech a Private Message
Lennartj
Jag gör allt jag kan för dig ( nästan )

Efter påsk gäller dock. Det tar säkert inte mycktet tid och vi ska inte flytta runt. Klipsch står där dom står och är förankrade i urberget No movement. alltså

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2011/04/01 21:41:59
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2011/04/01 :  17:07:19  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Det vore intressant å se hur hornen funkar hos dig.
jag har tyvvär inga mätningar å visa.
Då var det gasen i botten som gällde.

I den lägeheten som jag hade när jag byggde mina hörn horn så funkade dom bra å det var trä-stomme i huset.
Jag spelade så hängrännan skakade å grannarna i en villa på andra sidan gatan klagade på att dom inte hörde TV'n.
Jag hade ett tag en Hartley 24" till sub åxå.

Det hördes till busshållplatsen några hundra meter därifrån

När jag senare flyttade till en annan lägenhet med betong väggar å även ett mindre vardags rum så lät det inte bra.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2011/04/01 :  18:15:55  Show Profile Send pak a Private Message

GÖTT

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/04/02 :  01:36:52  Show Profile Send lennartj a Private Message
Lech,
jag har heller inget intresse av att ändra något. Kommentaren skrev jag för att den vanligaste situationen när jag blir inbjuden att mäta frekvensgången i ett lyssningsrum är att ägaren är missnöjd med något.
Då vill han inte bara få frekvensgången uppmätt på flera platser i rummet utan oftast ska varianter på akustikfixar eller andra förändringar ställas upp och varje variant ska mätas på flera ställen i rummet.
Då rinner tiden lätt iväg.

Jag behöver bara ansluta ett par RCA-kontakter till en ingång i (för-)förstärkaren,
ansluta "ljudkort" till laptopen och starta den,
ställa upp mikrofon och koppla in,
justera (ner) nivåerna så att mätningen inte blir överstyrd och köra några 18 sekunder långa mätsvep på olika platser.
Sedan är det upp till dig om jag ska packa och åka hem direkt eller om vi ska titta på mätningarna och skriva mätrapporten tillsammans.
Annars gör jag klart den hemma och mailar till dig.
Sedan är det du som håller i resultaten och avgör vad du vill visa.
Jag lägger inte ut mätningar som jag gjort hos andra.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000