HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi-möbler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/04/01 :  22:26:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Är inte det ännu myskoare än sladdar?

Dvs har ännu diminutivare påverkan på den musikaliska upplevelsen.

Jag utesluter absolut inte att en viss möbel resonerar mindre än en annan möbel, eller att en dedikerad hifi-möbel resonerar mindre än en godtyckligt vald banankartong.

Men, att apparaternas kretsar därmed vibrerar mindre - om de nu ens gör det - behöver ju inte per automatik innebära någon avgörande - eller ens förnimbar - påverkan på musikupplevelsen.

Varför är sladdfrågan så omdebatterad samtidigt som möbelfrågan inte alls i samma utsträckning vrids och vänds på?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/04/01 :  22:32:41  Show Profile Send optimus a Private Message
Hade tidigare en billig tv-möbel som jag hade förstärkare och cd-spelare på.
Inte solid någonstans utan totalt ihålig.

Blev så att denna bänk blev såld av andra skäl och jag hade ett tag komponenterna direkt på golvet (betong med vinylmatta).
Helt klart skillnad till det bättre.
Hittade efter ett tag ett rack som jag fastnade för, och det lät... ingenting.
Dvs, precis som det lät när grejerna stod på golvet.

Så visst, möbler gör skillnad.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/04/02 :  07:33:33  Show Profile Send Eref a Private Message
Under tidigare period av mitt liv som familjefar hade jag alltid stereogrejerna inbakade i bokhyllor/lagerhyllor. Egentligen gillade jag det utan att reflektera alltför mycket på de ljudliga aspekterna. Nu som ensamstående får stereogrejerna breda ut sig betydligt mer. Dock har jag inte lagt ner några stora pengar på denna detalj. En av mina absoluta favoriter är Ikeas lilla lackbord som är ett erkänt fundament för vinylspelare. Billigt, snyggt, lätt och bra! Dock med nackdelen att det är så lågt att det blir farligt för mina små barnbarn (och andra småväxta gäster) så jag har (tillfälligt) flyttat upp vinylspelaren ett snäpp ändå. Jag har f.ö. en glas/metall hylla från Jysk som fungerar alldeles utmärkt. Det är ju väldigt praktiskt med glas så man ser när man pillar med sladdar och grejer. Sen är de ganska snygga, danskarna förnekar sig sällan när det gäller design! Men ljudmässigt vet jag inte mer än att jag har koll på om något är helgalet. Och jag har varit noga med vattenpasset när jag ställt in grejerna!
Mina favoritstereomöbler är annars specialsnickrade varianter som ju kan bli både snyggast och bäst!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/04/02 :  09:31:54  Show Profile Send CC a Private Message
Olika underlag såsom olika fötter och bänkskivor påverkar i högsta grad. Enligt min erfarenhet.

Men kanske är det för att de är mindre "tekniska" som det pratas mindre om det? Och sedan finns det väl två olika skolor där med? De som säger att det inte går att mäta/höra och de som hör annat...

Själv kör jag just nu med en lång "Lack"-bänk (dock modifierad för att inte vika sig!) från IKEA i väntan på nästa bänkprojekt.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2011/04/02 :  20:23:21  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Är inte det ännu myskoare än sladdar?

Dvs har ännu diminutivare påverkan på den musikaliska upplevelsen.



Väldigt mysko är det och visst, mitt finiterack och ampstand försedda med Cerapucs har inte den augmentativa påverkan på ljudet som högtalare, slutsteg, mm har
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000