HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Muskler och feta nätdelar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/25 :  13:06:53  Show Profile Send Timbre a Private Message
Två gamlingar i närkamp. Viktklass stereoslutsteg 50 kg. Kan de´ va´ nåt...
En pensionerad sumobrottare från Japan mot en utgången multikultimodell från franskspråkiga Quebec.
Japanen hade med sina 47,2 kg inga problem vid invägningen.
Värre var det för kanadensaren som vägde in på 55 kg.
Sushi mot cayennekräftor.

Det är ju inte vikten som avgör...


Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/25 :  13:49:09  Show Profile Send Timbre a Private Message
De båda kombattanterna är specificerade till 2x400watt klass AB i 8 ohm.
Bägge kvalificerar sig troligen till Flints kategori transistoriserade muskelknippen...
Därefter är det slut på likheterna.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/01/25 :  17:05:46  Show Profile Send EAR a Private Message
Och till vem gick segern
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/25 :  17:21:39  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
EAR:
du förstör ju förspelet!!! ;-)

Jag vill ha mer info!!! ;-)

// Pär E
Edit: stavfel...

Edited by - epkpeng on 2003/01/25 18:40:09
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/01/25 :  17:52:28  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

EAR:
du förstår ju förspelet!!! ;-)

Jag vill ha mer info!!! ;-)

// PÄr E


Du menar väl förstör inte förstår
Klart det är en go karamell att suga på

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/25 :  18:04:17  Show Profile Send Timbre a Private Message
Segern...
Ja, hifilivet är fullt av överraskningar men vi tar det från början...

Accuphase P-800 är en åttiotalsmodell som hängde med ända till 1996.
Den var referens bland stereoslutsteg från Accuphase på den tiden. Referensmonoblocken hade beteckningen M-1000.
De såg väldigt lika ut designmässigt men allt var så att säga dubbelt upp.
P-800 är en dualmonokonstruktion med separat nätförsörjning till repektive kanal. Dubbla (fasta) nätsladdar alltså. De två transformatorerna är placerade ovanpå varandra med rejäla plåtar (koppar...) emellan för avskärmning.
Dessa trafos är på 1,5 kVA vardera. Totalt 3kVA plus en kondensatorbank bestående av fyra bamsekondensatorer. Dessa är på 82000 uF styck. Totalt 328000uF.
Resurser saknas alltså inte.
Det sitter totalt 28 stycken mosfet transistorer i utgångssteget om produktbladet stämmer.
Då motståndaren är bipolärt bestyckad i utgångssteget, blir det lite av en match i matchen...
Som alltid är det välskärmat, sobert och symmetriskt på insidan av denna Accuphaseprodukt. Innandömet ger intryck av att vara moduluppbyggt.
Det finns också möjlighet att ställa om till "Low Impedance Drive" vilket i praktiken innebär att strömstyrkan ökas i förhållande till spänningen. Med "Low load impedance operation" får man 600W/kanal i 1 ohm, 400W/kanal i 2 0hm och 200W/kanal i 4 ohm.
Jag har nästan hela tiden kört i "Normal load operation".

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/25 :  18:55:36  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Låter spännande det här...=)

*väntar med spänning på del 2*

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/25 :  19:29:10  Show Profile Send Timbre a Private Message

Classé CA-400 är en nittiotalsmodell som tillverkades fram till 1999 har jag för mig.
Efterföljaren har beteckningen CA-401 och importeras numera av HiFi-Klubben.
Invändigt ger den associationer till en Krell KSA-250 faktiskt. En frontplacerad jättetrafo på 3kVA hjälper till att ge denna känsla.
Istället för fyra jätteburkar finns här ett stim av mindre kondensatorer i kondensatorbanken. 24 stycken på varje sida närmare bestämt, vilket ger 112800 mikroFarad per kanal.

Transistorbestyckningen är en kompott av olika typer. J-fets i ingångssteget, mosfets i drivsteget och bipolära transistorer står för utgångseffekten.
Det bästa ur tre världar enligt Classé.

Upptäckte plötsligt en likhet till. Båda förstärkarna är fullt balanserade från ingång till utgång.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/01/25 :  19:49:23  Show Profile Send EAR a Private Message
DET ÄR JU INTE UTAN ATT DET SKULLE VARA ROLIGT ATT BESÖKA DITT HI-FI TEMPEL
MATS

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/25 :  20:10:53  Show Profile Send Timbre a Private Message

Rent designmässigt är jag svag för champagnefärgade aluminiumfrontar men ett slutsteg i den här viktklassen skall ha handtag framtill (för att förstärka macholooken) så det blir oavgjort.
Oavgjort blir det inte när man slår på strömbrytaren. P-800 går igång med ett sofistikerat klick där CA-400 knäpper till med ett olycksbådande "klonk"...
Bägge startar dock och efter att ha lagt örat intill högtalarelementen kommer första överraskningen...
Accuphase P-800 är alldeles fullständigt tyst!
Enda sättet att förvissa sig om att förstärkaren verkligen är påslagen blir då att snegla på den tända Accuphaselogon på fronten...
För övrigt är konstruktionen helt befriad från transformatorbrum och andra mekaniska egenheter. Den invändiga skärmningen är alltså inte bara ett spel för galleriet och det blir full poäng.
Classé CA-400 lägger ett svagt surr/brus över högtalarelementen. I stereoläge är det inte hörbart från lyssningspositionen, men närmar man sig högtalarbaffeln finns det där klart och tydligt.
I mono kan man höra det på fyra meters avstånd om det är mitt i natten och tyst i huset.
Accuphase tar täten alltså...

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/25 :  20:24:22  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ja, "hifitempel" är väl att ta i men det är inte utan att man blir lite religiös ibland...
Som när man får låna hem sådana här grejor...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/25 :  20:39:24  Show Profile Send Timbre a Private Message


Vänder vi på steken blir det fördel Classé direkt.
Detta är ett föredöme i enkelhet och användarvänlighet.
Det följer med en Classémärkt hylsnyckel till högtalarterminalerna. Praktiskt, personligt och kul...

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/25 :  20:46:20  Show Profile Send ekman a Private Message
snygga plattor timbre dom ser ut att passa bra ihop med sitt framtida användningsområde =) dom under p-800n alltså
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/25 :  20:56:16  Show Profile Send Timbre a Private Message


På den japanska baksidan blir det rörigt och trångt.
Högtalarterminalerna sitter alldeles för tätt och man kan bara få in spadarna i en vinkel. Här måste WBT-användaren ta till spadkontakt 0680 om det överhuvudtaget skall gå att få dit den. Krympblecket direkt är annars ett alternativ.
Fasta nätsladdar är heller ingen höjdare för den som gillar att laborera med nätkablar.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:12:16  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ytterligare en poäng till CA-400 för möjligheten att kunna monobrygga slutstegen.
Flexibilitet är aldrig fel.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:30:08  Show Profile Send Timbre a Private Message


Som försteg har jag använt Classé CP-60. Signalkablar är Kimber Select KS-1130 och högtalarkablar har varit Kimber Select KS-3038 varvat med KS-3033.

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/01/25 :  22:19:25  Show Profile Send Mattias a Private Message
Som vanligt otroligt spännande! *Vattnas i mun*
Väntar med spänning på fortsättningen.

/Mattias
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/25 :  22:44:16  Show Profile Send Timbre a Private Message
När vi drog igång lyssnandet hade ett av Classéstegen varit uppkopplat och påslaget i mer än två veckor.
Vi bestämde oss för lite Patricia Barber på SACD, Peter, Paul & Mary på en bra japanpress och några klassiska testlåtar med Fourplay.
Med CA-400 lät det precis som vanligt. Lugnt och avspänt med detta slutstegs lite nonchalanta inställning till uppgiften.
Jasså, skall det spelas musik nu...
Luftigheten är det inget fel på.

Urkoppling, omkoppling och uppvärmning. Efter en fikapaus var det naturligtvis alldeles för tidigt att börja utvärdera, men nyfikenheten tog över.
Det första som slog oss var att den tonala balansen hade ändrats och vår musik återgavs med en mycket ljusare karaktär.
Ljudbilden hade flyttat fram ordentligt och samtidigt begränsats i höjd. Typiskt Selectkablarna när man har trasslat runt med dom.
Lugnet hade dessutom försvunnit och Patricia Barbers röst lät helt annorlunda. Stressigt kan vara en passande beskrivning.
Basåtergivningen kändes övertygande.
Efter tre dygns påslagen förstärkare var det dags igen. Det spetsiga ljudet hade lagt sig en aning men den ljusa karaktären och den framskjutna ljudbilden var oförändrad.
"Spela aldrig på Accuphase med silverkablar" påtalade en röst ur det mer erfarna göteborgsgardet.
Jaha...Nähä...!
Sagt och gjort. Ut med silver och in med koppar.
Faktum är att ljudet ändrade karaktär direkt...
Den tonala balansen kändes mer rätt och luftigheten ökade (mycket subjektivt alltså) en aning. Basåtergivningen var fortfarande mycket bra.
Nu har P-800:an varit påslagen i många timmar och det blir sakta men säkert allt trevligare och trevligare att lyssna på musik.
Fortfarande föredrar jag Classé CA-400 men det har blivit lite jämnare.
Skall bli intressant att gå tillbaka.




En tanke skulle kunna vara att det är nätkablarna som spökar.
Accuphase standardsladdar mot Transparent Audio Powerlink XL20 är inte riktigt fair play.
Dessa är ju kända för att lugna ner stressad elektronik.
Tyvärr kan jag inte testa...

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/25 :  22:45:16  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Timbre,

Mycket inspirerande och entusiasmerande ... man kunde visseligen inte ha väntat sig annat när det gäller märken som t ex Classé och Accuphase


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2003/01/25 22:47:12
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/25 :  23:39:15  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Att Classé stegen låter fantastiskt på din anläggning Timbre kan jag intyga.. Otroligt ljud! Dock så stämmer det bra att man hör bruset till lyssningsplats.. men när väl musiken gick igång var det ju inget man tänkte på precis..



Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/27 :  12:00:24  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Timbre:Var har du köpt marmorplattorna som du har under slutstegen,det ser väldigt läckert ut.Jag är själv på jakt efter något sådant,är det någon som har någon ide var man köpa något sånt så får ni gärna dela med er detta,gärna i Stockholmstrakten.
Mvh
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/27 :  12:41:01  Show Profile Send Timbre a Private Message
Dags för lite reklam...
Plattorna är måttbeställda på Bohlins Natursten i Göteborg. Det är en av mina f.d. elever som driver firman så han är väl insatt i audiofila önskemål. Ingenting kan få honom förvånad...
Du kan gå till vilket stenhuggeri som helst i Stockholmstrakten.
Kolla upp priserna, dom brukar variera kraftigt...
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/27 :  12:48:05  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Accuphase har vu-mätare. Därmed vinner de alla dueller

/Jonas - som de senaste månaderna har utvecklat en förkärlek för rörliga nålar på förstärkare
Go to Top of Page

Jonast
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:27:43  Show Profile Send Jonast a Private Message
Är det bara jag som tycker att accuphase steget är slående likt Onkyo M-510 grand integra? när utsende, vikt, och specifikationer blir så lika blir iaf jag misstänksam... till och med antalat transistorer i utgångssteget är samma. För att inte tala om low impedance drive.... kanske bara är jag som är paranoid, men ändå:-)

Det är vad jag tycker i alla fall...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/02/06 :  12:13:05  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Jonast

Är det bara jag som tycker att accuphase steget är slående likt Onkyo M-510 grand integra? när utsende, vikt, och specifikationer blir så lika blir iaf jag misstänksam... till och med antalat transistorer i utgångssteget är samma. För att inte tala om low impedance drive.... kanske bara är jag som är paranoid, men ändå:-)



Nejdå ... den tanken har slagit mig åxo


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/06 :  17:26:41  Show Profile Send Timbre a Private Message


Vilket kom först...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000